Denník N

Gendrová ideológia v Istanbulskom dohovore?

Robert Fico sa 22.2.2018 rozhodol neratifikovať Istanbulský dohovor. Diskusia o ňom by sa však týmto rozhodnutím nemala uzavrieť.

Odporcovia Dohovoru Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu (oficiálny názov dohovoru) vyjadrili viaceré obavy vzhľadom na obsah tohto dokumentu. Najvážnejšou z nich je obava zo šírenia gendrovej ideológie. Gender alebo rod nie je veľmi diskutovanou témou na Slovensku. To neznamená, že na Slovensku nemáme odborníkov, ktorí sa tejto problematike venujú. Len sa na verejnosti o tom veľmi nehovorí. Preto som sa rozhodla napísať tento článok, aj keď sama nie som odborníčkou na túto tému. Pretože čím viac ľudí o tom bude hovoriť, tým sa táto téma stane pochopiteľnejšou a menej obávanou.

Pohlavie alebo rod?

Základom pre pochopenie gendru alebo rodu je jeho odlišnosť od pojmu pohlavie. Dohovor rod definuje takto: „pojmom „rod“ sa rozumie súbor spoločnosťou vytvorených rolí, vzorov správania, činností a atribútov, ktoré daná spoločnosť považuje za primerané pre ženy a mužov“ v bode c, článok 3 (vymedzenie pojmov).

Existuje rozdiel medzi pohlavím (biologická kategória) a rodom (sociálna kategória). S pohlavím sa rodíme, jeho definíciu tvoria biologické kritériá. Rod je tvorený spoločnosťou. Rôzne spoločnosti môžu ženskému rodu pripisovať rôzne role, očakávania apod. Ak si teda predstavíme dve rôzne spoločnosti a tú istú ženu, možeme si všimnúť rozdielne rodové predstavy vzhľadom na jej pohlavie.

Je preto dôležité odlišovať tieto pojmy. Napríklad byť ženou na Slovensku dnes a pred 200 rokmi znamená rôzne veci. Alebo inak. Keby tá istá žena žila na Slovensku a napríklad v Japonsku, očakávali by sa od nej rozdielne veci. Ohľadom jej výzoru, správania atď. Definovať niekoho biologicky (pohlavie) je preto nedostačujúce. Rod nám pomáha hovoriť o žene a jej ženskosti narozdiel od čisto biologických kritérií. Človek nie je len biologickou bytosťou, ale aj bytosťou spoločenskou.

Takéto porovnávanie medzi rôznymi spoločnosťami tiež pomáha vidieť, že často považujeme niečo za prirodzene dané, pretože s tým žijeme celý život. Napriek tomu ide o spoločensky vytvorené a naučené správanie.

Prečo je rod dôležitý v tomto dohovore?

Dohovor pracuje s pojmom rod, aby sa mohol venovať širšiemu kontextu násilia. Ženy sa nestávajú častejšie obeťami násilia iba kvôli biologickým predpokladom. Veľký vplyv majú aj rodové stereotypy alebo iné očakávania vzhľadom na rod. Neznamená to, že stereotypy ako také sú zlé. Ale niektoré stereotypy podporujú násilie na ženách alebo domáce násilie. To sa nazýva rodovo podmienené násilie, čo je jeden z problematických pojmov pre odporcov dohovoru. Istanbulský dohovor reaguje na širšie spoločenské pozadie násilia. Nejde len o individuálne prípady násilia vytrhnuté z reality. Dohovor upozorňuje na skutočnosť, že v spoločnosti existujú predpoklady, ktoré spôsobujú, že ženy sú náchylnejšie stať sa obeťami násilia.

Je Istanbulský dohovor nástrojom na ničenie tradícií?

Dohovor sa nesnaží odstrániť všetky stereotypy. Keď pracuje s pojmom rodové stereotypy, tak je to v súvislosti s násilím. Tiež keď dohovor hovorí o náboženstve, kultúre, tradícii či zvykoch, tak je to v súvislosti s odstraňovaním násilia. Iniciatíva Slovenský dohovor za rodinu nesúhlasí s 5. bodom 12. článku (všeobecné záväzky) v tretej časti (prevencia). Hovorí sa v nej, že: „zmluvné strany zabezpečia, aby kultúra, zvyk, náboženstvo, tradícia alebo takzvaná „česť“ neboli považované za ospravedlnenie akýchkoľvek násilných činov v rámci rozsahu pôsobnosti tohto dohovoru“. Cieľom dohovoru nie je útok na tradície. Snažia sa len plošnejšie chrániť ženy pred násilím. Dohovor bojuje proti využívaniu tradícií, kultúry či náboženstva na ospravedlňovanie násilia. Nejde o útok na ľudové tance, ako sa nechali počuť niektorí politici. Dohovor presne definuje pojmy, s ktorými pracuje a popisuje v akých podmienkach platia jednotlivé body dohovoru.

Príkladom môže byť praktika mrzačenia ženských pohlavných orgánov. Robí sa ženám nielen preto, že sú ženami, ale kvôli rodovým (sociálnym) aspektom. Tie súvisia s konkrétnou spoločnosťou, kultúrou, tradíciami a zvykmi. Tie sa potom používajú na ospravedlňovanie tohto druhu násilia, čo dohovor právom označuje za neprípustné.

V texte dokumentu sa nachádzajú aj ďalšie pojmy obsahujúce pojem rod. Tieto pojmy odkazujú na vyššie vysvetlené. Ide o pojmy rodovo citlivá interpretácia, rodová perspektíva alebo rodové chápanie násilia. Netreba sa týchto pojmov báť.

Vzdelávanie ako prevencia násilia

S týmto súvisí aj aj bod číslo 1 v článku 14 (vzdelávanie), s ktorým má Slovenský dohovor za rodinu tiež problém. Tento bod hovorí o primeranom zahrnutí materiálov do študijných plánov, pričom tieto majú byť prispôsobené vyvíjajúcim sa schopnostiam žiakov. Ich obsahom má byť učivo o rovnoprávnosti žien, nestereotypných rodových roliach, vzájomnom rešpekte, nenásilnom riešení konfliktov v medziľudských vzťahoch, rodovo podmienenom násilí na ženách a práve na nedotknuteľnosť osoby. Podľa vyhlásenia tejto slovenskej iniciatívy je problémom hlavne prezentácia nestereotypných rodových rolí. Táto formulácia môže vyvolávať obavy, treba ju však chápať v rámci obsahu celého dokumentu, ktorý bojuje proti násiliu a nerovnoprávnosti žien. Prevencia násilia začína už pri deťoch. Ak sa na Slovensku nenachádzajú stereotypné rodové role, ktoré podporujú násilie, tak sa Slováci nemusia obávať žiadnych zásahov do tradičného spôsobu života. Ak tu sú, naozaj chceme podporovať násilie?

Na záver by som rada zhrnula hlavnú myšlienku tohto článku. Istanbulský dohovor bol vytvorený, aby pomáhal v prevencii a ochrane (nielen) žien pred násilím. Nie je jeho účelom ničiť tradície ani šíriť gendrovú ideológiu. Snaží sa len objasňovať rodové aspekty násilia a navrhovať efektívnejšie riešenia boja proti násiliu. Nikde v dokumente sa nepíše o transgender ľuďoch ani o partnerstvách osôb s rovnakým pohlavím, ako sa snažia zavádzať verejnosť niektorí ľudia z cirkvy a politiky. Ak by mali pravdu, už by ukázali na konkrétne časti v dokumente, ktoré toto tvrdia. To však nemôžu urobiť, pretože sa tam nič také nespomína. Hovoriť o rode neznamená hovoriť o transgender ľuďoch. Každý má rod a rodovú identitu. Aj ty.

Je existencia určitého zvyku podporujúceho násilie dôležitejšia než život a zdravie mnohých žien a ich detí v Európe?

Odkaz na slovenské znenie Istanbulského dohovoru: https://rm.coe.int/1680462541

 

Teraz najčítanejšie