Denník N

Ministerka bilancuje a spochybňuje protesty

Zdroj fotografie: Iniciatíva slovenských učiteľov
Zdroj fotografie: Iniciatíva slovenských učiteľov

Témy dvoch týždňov 26. 3. 2018 – 8. 4. 2018 | Študenti pokračujú v aktivitách za slušné Slovensko • Rezort školstva hodnotí svoju činnosť pozitívne, odborníci a aktivisti bilancujú negatíva • Ministerka školstva avizuje predstavenie reformy

Výrok týždňa

„Nevedno, čoho by sme sa mali obávať viac. Či väčšej aktivity SNS na školstve, alebo predstavy, že veci pôjdu tak ako doteraz.“

Zuzana Kepplová
redaktorka a komentátorka
komentári v denníku SME | 8. 4. 2018

 

Výber z udalostí

• Aj po veľkonočných sviatkoch pokračovali v uplynulom týždni na Slovensku i v zahraničí zhromaždenia Za slušné Slovensko, a to aj za účasti študentov z iniciatívy Nie je nám to jedno.

Študenti, ako i ďalší organizátori aj účastníci protestov, na zhromaždeniach žiadali o zásadné zmeny vo vedení policajného zboru a kontrole jeho činnosti, aby mohli veriť vo vyšetrenie vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej.

V spoločnom vyhlásení študenti zároveň dodali, že v najbližších týždňoch, mesiacoch a rokoch budú diskutovať s rovesníkmi po celej krajine a chcú, aby ich bolo pri budovaní slušného Slovenska počuť.

• Ministerka školstva v nedeľnej relácii TA3 V politike v súvislosti s protestmi spochybnila motivácie mladších stredoškolských študentov, ktorí sa do nich zapájajú.

„Mladí ľudia, podľa môjho názoru, majú plné právo na vyjadrenie svojho názoru, svojich postojov. Treba možno zvažovať, že tie deti, naozaj také tie 15-ročné, ktoré chodia na tie manifestácie, či sú natoľko politicky zorientované, aby nejaké konkrétne politické ciele presadzovali. Takže možno u tých stredoškolákov by som bola naozaj veľmi opatrná, lebo vieme, že veľa stredoškolákov chodilo, organizovalo, že sa cez nejaké Facebooky registrujú, aby akože mali nejakú dobrovoľnícku činnosť, ale pritom ide vyslovene o politické ciele,“ uviedla Martina Lubyová (nom. SNS).

Vedenie ministerstva školstva v minulom týždni chcelo zaujať verejnosť tým, čo sa v rezorte podarilo za uplynulé obdobie pod vedením Lubyovej.

„Zásadné opatrenia v oblasti čerpania eurofondov, príprava Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, významné legislatívne zmeny v oblasti regionálneho, predovšetkým odborného školstva, navýšenie prostriedkov na učebnice a asistentov učiteľa, dofinancovanie Agentúry na podporu výskumu a vývoja – to sú len niektoré z úloh, ktoré sa podarilo naplniť ministerke školstva, vedy, výskumu a športu SR Martine Lubyovej po nástupe do funkcie,“ bilancovalo ministerstvo.

Rezort zverejnil aj rozšírený odpočet plnenia úloh vyplývajúcich z programového vyhlásenia vlády.

• Prácu ministerstva školstva za uplynulé obdobie pre denník SME zhodnotili aj Juraj Hipš z Komenského inštitútu, analytička projektu To dá rozum Renáta Hall, či Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov (SKU).

O tom, že ministerstvo splnilo iba 10 zo 118 cieľov, ku ktorým sa zaviazalo, hovoril na tlačovej konferencii poslanec NR SR Martin Poliačik (Progresívne Slovensko) a prácu rezortu ohodnotil známkou nedostatočná.  Najhoršie si podľa Poliačika rezort počína v oblasti vysokého školstva. Spomenul aj dokument Učiace sa Slovensko, s ktorým sa podľa neho nič nedeje.

Ministerka Lubyová v tejto súvislosti v relácii TA3 V politike uviedla, že odsúvanie spustenia reformy neznamená, že rezort školstva žiadne zmeny nerobil.

„S veľkou snahou dopracovávame program, máme ho v štádiu, že ho vieme predložiť do medzirezortného pripomienkového konania. Sme pripravení, môžeme ju predložiť aj tento týždeň, ešte sme si to chceli dodiskutovať s tromi pracovnými skupinami,“ poznamenala Lubyová.

• V rozhovore pre denník SME Lubyová spresnila, že v spolupráci s Inštitútom vzdelávacej politiky (IVP) rezort odhadol, že realizácia zatiaľ nezverejneného Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania si bude vyžadovať výdavky v sume 1,2 miliardy eur pre obdobie 10 rokov.

Spôsob práce a komunikácie ministerky a jej rezortu vo svojom komentári kriticky zhodnotila Zuzana Kepplová.

• Ďalšou zo zmien, ktoré rezort školstva sľubuje realizovať, je zvyšovanie platov učiteľov. Po tom, čo školskí odborári vyzvali vládu, aby do konca apríla schválila zvýšenie platov pedagógov o šesť percent, rezort školstva skonštatoval, že požiadavku podporuje a premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) je o nej pripravený rokovať.

„Uistil nás, že sa nebude šetriť na učiteľoch a školstve. Domnievame sa preto, že sa nám podarí urobiť zvýšenie už k septembru,“ odhadla ministerka Lubyová.

• Kritike počas uplynulých týždňov čelil návrh rezortu školstva vytvoriť profesijnú komoru učiteľov. Ministerstvo pripravovanú zmenu obhajuje argumentom, že súčasná komunikácia so zástupcami učiteľskej obce je ťažkopádna a málokedy sa medzi sebou vedia dohodnúť.

Poslanec Národnej rady Miroslav Sopko (OľaNO) v tejto súvislosti kritizoval, že ministerský návrh chce zlúčiť potreby profesorov  a učiteliek materských škôl a nerešpektuje pluralitu.

„Motivácia ministerky Lubyovej, ktorá hovorí, že sa jej nechce rokovať s rôznymi názorovými skupinami, je desivá. Je svätou povinnosťou ministra rokovať s rôznymi názorovými frakciami, objektívne zohľadniť mieru ich reprezentatívnosti a robiť rozhodnutia tak, aby mohla byt realizovaná čo najširšia škála názorov. Inak sa tento prístup rezortu bude vnímať len ako ignorancia názorovej plurality,“ vysvetlil Sopko.

• Voči snahe ministerky usmerňovať alebo riadiť proces spolupráce medzi rezortom školstva a školskými organizáciami sa ohradila aj SKU, podľa ktorej má profesijná komora vznikať zo slobodnej vôle učiteľov, a nie z nariadení úradníkov ministerstva.

Narážame tu na určité zabehnuté systémy, ktoré fungujú, ako asociácia základných škôl, asociácia stredných škôl, gymnázií, základných umeleckých škôl a tie majú obavu, či takáto komora nebude predstavovať pre ne určitú formu direktívy,“ pridal sa ku kritike šéf Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek.

• Kritiku k stavu odborného školstva, ktoré ministerstvo zaradilo medzi oblasti, kde vidí zmeny k lepšiemu, vzniesli zamestnávatelia, aj riaditelia stredných odborných škôl (SOŠ).

Kým zamestnávatelia kritizujú, že štát nezisťuje kvalitu vyučovania SOŠ produkujúcich nezamestnateľných absolventov, niektorým riaditeľom chýba systémovosť krokov pri riešení týchto problémov. „Až 250 miliónov eur ročne štát vyhodí na štúdium neuplatniteľných absolventov,“ upozornil v tejto súvislosti viceprezident IT Asociácie Slovenska a Republikovej únie zamestnancov Mário Lelovský.

Zástupcovia zamestnávateľov a škôl zároveň na svojej tlačovej konferencii pri príležitosti dňa učiteľov avizovali, že ministerstvo školstva požiadajú o zvýšenie normatívu pre zabezpečenie a zaplatenie potrebných odborných pedagógov a pre lepšie materiálové a technické vybavenie škôl.

• Aktualizované „rebríčky“ stredných, ale i základných škôl zverejnil koncom marca Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO). Inštitút však zároveň priznáva, že „rebríčky“ nepokrývajú celý obsah vzdelávania, nemerajú ani pridanú hodnotu školy a nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces.

 

Všimli sme si

• O tom, ako by malo fungovať inkluzívne vzdelávanie a ako dnes (ne)funguje na Slovensku, pred veľkonočnými sviatkami diskutovali pedagóg a aktivista Viktor Križo, komisárka pre deti so zdravotným znevýhodnením Zuzana StavrovskáPeter Dráľ z Nového školstva. Záznam diskusie, ktorú organizovala Nadácia pre deti Slovenska v spolupráci s .klubom pod lampou a Plesom v opere, si môžete pozrieť tu.

• Na pozvanie Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica a Komenského inštitútu na Slovensko prišli diskutovať aj žiačky berlínskej alternatívnej školy, ktorú založila Margret Rasfelt. O tom, ako by malo podľa mladých autoriek knihy Škola podľa našich predstáv vzdelávanie vyzerať, písali aj aktuality.sk a Denník N (tutu).

• Komenského inštitút otvára prihlasovanie sa do tretieho ročníka pre všetkých učiteľov, ktorí „vyučujú kreatívne a majú v sebe „iskru“, ktorú dokážu preniesť aj na svojich študentov a kolegov“. Prihlásiť sa je možné prostredníctvom formulára do 26. 4. 2018.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

 

Podporte kampaň – odoberajte newsletter mailom. Chcem vedieť viac

Teraz najčítanejšie