TA3 opäť failovala, český Seznam pomôže vypnúť reklamu z konšpiračných webov
Prehľad správ týždňa zo sveta médií a žurnalistiky.
Bol to smutný a bolestivý týždeň. Dejiny slovenskej žurnalistiky – a aj spoločnosti – sa budú deliť na dobu pred a po zavraždení Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. „Hoci nepoznáme meno vraha, poznáme páchateľa. Je ním korupcia,“ povedal pred tisíckami ľudí na bratislavskom Námestí slobody novinár Martin M. Šimečka. Išlo zrejme o najväčšiu demonštráciu od vzniku Slovenskej republiky.
Nedokončený text Jána Kuciaka sa stal asi najčítanejším článkom v modernej slovenskej žurnalistike, v noci z utorka na stredu vyšiel na takmer všetkých spravodajských portáloch.
Aktuality a Ringier Axel Springer dávajú dokopy medzinárodný tím novinárov, ktorí majú pokračovať v Kuciakovej práci. Zapojí sa nemecký Bild, švajčiarsky Blick, možno aj Bussines Insider a Politico. Povedal to šéfredaktor Peter Bárdy.
Slovenskí investigatívni novinári – Marek Vagovič (Aktuality.sk), Zuzana Petková (Trend), Adam Valček (SME) a Monika Tódová (Denník N) – diskutovali o vražde novinára a slovenských mediách (video – audio).
Prehľad ďalších mediálnych udalostí týždňa
1. Facebook končí s Prieskumníkom, firma po vyše štyroch mesiacoch zistila, že ľudia nechcú používať dva feedy príspevkov. Priznala tiež, že spustenie experimentu nekomunikovala správne. Príspevky facebookových stránok sa v najbližších dňoch vrátia do newsfeedu. Ich dosah sa pravdepodobne mierne zlepší, ale dlhodobo sa dá očakávať len pokles, keďže sociálna sieť sa chce zameriavať na príspevky priateľov, nie značky.
Bol to zvláštny experiment. Facebook tvrdí, že aspoň zistili, že ľudia dva feedy príspevkov nechcú. Nuž, možno by sa táto idea páčila väčšiemu počtu ľudí, keby tie feedy fungovali poriadne. Avšak to, čo sme tu zažívali, bola jedna veľká užívateľská katastrofa.
2. Vypnutie reklamy z konšpiračných webov umožní český Seznam. Ich reklamný systém Sklik začal spolupracovať s projektom Konšpirátori.sk.* Inzerenti tak budú môcť jedným klikom zabezpečiť, aby sa ich reklama nezobrazovala na weboch šíriacich lži, dezinformácie a nenávisť.
3. O mediálny fail týždňa médiá tvrdo bojovali. Najprv TA3 nechala diskutovať o násilí na ženách samých mužov. Potom v piatok večer, keď celé Slovensko riešilo mnohotisícové pochody, spravodajská televízia vysielala besedu o kvantovej fyzike. Toto bola vyslovene frajerina. TASR a Pluska sa nenechali zahanbiť a vytasili fotky zavraždenej Martiny Kušnírovej v truhle. Rodina si to pritom jednoznačne neželala.

4. Denník N začal experimentovať s podcastami. Počúvať ich môžete na webe alebo cez niektoré mobilné aplikácie. Redakcia čaká na schválenie od Applu, aby boli podcasty dostupné aj v iPhonovej aplikácii. Snahou bude dostať podcasty v dohľadnej dobe aj na Spotify.
5. Módny časopis Vogue bude vychádzať aj u nás, chystá sa česká verzia určená pre slovenský a český trh. Prvé číslo bude septembrové, teda vydanie, ktoré je vo svete módy vnímané ako najvýznamnejšie v priebehu roka.
6. Ivan Čeredejev končí na poste šéfredaktora Plus 7 dní. Týždenníku šéfoval len tri mesiace, počas ktorých stihol napríklad urobiť nekritický rozhovor s premiérom Robertom Ficom. Vedením redakcie je zatiaľ poverená zástupkyňa šéfredaktora pre politiku Anka Lučaiová-Žitná.
7. Česká televízia vynikajúco reagovala na lži, ktoré o nej odzneli na TV Barrandov. Keď ju kontroverzný moderátor Jaromír Soukup vo svojej relácii kritizoval, verejnoprávna televízia jeho lži vyvracala naživo na Twitteri.
8. Twitter umožní odložiť si tweety na neskôr. Ľudia si teda budú môcť príspevky bookmarkovať.
9. BBC vytvoril nástroj na vyrábanie chatbotov. Každý novinár v redakcii si tak môže jednoducho nahádzať do bota texty a otázky, na ktoré môžu ľudia klikať. Vznikne tak jednoduchý chatbot, ktorý môže úplne nezorientovaným čitateľom pomôcť pochopiť niektoré skutočnosti.

10. Buzzsumo analyzovalo 100 miliónov facebookových príspevkov z roku 2017 a popisuje aktuálne trendy:
- medián počtu zdieľaní klesol oproti roku 2015 o polovicu
- 50 percent príspevkov má len 4 a menej zdieľaní
- Google vo všeobecnosti prináša dvakrát väčšiu návštevnosť ako Facebook
- clickbaity a listicles sú výrazne menej efektívne ako v minulosti, staré články obsahujúce rady, ako uspieť na Facebooku už teda nemusia úplne platiť
- zdá sa, že najviac sa darí stránkam, ktoré majú dobrú reputáciu a zdieľajú originálny obsah
11. Zmeny na Facebooku majú svoju prvú väčšiu obeť. Končí stránka LittleThings zameraná na dobré správy. Bola silne závislá na Facebooku, kde mala vyše 12 miliónov fanúšikov. Po štyroch rokoch fungovania mala zhruba 100 zamestnancov. Keďže ale v newsfeede budú mať facebookové stránky stále menej miesta, LittleThings končí. Ľuďom to pripomenulo príbeh firmy Zynga, ktorá sa preslávila hrou FarmVille a tiež neskôr padla na nos. Čísla padajú aj stránkam ako Viral Thread či 9gag.
12. 78 % mladých vo veku 18 až 24 rokov používa Snapchat. 80 % mladých v tejto vekovej skupine používa Facebok, 71 % Instagram. Vyplýva to z najnovších dát o používaní sociálnych médií v USA, ktoré zverejnilo Pew Research Center. V celej populácii ostáva s prehľadom najpoužívanejší Facebook, používa ho 68 % Američanov.
13. New York Times pripravuje týždennú televíznu spravodajskú reláciu. Priestor by v nej mali dostať najmä reportéri tohto denníka. „Timesy zamestnávajú veľkých expertov, takže ich chceme ukázať.“
14. Prestaňte zo všetkého obviňovať ruských botov, píšu v komentári novinári Buzzfedu. Upozorňujú, že nevieme, nakoľko je využívanie botov účinné. A tiež, že niektorí boti vôbec nie sú prepojení na Kremeľ. Médiá sa na nich len často odvolávajú, lebo ponúkajú jednoduché vysvetlenie zložitých javov v spoločnosti.
15. V Severnej Amerike podporia lokálne médiá. Facebook dá 3 milióny dolárov vybraným americkým médiám, aby im pomohol vybudovať biznis postavený na online predplatiteľoch. Kanadská vláda dá 50 miliónov v priebehu najbližších piatich rokoch na podporu lokálnej žurnalistiky. Médiám sa to ale zdá málo, žiadajú 350 miliónov ročne.
16. Frontline dokončil dokument o Weinsteinovi. Obsahuje rozhovory s viacerými novinármi, ktorí o ňom písali. Dokument je predstavený len krátko pred nedeľňajším udeľovaním Oscarov, tie sa budú isto niesť aj v znamení #metoo.
17. Twitter hľadá odborníkov, ktorí firme pomôžu určiť, aká zdravá konverzácia na tejto sieti vzniká. „Ak chcete niečo zlepšiť, musíte to byť schopní zmerať,“ napísal CEO Twitteru Jack Dorsey.
18. Počet live videí na Facebooku klesol o polovicu, odkedy za ne firma vybraným médiám neplatí. Vyplýva to z analýzy Tow Center na vzorke 17 firiem, ktorým Facebook kedysi platil za robenie živých prenosov.
19. Algorithms of Oppression je nová kniha, ktorá vyšla minulý týždeň. Venuje sa internetovým vyhľadávačom a tomu, ako môžu v spoločnosti posilňovať rasizmus a sexizmus.
20. Čo robia českí novinári na Twitteri? Leni Krsová zverejnila niektoré výsledky svojej diplomovej práce, v ktorej analyzovala online správanie 457 českých novinárov.
* Autor je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk.