Bezpečné nábrežie pre všetkých
Komisia pre dopravné značenie vo februári tohoto roku rozhodla o zmene na dunajskej promenáde: úsek cyklotrasy sa mení na zmiešanú zónu, ktorú cyklisti zdieľajú s chodcami a nesú zodpovednosť za prípadné kolízie.
Časť bratislavskej cykloverejnosti na to reagovala s nevôľou. Ako cyklista mám pochopenie pre protestujúcich a veľmi dobre si uvedomujem, že priestor na zlepšenie v tejto oblasti je v našom meste stále veľký. Aj preto patrí cyklodoprava v Bratislave medzi naše priority: svedčí o tom aj rekordná čiastka takmer 1,5 mil EUR, ktorú sme na ňu vyčlenili v rozpočte mesta na tento rok.
Treba si však úprimne povedať aj to, že nie cyklisti sú tí, kto sa dnes na nábreží môže cítiť ako ohrozený druh. Najzraniteľnejšie sú mamičky s kočíkmi, voľne pobehujúce malé deti, naši seniori či venčiaci psíčkari. Trvám na tom, že aj títo ľudia si zaslúžia priestor na brehu Dunaja, kde sa môžu voľne pohybovať bez toho, aby museli striehnuť, z ktorej strany im hrozí nebezpečenstvo.
Mesto je živý organizmus: rastie v čase a s novou výstavbou sa prirodzene rozvíja aj dunajská promenáda. Podobne to bolo v prípade zóny Eurovea a dnes s pribúdajúcou infraštruktúrou prirodzene rastie aj obľúbenosť lokality okolo River Parku. S ňou sa postupne zvyšuje sa hustota pohybu ľudí – a meniacej sa situácii je potrebné prispôsobiť aj dopravné značenie.
Nie sme jediná európska metropola, ktorá čelí podobnému problému: s takouto situáciou sa vysporadúva aj Londýn (The Guardian: How cyclists and pedestrians can share space on canal towpaths), nové pravidlá zavádzajú aj mestá v Kodani či v Holandsku (Works That Work: Space for People, Not for Cars). Všade tam sa ako najrozumnejšie riešenie pre podobné prípady ukazuje forma zdieľaného priestoru, tzv. „Shared Space“.
Rozhodnutie komisie z februára rešpektujem. Napokon, pre cyklistov so športovejším ponímaním cyklistiky máme na Petržalskej strane bezpečnú a komfortnú cyklotrasu s minimálnymi obmedzeniami, spojenú s ľavým brehom Dunaja lávkami na všetkých štyroch mostoch. Zároveň beriem na vedomie aj hlasy nespokojných: oslovil som v tejto veci národného cyklokoordinátora Petra Kľučku, som pripravený debatovať aj na širšej platforme a hľadať najlepšie riešenie.
Budem však vždy trvať na tom, že v Bratislave musíme chrániť predovšetkým tých najzraniteľnejších.
Ivo Nesrovnal
primátor hlavného mesta SR Bratislavy