Denník N

Nebojte sa, nebudeme vás zaťažovať demokraciou.

Protesty Za slušné Slovensko prilákali vyše 100 000 ľudí. Zdroj – www.sme.sk
Protesty Za slušné Slovensko prilákali vyše 100 000 ľudí. Zdroj – www.sme.sk

Tento víkend sa rozhoduje o Smerovaní našej krajiny prinajmenšom na najbližšie dva roky. Možno aj to je dôvodom, prečo v diskusných reláciách v podstate nevystúpil nikto v tejto situácií dôležitý. Považujem to za veľmi drzé a nešťastné riešenie, po tom ako 120 000 ľudí vyšlo do ulíc, rokovať za zatvorenými dverami o ničom menej závažnom ako je povaha štátu v ktorom žijeme. Ale kompetentní sa rozhodli a nám zvyšným nezostáva nič viac iba čakať.

A tak sme mohli vidieť a počuť zo strany koalície iba pána Pelegriniho a „vychádzajúcu“ hviezdu Smeru pána Stromčeka. No aj z ich vystúpenia môžeme veľmi dobre usudzovať, ako vyzerá ideálny štát v podaní Smeru-SD. Podpredseda strany a vlády vystupoval tak v Sobotných dialógoch ako aj v O 5 minút 12 v RTVS. Vystúpenie pána Pelegriniho mi pripomínalo správanie psa zahnaného do kúta a tak svojím spôsobom bolo nudné. Ten, kto tak ako ja sledoval obidve jeho vystúpenia mohol mať dokonca pocit že zažíva deja vú, čo spôsobila prítomnosť toho istého oponenta v podaní paní Remišovej z OĽaNO. Tá takisto dodala diskusií istú predvídateľnosť, keďže zmes Smer-OĽaNO je za prítomnosti, katalyzátora, novinárov, veľmi výbušnou. Nebolo tomu inak ani tento-krát vecná diskusia o riešeniach aktuálnej politickej a možnej parlamentnej krízy sa dostala tak do úzadia, že dokonca sa žiadna neodohrala.

Zaujímavá a pre nás prínosná môže byť iba reakcia podpredsedu vlády na otázku ohľadom nemeckého euro-poslanca a predsedu frakcie ľudovcov v Európskom parlamente, ktorý okrem iného požiadal aj o demisiu Róberta Kaliňáka. Pán Pelegrini, podpredseda strany, ktorá donedávna hlásala príslušnosť Slovenska k akémusi jadru, vyhlásil, že pán poslanec sa má starať o Nemecké záležitosti a nám má v podstate dať pokoj. Takisto znevážil funkciu celého Euro-parlamentu, keď vyhlásil, že Európsky parlament si môže o vražde Jána Kuciaka diskutovať koľko chce aj tak nič iné nevie.

Ako je možné, že sa v Smere odohral takýto obrovsky obrat? Včera európska integrácia, dnes je Európsky parlament iba smiešnou inštitúciou? Odpoveď je veľmi jednoduchá, Smer sa totiž dostal do situácie kedy ho už ani ochrana pro-západného a pro-integračného smerovania krajiny nemôže zachrániť. Dnes keď sa po celom svete píše o premiérovi s prepojením na mafiu, už nikto neuverí rečiam, že Fico ochraňuje krajinu pred „proti-európskym“ Sulíkom. Preto sa vytiahol Soros, preto je Europarlament smiešnou organizáciou kde sa chodia ľudia iba „rozprávať“.

A potom je tu ešte pán štátny tajomník Stromček, ktorý perlil v relácií na TA3, keď diskutoval s Milanom Krajniakom. Nie, že by bol pán Krajniak mojim favoritom, skôr naopak, moc ho nemusím, ale to, čo predviedol pán Stromček mi príde už trochu sila. Ani mi tak nejde o to, že obhajoval Smer a Kaliňáka, v jeho postavení by to robil asi každý z nás, aj keď už je to neobhajiteľné, ale spôsob jeho argumentov ma maximálne znechutil. Najskôr obhajoval pána ministra vnútra, jeho vlastnou tlačovkou, na ktorej mal údajne vyvrátiť všetky podozrenia, ktoré zverejnil špeciálny prokurátor Špirko. Pán Kaliňák na tejto tlačovke, okrem iného, tvrdil, že prokurátor mal zfalšovať podpisy v zápisnici, síce je pravda, že jeden podpis mal byť falošný, ale keďže bol Špirko oslobodený je jasné, že nie ním.

Zaujímavejšia je však jeho reakcia na piatkové protesty. Človek by povedal, že po najväčších protivládnych protestoch v histórií Slovenska, budú vládny predstavitelia reagovať s obrovskou pokorou. Namiesto toho štátny tajomník vyhlásil, že sa jedná iba o 3% občanov SR a teda je to vlastne všetko OK. Nič sa nestalo, lebo je tu stále 97% ľudí, ktorí s vládou Smeru súhlasia. To považujem za nehoráznu urážku. Pán Stromček, ja som tam v piatok bol, síce nie v Bratislave, iba v rodnom Martine, ale môžem povedať, že som v živote nevidel na našom námestí toľkých ľudí. A neboli to iba mladí, a pochybujem, že iba voliči opozície. Ale zároveň to vidím ako výzvu, výzvu pre nás všetkých, že ak nepadne do piatku vláda, musíme prísť znovu a musí nás prísť ešte viac. A ja som si istý, že príde!

Prečo som si istý? Pretože viem, že ešte stále neprišla moja mama, niekoľko mojich priateľov a spolužiakov, ani ten pán čo ma viezol do mesta, ani ľudia čo boli v práci. Ale nebojte ja ich nabudúce vezmem so sebou a to nás už potom nebude 120 000, ale 300 či 500 tisíc. A ak ani to nebude stačiť, tak prídeme znovu a bude nás milión, pretože ľudia sa vás už neboja, už vás majú plné zuby a dnes tak ako v 89′ sa zatiaľ iba osmeľujú, ale ja vám sľubujem, že za každého čo bol v piatok na námestí ostalo doma ďalších 10, ktorí však pochopia, že sa musia aj oni pridať.

A ak ste si tak istý, že ste nestratili podporu, prečo nás, tak ako ste to povedali „nezaťažíte politikou“ a nevyhlásite predčasné voľby? Veď nemáte čo stratiť, však? Iba by ste ukázali opozícií, že nemá pravdu. A ak to tak je aj by ste si prinavrátili legitimitu, ktorú ste stratili po výrokoch premiéra a predsedu vašej strany.

No ja si skôr myslím, že vám je dnes úplne jasné, že ak by dnes boli voľby Smer nevládne a toho sa práve bojíte, že stratíte moc. Pretože potom by sa mohli začať diať veci, ktoré nie sú pod vaším vedením. Mohlo by sa začať slobodne vyšetrovať. Mohli by ste skončiť za mrežami a to je ten hlavný problém.

Dnes už neplatí to, čo sa snažíte navodiť, že Slovensko bez Smeru nemá budúcnosť. Práve naopak Slovensko so Smerom nemá budúcnosť a ja verím, že ani Smer na Slovensku nemá budúcnosť.

Teraz najčítanejšie

Lukáš Račko

Som študent, obdivujem krásu filozofie, najmä jej najčistejšiu podobu v matematike. Nesnažím sa veci vedieť, ale chápať. Ako koníček študujem politológiu a štátotvorbu. Trápia ma problémy spoločnosti, a najmä to, že sa o nich odmieta diskusia. Nehľadám jednoduché, "zjavné", riešenia, ale snažím sa veci chápať v hlbšom zmysle.