Denník N

Osmičkové melódie vo svete

Svetoví interpreti sa k roku 2018, dosiaľ poznamenanému hynúcou morálkou a pokračujúcim hnutím Metoo, stavajú rôzne. V článku nájdete výber toho najlepšieho z hudby za prvý štvrťrok.

First Aid Kit odpálili začiatok roka 2018 excelentným albumom Ruins, nový Timberlake sklamal a priniesol obohratú verziu predošlých skladieb. Kapela Porches ukázala vizuálnu kvalitu, no melódie zaostávajú. Nádejne znel track „Taste“ od uznávaného dua Rhye, nahrávka však zíva prázdnotou.

Nuž a potom prišla CupcakKe so svojím otvoreným albumom a všetci na chvíľu zmĺkli. Toto ticho trvá dodnes. Na istý čas ho prerušili len Car Seat Headrest, rocková kapela známa prelomovými albumami. Do celého hudobného priemyslu rozvíreného hladinou hnutia Metoo totiž vniesli kus lásky. Headresti nôtia melodicky jednoduchú, no silnú skladbu „Stop smoking (We love you)“ a ľudia zrazu zisťujú, že všetka tá nenávisť je zbytočná. Odhadzujú novodobé zbrane, ktorými sa stali podlé komentáre na Fejsbúku a v tichu počúvajú.

Albumy

Najväčšie potešenie prinieslo švédske dievčenské duo First Aid Kit. Ich nahrávka v sebe spája folk s rockovo-ambientnými melódiami. Silné sú práve chvíle, keď členky zatlačia na pílu ako v piesni „Hem of her dress“.

Rockoví Car Seat Headrest nesklamali, na najnovšom albume Twin Fantasy sa ku konceptu hnijúcej morálky v USA sa postavili inak. Vo svojich skladbách sa nesťažujú na stav doby. Naopak, ponúkajú ľuďom útechu.

CupcakKe je veľmi zvláštnym úkazom na hudobnej scéne. Na jednej strane tvorí perfektné rapové piesne, na strane druhej sa vie znížiť aj k popovým „navalprachy“ melódiám. Našťastie je ich na jej nahrávkach minimum. Napriek tomu je kritikmi oceňovanou raperkou, ktorej texty by neprešli ani tou najliberálnejšou slovenskou hudobnou komisiou. Stačí si pozrieť interview s interpretkou a pochopíte prečo (neodporúčam počas videa konzumovať akékoľvek jedlo).

Nuž, všetko má svoje hranice a CupcakKe ich prekračuje. Na druhej strane, našej „silnekonzervatívnej“ spoločnosti by jej vystúpenie prospelo, texty totiž mnohokrát obraňujú menšiny. Ako aj sama hovorí v piesni „Crayons“: „Transgenders are people / So I will treat them equal.“ (Transsexuáli sú rovnakí ľudia / Preto sa k nim budem správať ako k ostatným, bez rozdielov).

Medzi ďalšie albumy, ktoré rozhodne stoja za vypočutie radím Young Fathers s albumom Cocoa Sugar, zaujímavý počin experimentálnej kapely Of Montreal White Is Relic/Irrealis Mood a nahrávku Historian od pesničkárky Lucy Dacus.

Skladby

Rocková kapela Hop Along ohlásila album hneď troma výbornými piesňami. S novým projektom vystúpila aj Anna von Hausswolff, švédska experimentálno-rocková speváčka, ktorú mnohí prirovnávajú ku Kate Bush či Swans. Scénu spestrilo aj dievčenské duo Let’s Eat Grandma, kapela Beach House či pesničkárka Julia Holter.

https://www.youtube.com/watch?v=7ra78Rv7q08&index=13&list=PL-M2Ak_e5MTLkdpOwosbzc-vK4INzgRLF&t=0s

Veľkolepý návrat ohlásila začiatkom roka aj talentovaná speváčka Janelle Monáe. Monáe je známa svojským štýlom, hlasovým rozsahom a množstvom kvalitných nahrávok. V poslednom čase sa však od jej typického soulu začala presúvať k popovým bítom. Chlapské sako s motýlikom vymenila za odvážnejšie kúsky, ktorými sa snaží kontroverzne vyjadriť k Metoo.

O talentovanej herečke a speváčke Charlotte Gainsbourg a jej minuloročnom kvalitnom albume sa toho popísalo veľmi málo. Neprávom. Francúzska nahrávka s názvom Rest je krásnym melancholickým počinom osamelej duše. Album dopĺňajú výborné videá, ktoré si Gainsbourg sama zrežírovala.

Lily Allen patrí medzi najlepšie popové textárky súčasnosti. Niet divu vzhľadom na jej (miestami až neuveriteľný) životný príbeh. Po speváčkinom poslednom (ako aj sama uznáva –príšernom) albume, období dlhej existenčnej krízy a stagnácií v najväčšom bahne plytkého popového hudobného biznisu, ktorý Allen ani trochu nepristal, sa rozhodla navrátiť ku svojim koreňom. V nových piesňach experimentuje aj s typickým indie folkom a rockom. V skladbe „Higher“ si pričuchla k hip-hopu a rozpovedala svoj životný príbeh. A krása je na svete!

Zoznam všetkých pieseniek nájdete tu alebo na YouTube. Moje hudobné tipy nájdete na tomto linku.

Videá

Timberlake pokašlal najnovší album, no videá – zdá sa – vie robiť rovnako dobre. Zaujímavé vizuály poskytli aj Young Fathers s piesňou „In my view“. Asi najbláznivejšie video vytvorila kapela MGMT, vizuálne pohladí „After the storm“ od kolumbijskej speváčky Kali Uchis. Oko nezostane suché  pri čiernobielych deťoch z pera Charlotte Cardin.

Najviac však prekvapila kapela Paramore, ktorá po rokoch priemerných rockových albumov (na ktorých sme vyrastali asi celá generácia zet) minulý rok vydala výborný počin After Laughter. Práve z neho pochádza video ku skladbe „Rose-Colored Boy“.

Najoriginálnejšie video sa podarilo vykúzliť Davidovi Meyersovi k piesni od Kendricka Lamara a SZA „All the stars“. Meyers spolupracoval s Lamarom na excelentných videách ku skladbám „Loyalty“ a „Humble“. Háčik však nastal, keď sa prevalilo, že sa asi v dvadsaťsekundovom zábere „inšpiroval“ umeleckým dielom Konštelácie a speváci museli čeliť následnému súdu. Čo už, ani kreativita, zdá sa, nie je bezodná.

Zaujímavo sa k tvorbe postavil James Blake, ktorý sa v najnovšej piesni „If The Car Beside You Moves Ahead” pekne pohral s rôznymi audiovizuálnymi technológiami. Za pozornosť stoja tiež vizuály Monáe či video ku skladbe “Family Freud“ od rapera Jay-Z. Celý zoznam vizuálnych klenotov nájdete tu.

Foto: Flickr.com, montáž: Klára Kusá

Video: Youtube.com

Teraz najčítanejšie

Klára Kusá

Som človek, druh kultúrno-umelecký, dve nohy, dve ruky, vlasov tak akurát, myšlienok priveľa, racionality primálo. Cieľom môjho blogu je šírenie osvety v oblasti duševného zdravia. Svoje ťažkosti sa zároveň snažím ukazovať vo svetle pozitívnom, svetle inakosti a daru. Občas si odskočím aj do kultúrno-umeleckých vôd či tém, ktoré sa ma bytostne dotýkajú.