Denník N

Rozdelení poľskí novinári a žurnalistika na Slovensku po Kuciakovi

Exif_JPEG_420
Exif_JPEG_420

Dnes som sa stretol s poľským novinárom Mariuszom Kowalczykom z časopisu – dvojtýždenníka „Press“. Ide o časopis obsahom podobný našej Stratégie, ale možno viac zameraný na médiá ako na marketing. Poľský dvojtýždenník vychádza dvakrát mesačne v náklade 4,000 výtlačkov a má viac ako 200 strán. Poľského novinára zaujímali podmienky pre činnosť médií na Slovensku, úloha investigatívnej žurnalistiky a čo sa zmenilo alebo mení po vražde analytického novinára J. Kuciaka. Mňa pre zmenu zaujímali podmienky médií a žurnalistov v Poľsku.

Podľa Mariuszovho názoru, médiá verejnej služby v Poľsku sa zmenili na propagandistický nástroj ruského typu, t.j. základné posolstvá sú: „zlí ľudia útočia na našu vládu“, „Poľsko by si malo uchovať svoju nezávislosť“. Nepriateľmi sú George Soros, ktorý je videný ako extrémny voľnomyšlienkár, kým Nemecko by chcelo vládnuť v Európe, ale podľa vládnej propagandy zabúda zaplatiť Poliakom za škody z Druhej svetovej vojny. Úloha Ruska je videná ako obzvlášť zaujímavá, konkrétne Rusko je videné ako zlo, ale súčasne poľská vláda vraj robí čo v konečnom dôsledku chce Rusko (rozpad alebo aspoň oslabenie EÚ).

V Poľsku sú štyri dôležité novinárske organizácie, z toho jedna organizácia, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, je provládna organizácia, Press club  zase obhajuje práva novinárov, existuje menšia organizácia, Towarzystwo Dziennikarski, zložená okrem iného z novinárov z  Gazety Wyborcza a pôvodne z médií verejnej služby, a katolícki novinári majú svoju vlastnú organizáciu.

Tak ako sú rozdelené novinárske organizácie, sú politicky rozdelené aj súkromné médiá. Vládu podporujú tradične Radio Maryja (s anti-semitskými prvkami), týždenníky Gazeta Polska, SieciDo RzeczyWarszawska gazeta ale aj napríklad denníky Nasz dziennik a Gazeta Polska Codziennie.

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie