Denník N

Po Kolibe sa aj Kramáre menia na Dlhé diely

Kramáre sa postupne menia zo zelenej štvrte na prehustené územie (zdroj: www.grunt.sk)
Kramáre sa postupne menia zo zelenej štvrte na prehustené územie (zdroj: www.grunt.sk)

„Príroda je najlepší sused. Atraktívne bývanie pod lesom.“ Aj takto romanticky developeri propagujú svoje nové veľké projekty na bratislavských Kramároch. A nie je ich málo. Kedysi príjemná štvrť plná zelene sa veľmi rýchlo mení na nové Dlhé Diely. Pravidelne sa objaví nová vizualizácia, kde sa zeleň premení na 9 podlažnú bytovku, rodinný dom na 7 poschodový obytný súbor, 22 stromov na parkovisko, záhrada na novú súkromnú ulicu. A to je len začiatok masívnej výstavby, ktorá tu môže nastať.

Aj o bratislavskej Kolibe sa kedysi hovorilo ako o lukratívnej štvrti na bývanie. Kým ju neobjavili developeri a nezastavali každý voľný pozemok bytovkou. Úradníci mlčali, alebo pritakávali, pochybné dopravné štúdie sa vymýšľali v kanceláriách developerov, stromy a zeleň mizli, chodníky sa rozpadali a bytovky vyrastali ako huby po daždi. Koliba sa stala symbolom nemohúcnosti úradov. Druhá strana kopca – Kramáre, dlho odolávala. Až v posledných rokoch sa útok developerov začal aj tu…

Doprava, zeleň a nesplnené sľuby o efektívnej regulácií…

Miestni ľudia by vám vedeli rozprávať o nesplnených sľuboch o dopravných štúdiách, ktoré konečne posúdia dopady takého zahusťovania (Stromová, Vlárska a okolie). O domoch, ktoré sa zo 7 poschodí po dostavaní zmenili na 11 poschodové opachy (Rozvodná ulica). O sľubovaných a roky nerealizovaných územných plánoch zón, ktoré by územie detailne zaregulovali. O drzých developeroch nedodržujúcich zákony, ak majú dobré vzťahy s úradníkmi.

Čoskoro realizované projekty na Vlárskej. Nenechajte sa oklamať vizualizáciami plnými zelene a vzdušnosti, bytovky vyrastú vo svojej tesnej blízkosti, okno na okne. (zdroj: novavlarska.sk; WM Development, podkrasnouhorkou.sk)

Najväčší nápor momentálne zažíva Vlárska ulica. Jedna veľká bytovka sa tu už postavila, ale už teraz tu sú vo výstavbe a plánovaní niekoľko ďalších (info tu, tutu). J&T sa ako vždy tvári ako ideálny developer. Na FB si dáva fotky priľahlého lesa, romantické vizualizácie, avšak medzitým ukazuje, ako sa dá arogantne stavať v Bratislave, ak ste kamarát primátora. Krásnou ukážkou bolo, ako blatom zasypali frekventovanú zastávku MHD a blato zo stavby stekalo stovky metrov po uliciach. Až po opakovaných telefonátoch a nasrdených mailoch na magistrát, DPB a pod. sa nám podarilo aspoň zastávku posunúť a prinútiť developera, aby po sebe upratoval blato a kamene, odlietavajúce spod kolies nákladiakov na všetky strany.

Smutné je, že ani súčasný starosta nenaplnil svoje sľuby a doteraz pre územie chýba tak potrebná dopravná štúdia či územný plán zóny. Pričom v rozpočte MČ sú peniaze vyčlenené už niekoľko rokov.

Ukľudnené územie? Zabudnime…

Na vedľajšej Rozvodnej ulici dostavali v roku 1989 paneláky a aj komunisti boli natoľko uvedomelí, že nechali medzi domami  prieluky. Ostali tu pozostatky ovocných stromov zo záhrad ako aj rodinné domy. Bohužiaľ, pri koncipovaní zástavby sa za socializmu nemyslelo na možný prudký nárast automobilovej dopravy. Výsledkom je, že parkovacích možností je tu minimum a cestné komunikácie nie sú dimenzované na tak vysoký počet parkujúcich áut, ktoré zase znepríjemňujú pohyb chodcom, o pohybe kočíkov už ani nehovoriac. Ide však o ulicu, o ktorej sa dá povedať, že je to ukľudnené územie.

A aj tu sa odrazu zjavil projekt developera Marlin Ventures, ktorý namiesto rodinného domčeka (Magurská/Rozvodná) chce postaviť 7 podlažnú opachu natlačenú na okolité domy. Obrovské množstvo hmoty, dopravného zaťaženia a nepochopenia svojho susedstva. Bohužiaľ, čakať zásadné stanovisko z referátu dopravy alebo oddelenia životného prostredia a územného plánovania MČ Nové Mesto, je asi zbytočné. Aj to je dôvod, že pohár trpezlivosti obyvateľov pretiekol a proti stavbe v takomto rozsahu sa budú brániť zo všetkých síl.

Hore rodinný dom (súčasný stav). V strede novostavby na Rozvodnej (a chodník, ktorý končí parkujúcim autom). Dolu plánovaná bytovka namiesto rodinného domu. (zdroj: Jakub Mrva, vizualizácia developer)

Projekty sa povoľujú jedna radosť bez zváženia dopadov na kvalitu života obyvateľov, bez posúdenia narastajúceho dopravného zaťaženia (a to by tu kvôli existencií 3 veľkých nemocničných komplexov mala byť dobrá priechodnosť kvôli sanitkám). Kompetentní (vrátane Novomestských poslancov) sa nezamýšľajú nad už teraz nedostatočnými kapacitami v škôlkach a školách, nad chýbajúcimi či úplne chátrajúcimi verejnými priestormi.

Zelen či komunikácie trpia pod tlakom neregulovanej výstavby. Hore „citlivý“ orez stromu, dole arogancia developera, ktorý nemal problém zabrať zastávku MHD, chodník a zablatiť celé okolie.

Firma spomínaná v Panama Papers pripravuje na Kramároch bytový dom

Aby toho nebolo málo, svoje si užije aj spodná časť Kramárov, najmä Stromová ulica. Komplex s pracovným názvom Polyfunkčný dom Stromová má v lokalite vytvoriť 77 bytov a ateliérov. Vlastník pozemkov je spomínaný v uniknutých Panama Papers. Ide o obrovský projekt, ktorý sa do tejto lokality absolútne nehodí. Podobne ako ostatné spomínané projekty, nerieši existujúcu zeleň, statickú ani dynamickú dopravu ani širšie vzťahy.

Výsmechom je však postoj magistrátu pod taktovkou primátora Iva Nesrovnala, ktorý bez hanby napíše do súhlasného stanoviska (!) že “predmetný zámer svojou funkciou, architektonickým stvárnením a spôsobom zástavby nenarúša charakteristický obraz a proporcie konkrétneho územia”. Bohužiaľ, činy primátora Nesrovnala a jeho dosadených úradníkov dávno ukázali, že ide len o bábku v rukách developerov a oligarchov.

Plánovaná stavba na Stromovej. (zdroj: vizualizácie developer)

A tak nám obyvateľom neostáva nič iné, len tvrdo bojovať za našu štvrť. Ide nám najmä o:

  • Zapracovanie pripomienok, dokončenie a schválenie rozpracovaného Územného plánu zóny pre dolné Kramáre (Jelšova/Jahodová).
  • Okamžité začatie prác na príslušných Územných plánoch zón, ktoré zaregulujú územie v prospech kvality života dotknutých obyvateľov (horné Kramáre (Vlárska/Na Revíne).
  • Vypracovanie kvalitnej dopravnej štúdie pre najviac zaťažené územia na Kramároch.
  • Dôsledné posudzovanie developerských projektov z pohľadu statickej a dynamickej dopravy, existujúcej zelene a kvality bývania zo strany zodpovedných úradníkov magistrátu aj MČ Nové Mesto.
  • Dodržiavanie zákonov a nariadení zo strany developerov.

Mnohí sa snažíme už teraz cez pripomienkovanie projektov, vstupovania do výrubových konaní, ale je najvyšší čas spojiť sily. Lebo nikto z nás nechce, aby sa ešte stále zelené Kramáre zmenili na ďalšie Dlhé Diely.

Aj preto spolu s obyvateľmi dotknutých oblastí a poslancami za Kramáre a Kolibu Marekom Líškom a Martinom Vlačikym pripravujeme petíciu a budeme aktívne pripomienkovať tieto projekty.

Autor je predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty a súčasťou tímu kandidáta na primátora Bratislavy Matúša Valla.

Teraz najčítanejšie

Jakub Mrva

Som ochranár, cyklista, turista, otec 2 detí a predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty, ktoré sa dlhodobo venuje boju proti nadmernej a nešetrnej ťažbe dreva, nevhodným developerským projektom a zároveň snahe podporovať rekreáciu v súlade s princípmi ochrany prírody. Som spoluautorom Koncepcie rozvoja bratislavských mestských lesov, Zonácie mestských lesov a Dohody medzi hlavným mestom a LESMI SR ohľadom zníženia ťažby dreva. Od roku 2018 pôsobím ako poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta SR Bratislavy za Team Bratislava (Team Vallo) a miestneho zastupiteľstva mestskej časti Nové Mesto.