To najlepšie z USA za 22 dní – New York

Cestovateľský denník z našej cesty po USA – New York prvý deň

Pokračovanie TOHTO blogu

NYC / 1.6.

Ráno v Budapešti bolo pokojné, nakoľko odlet sme mali až o 13:30. Po raňajkách sme sa presunuli na zastávku autobusu 200E, ktorá je vzdialená asi 3 minúty chôdze od hotela. Odtiaľ nás odviezol autobus priamo k terminálu 2B letiska Ferenca Liszta, kde sme započali našu cestu. Po check-inne na letisku sme nastúpili na palubu lietadla smerujúceho do Osla na medzinárodne letisko Gardermoen, kde sme prestupovali na Dreamliner spoločnosti Norwegian. V letiskovej zóne bezcolného pásma sme si dali ľahký obed – bagetu (20eur) a čakali na náš podvečerný odlet do New Yorku. Spomínam si na to, že ceny jedla tam boli vyššie, ako ceny jedla na palube lietadla. Leteli sme v economy class, avšak lietadlo bolo dobre vybavené, mali sme dosť miesta na nohy a páčil sa nám aj multifunkčný tablet pred nami. Ten ponúkal možnosti pozrieť si filmy, seriály, dokumenty o USA , alebo zahrať hry a obsahoval aj „e-shop“, kde sme si mohli kúpiť snacky, nápoje a jedlo, ktoré nám letušky doniesli. Nasledoval 8 hodinový let do New Yorku na letisko JFK, kde sme pristáli o 20:30 miestneho času. Po vystáti radu a absolvovaní imigračného pohovoru sme vyšli pred príletovú halu. Uvažoval som nad tým, že využijeme služby verejnej dopravy v kombinácii AirTrain JFK a metro NY s prestupom do metra Jersey. No po prerátaní nákladov na lístky pre 2 osoby a ešte vyše hodinu a pol trvajúci presun do ubytovania, sme sa rozhodli využiť pohodlie taxi Uber, ktorý nás doviezol za 97 USD do miesta nášho ubytovania v DoubleTree by Hilton Hotel & Suites v Jersey City (180USD). Hotely vo veľkých mestách som rezervoval cez booking.com ešte z domu a pre istotu so 100% free storo poplatkom a pre tento konkrétny som sa rozhodol preto, lebo na Manhattane som v podobnej cenovej kategórii nachádzal vačšinou hotely so zdieľanými kúpelňami, alebo zlým hodnotením a tento bol z overenej značky, s dobrými službami a blízko zástavky metra pri rieke Hudson. Cestou na hotel sme obdivovali prvé pohľady na nočný Manhattan a mrakodrapy. V hotelovom bare sme si dali malé pivo Stella Artois á 15USD/ks a o 23hod sme išli spať. U nás už bolo cca 5 hodín ráno nášho času a keďže som schválne nespal celú cestu, tak som unavený ľahol a zaspal. Malo to veľkú výhodu nespať, natiahol som si síce deň príjazdu bez spánku, ale následujúci deň som nemal Jet Lagg takže to stálo za to.

NYC trip / 2.6.

Ráno v New Yorku bolo slnečné, z izby sme mali výhľad na slniečko nad Manhattanom ponad rieku Hudson. Už o 8 sme vyrazili na najbližšiu zástavku metra spájajúceho Jersey City s New Yorkom (lístok stál 5USD obojsmerne), ktorým sme sa dostali priamo pod One World Center. Zamierili sme do Visitor centra, kde som kúpil cez telefón za 35USD lístky na vyhliadku One World Observatory zo 102 poschodia najvyššej budovy na západnej pologuli (výška 541,3m). Tu sme strávili asi hodinu obdivovaním New Yorku, ranného ruchu mesta a najvyšších budov, aké sme dovtedy videli a dominánt mesta, ktoré sme mali ako na dlani. Našou nasledujúcou zastávkou bol 9/11 Memorial v Ground Zero, čo sú vlastne dve diery – pamätníky padlých obetí terotistického útoku na dvojičky, ktorý je hneď vedľa OWC. Na obidvoch pamätníkoch sú vyryté mená obetí a všimli sme si, že obete, ktoré mali v ten deň narodeniny mali pri svojom mene kvietky. Odtiaľ sme zamierili po dlhánskej ulici Broadway na juh Manhattanu, kde sme si cestou dali diétne raňajky – street foodový chilli dog čo bol v podstate hot dog so zmesou ako naša jemne pikantná morta della. Mľasli sme si a pokračovali v ceste. Po chvíľke chôdze sme postrehli dav ľudí, ktorí sa fotili pri Charging Bull – soche býka známej z veľa filmov hlavne z prostredia Wall Street. Spravili sme si teda aj my pár fotiek a pokračovali sme daľej do Battery parku. V tomto parku je pevnosť Castle Clinton, ktorá kedysi delostreletvom chránila mesto proti nepriateľským lodiam. Sadli sme si na lavičku pri pobreží a nechali sme sa nahovoriť na kúpu bombónov, ktoré tu miestny predajcovia ponúkali. Užili sme si výhľad na sochu slobody a lode plné turistov, ktoré aj z tohto miesta vyrážajú na vyhliadkové plavby k Soche slobody a  pobrežie Manhattanu. Na Sochu slobody sme sa nedostali, totižto, keď som chcel pred 2 mesiacmi kúpiť vstupenky na náš termín pobytu, tak už boli beznádejne vypredané.  Po chvíľkovom oddychu sme prešli k susediacemu prístavu Staten Island Ferry, kde sme čakali na bezplatný trajekt na Staten Island. Počas plavby sme mohli pozorovať výhľady na južný Manhattan a Sochu slobody zblízka. Nasledovala otočka na Staten Islande a cesta naspäť na Manhattan. Tu je priamo v prístave niekoľko fast foodov, my sme si dnes vybrali obed v Nathan’s Famous Hot Dogs & Restaurants, kde sme si dali zabaliť so sebou pravý americký Corn Dog a klasické hot dogy (18USD), ktoré sme zjedli v príjemnom Battery parku. Naša ďalšia cesta viedla na sever na Wall Street ktorou sme sa prešli a o pol 2PM sme pokračovali popri City Hall na jednu z dominánt – most Brooklyn Bridge. Brooklyn Bridge bol v dobe svojho dokončenia roku 1883 prvý závesný most na oceľových lanách na svete a už od svojho otvorenia sa stal symbolom panorámy New Yorku. Poriadne nás na moste prefúklo a tak sme sa išli zohriať dúškom kávičky zo Starbucks (6,75USD) nedaľeko Brooklyn Bridge parku. Po krátkom oddychu sme pokračovali k brehom rieky East River, kde sme si vychutnali pohľady na mrakodrapy Manhattanu z opačnej strany. Naše ďalšie kroky smerovali k nedaľekej zástavke metra, ktoré nás odviezlo na 6th street station a odtiaľ na 90 Bedford street. Na tomto mieste sa totiž nachádza budova, známa z každého dielu nášho najobľúbenejšieho seriálu priatelia, ktorá bola predlohou F.R.I.E.N.D.S apartment – budovy s apartmánmi Moniky a Joeyho. Nasledovala prechádzka po 5 Avenue až po jej križovatku s Broadway pri daľšej dominante Flatiron Building, čo je 87m vysoká úzka budova, známa aj pod názvom žehlička podľa svojho tvaru, ktorým ju pripomína. Tu sme si chvílku posedeli v parku a o pol 5PM pokračovali na zástavku metra, ktorým sme sa presunuli do čínskej štvrti China town. Tu nás hneď pri východe zo stanice zaujal úplne iný svet.  Všadeprítomné čínske nápisy, vône aj zápachy pouličných trhov s rybami a zeleninou nám navodzovali atmosféru čínskeho mestečka. Rozhodli sme sa, že si dáme streetfood večeru v parku pri Christie st. vo Wah Fung Fast Food. Tento podnik sme našli podľa recenzií na Tripadvisor ako najlepšie street food čínske bistro. Dostali sme 2 porcie pre aspoň 4 osoby, bravčové s rezancami a kura s ryžou a k tomu minerálka dokopy za 12USD a išli sme sa pekne najesť do parku k stolu. New York má veľa malých parčíkov a musíme uznať, že zvyk jedávať v nich sa nám veľmi páčil. Samozrejme ostalo nám dosť jedla aj na raňajky. Po večeri sme sa uchodení vrátili metrom späť do Jersey City do obchodného domu BJ’s Wholesale, ktorý bol hneď vedľa hotela. Tu sme si kúpili flaškové pivko (1,5USD/ks) na večer a išli oddychovať na hotel kde sme prišli okolo 19tej. Ešte si spomínam, že v obchode sme nikde nevedeli nájsť pivo ani iný alkohol a až následne sme zistili, že je to pravdepodobne pre nejaký zákon, kvôli ktorému sa alkohol nesmie predávať medzi ostatným tovarom tak ako u nás. Tu to bolo tak, že v obchode mali samostatnú miestnosť len s alkoholom, kde nám pivo zabalili do nepriehľadných papierových tašiek a až tak sme s pivom mohli ísť domov. Výhoda pre miestnych, susedia nevedia že pijete :)

Pokračovanie TU

Navštívené miesta chronologicky:

New York , New York 2 – WashingtonLas VegasHoover DamGrand Canyon NPAntelope Canyon – Monument ValleyArches NP – Canyonlands NP – Goblin Valley SPBryce Canyon NP – Zion NPLas Vegas 2Death Valley NPSequoia NPYosemite NPSan FranciscoPismo Beach – Los Angeles – Los Angeles 2