Denník N

Prečo fínska vláda ignoruje podozrenie z korupcie v prípade obchodu za stovky miliónov, ktorého je súčasťou?

Na nákupe transportérov ľuďom z SNS mimoriadne záleží. Foto - N; BAE
Na nákupe transportérov ľuďom z SNS mimoriadne záleží. Foto – N; BAE

Fínske média sa začínajú zaujímať o podozrivý obchod ich štátnej firmy Patria s našou vládou.

Včera som poskytol rozhovor fínskej verejnoprávnej televízii YLE. Na Slovensko vyslali investigatívny štáb, ktorý sa venuje obstarávaniu obrnených transportérov, v réžii MO SR s participáciou fínskej vlády a jej štátnej firmy Patria.

Fínskych novinárov som upozornil na to, čo sa u nás deje, na jeseň. Odvtedy sme si niekoľkokrát volali, oni si zisťovali informácie na diaľku a dnes sú na Slovensku. Téma korupcie v zbrojárskych kontraktoch je vo Fínsku napriek zdanlivo dobrému imidžu Škandinávie veľmi prítomná. Špeciálne v prípade Patrie.

Fínska spoločnosť Patria sa v okolí problematického obstarávania v regióne nevyskytuje prvýkrát. Pred desiatimi rokmi sa stali kľúčovým hráčom v jednej z najväčších korupčných afér slovinskej vlády Janisa Jenšu. Pár týždňov pred voľbami zhodou okolností rovnaký tím, ako je dnes na Slovensku, odhalil schému, ktorá mala viesť k úplatkom na najvyšších miestach. Podľa novinárov malo 21 miliónov z 278-miliónového obchodu na obrnené transportéry skončiť v úplatkoch pre vysokopostavených politikov, vrátane premiéra.

Polícia nakoniec obvinila slovinského premiéra, ktorý vyviazol bez trestu. Vo Fínsku došlo k odsúdeniu dvoch manažérov spoločnosti Patria.

Fínskym štátom vlastnená Patria sa problémom nevyhla ani v posledných rokoch. Spoločnosť funguje v mimoriadne kompetitívnom odvetví zbrojárstva a prehrala niekoľko kontraktov za sebou. Začiatkom tohto roka bol jej “nezavislý predajca” zrejme otravený v Ugande, čo opäť vyvolalo otázky (a rezignácie) o spôsobe, akým si firma hľadá klientov.

Prižmúrenie očí autorít či rovno priama podpora korupcie nie je v rámci zbrojárskeho priemyslu novou témou. Existuje silný tlak na to, aby sa firmy (a vlády, ktoré ich často vlastnia) týmto praktikám vyhýbali. Preto je veľmi dôležité vtiahnuť do debaty o našom najväčšom modernizačnom kontrakte aj Fínsko. Ich predstavitelia sú v tomto plnohodnotne namočení. Konkrétne:

  • Napriek tomu, že naša vláda v máji tvrdila, že hľadá alternatívy spôsobu obstarávania, doslova deň po tomto vyhlásení podpísala s Fínskom memorandum. Neprekážalo Fínsku, že verejnosť je zavádzaná?
  • Napriek tomu, že sa tvárime, že cieľom je spoločný vývoj nového vozidla, podľa všetkých expertov ide iba o kozmetické zmeny. Pristúpilo Fínsko na túto hru vedome, aby takto vedeli obísť národné a európske pravidlá o obstarávaní?
  • V súvislosti s tendrom sa objavilo niekoľko pochybných subdodávateľov. Chcú s nimi Fíni spolupracovať?
  • Niekoľko podobných otázok som prostredníctvom miestneho infozákona adresoval aj fínskemu ministerstvu obrany. Odpovedajú slovenským spôsobom (podľa ich slov však rokujú so slovenskou stranou o odtajnení niekoľkých dokumentov).

Fínsko, jeho vláda a štátnom vlastnená spoločnosť Patria sú aktívnou súčasťou jedného z najpochybnejších obchodov tejto vlády. Diskusia o tom, či sú s tým ok, sa musí rozpútať aj u nich doma. Aj preto som okrem komunikácie s fínskymi investigatívcami napísal predsedovi bezpečnostného výboru fínskeho parlamentu a fínskemu úradu ombudsmana.

Nemôžeme im to celé nechať len tak, bez slova.

Teraz najčítanejšie

Martin Dubéci

Som členom predsedníctva a sekretárom hnutia Progresívne Slovensko. Píšem si tu svoje poznámky k politike a spoločenským otázkam. Venujem sa politickej stratégii a bezpečnosti.