Denník N

Časopis v súvislosti s vraždou Jána Kuciaka vyhlásil súťaž – o kozmetický balíček

Ak ste natrafili na facebooku na fotku súťaže o špirálu značky Avon s otázkou súvisiacou s vraždou novinára a jeho partnerky bohužiaľ nejde o nepodarený a nevhodný vtip.

Takáto súťaž naozaj v časopise Šarm vyšla a čo je absurdnejšie, redakcia si za anketou hrdo stojí.

V Ankete týždňa sa Šarm pýta: „Myslíte si, že sa podarí nájsť skutočného vraha novinára a jeho snúbenice?…. Dvaja výhercovia získajú kozmetický balíček od spoločnosti AVON, ktorý obsahuje zhusťujúcu špirálu a obnovovací nočný krém spolu s ďalšími novinkami v hodnote 40 eur.

Tento text nie je označený ani ako reklama, hoci promuje výrobky kozmetickej firmy, ale ako anketa, ktorú redakcia pripojila k dvojstranovému článku Vražda, ktorá zomkla Slovensko.

Na dvojstrane sú fotky z pohrebu, fotky truhiel, užialenej mamy a hneď pod tým Anketa týždňa aj s fotkou špirály, ktorú dostane ten, kto uhádne, či sa podarí nájsť skutočného vraha.

Fotka koluje už druhý deň po facebooku, pričom ju sprevádzajú mnohé kritické komentáre na adresu Avonu. Avon je v tom však nevinne.
„Spoločnosť AVON Slovensko sa dôrazne dištancuje od komentovania aktuálnej poľutovaniahodnej spoločenskej a politickej situácie na Slovensku, rovnako od nabádania občanov vyjadrovať svoj názor na súčasné dianie podmienené výhrou pozostávajúcou z AVON výrobkov. V súvislosti s poškodením dobrého mena spoločnosti AVON Slovensko už podnikáme náležité kroky,“  napísala mi spoločnosť Avon.

Šéfredaktorkou Šarmu je Ivana Mandáková, ktorá je zároveň šéfredaktorkou Plus Jeden deň. Práve tento denník zverejnil na titulke fotku z pohrebu Martiny Kuciakovej, kde redakcia priniesla pohľad na matku pri otvorenej truhle v kostole. Denník to urobil napriek tomu, že rodina vyslovene žiadala, aby sa novinári vyhýbali záberom smútiacej rodiny. Mandáková s tým problém nemala, nepovažovala to za neúctu. Teraz sa vyjadriť nechcela, povedala, že je chorá.

Reakciu poslala jej zástupkyňa. „Otázka, či sa podarí skutočne objasniť zločin vraždy J. Kuciaka a M. Kušnírovej je široko komentovanou a diskutovanou témou, ktorá sa už dnes vníma cez dôveru ľudí v štátne inštitúcie. Preto aj redakcia považuje túto otázku za legitímnu, ktorá nijako nezneucťuje pamiatku dvoch mladých ľudí. Uznávame však, že jej umiestnenie práve v tejto ankete bolo nešťastnou chybou, za ktorú sa ospravedlňujeme,“ napísala mi zástupkyňa Katarína Čulenová (celé stanovisko).

Na prípad upozornil aj web Stratégie.

Šarm v tomto predviedol absolútne necitlivé diletantstvo a neúctu k mŕtvym, pozostalým aj čitateľom. Naviac, poškodil aj značku Avon.  Kontext, do ktorého vložila redakcia tému vraždy novinára, je nevhodný.  Chybu nemá len redaktor, ktorý túto otázku so špirálou k článku vymyslel. Texty od redaktorov v týždenníkoch prechádzajú zvyčajne viacnásobnou kontrolou – sú tam editori, vedúci vydania a niekto, kto schvaľuje, ktorá strana ide do tlače.

Zaujíma vás zákulisie médií? Sledujte Omediach.com.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.