Denník N

Vyprázdnite, čo je plné a naplňte, čo je prázdne

´Nič, čo je výsledkom ľudského pokroku, nebolo dosiahnuté bez toho, aby to predtým niekto neodsudzoval. A tí, čo boli osvietení a odvážne presvedčení sa podujať na túto cestu k pokroku, musia vždy prekonávať obzory hraníc doterajšieho sveta a myslenia. Bývala totiž doba, keď predstava sveta a myslenia bola ohraničená len jednou doskou na vode, nad ktorou zapadá slnko. A všetko, čo bolo za tým bolo nejasné a bolo považované za nekonečno. A ľudia boli presvedčení o neexistencii iného spôsobu myslenia, o neexistencii iného ohraničenia sveta, boli presvedčení o nemožnosti existencie iného spôsobu života. Ľudia, ktorí sa odhodlali na cestu k zmene takéhoto myslenia, sveta a spôsobu života, vytvárajú nový svet a posúvajú nové hranice definovania nemožnosti a nekonečna.´ (Zápisky Krištofa Kolumba).

„Vyprázdnite, čo je plné a naplňte, čo je prázdne“, to sú zase slová Dietera Denglera, na otázku, čo mu pomohlo prežiť, po zostrelení lietadla, vo vietnamskom zajatí, po úteku a putovaní džungľou za slobodou. Skutočne, na prežitie v podstate čohokoľvek, človek, potrebuje byť pripravený v podstate kedykoľvek vyprázdniť to, čo ho naplňuje a zároveň naplniť to, čo je v ňom prázdne. Práve preto Dieter Dengler prežil v džungli. Keď bol zachránený, tak vážil 45 kg a bol pripravený prežiť v akýchkoľvek podmienkach. Supermoderná doba len podčiarkuje túto požiadavku na človeka. Obstáť kdekoľvek a v čomkoľvek. Ale to, že človek obstojí si buduje dlhšie, vlastne celý život. Napríklad taký, Dieter Dengler, prežil detstvo v Nemecku, počas druhej svetovej vojny. Naučil sa jesť tapety zo zbúraných domov, využívať odpadky a nepotrebné veci na prežitie. Spojenecké lietadlá pri náletoch ho tak fascinovali, že sa rozhodol stať letcom a tomu obetoval celý život. Neskôr mu tieto skúsenosti z mladosti pomohli prežiť vo vietnamskej džungli. Všetko zlé je asi aj na niečo, v živote, dobré.
Supermoderná doba túto požiadavku začína klásť už na všetkých ľudí, vo všetkých krajinách. Odolnosť a pripravenosť človeka konfrontovať svoje schopnosti a znalosti so svojím prežitím, sa ukazujú byť podstatnou. Ide o isté sebaprekročenie, isté sebavykročenie za prežitím. Ide o isté zaslúženie si svojho života. A toto sebaprekročenie, či sebavykročenie, je ešte podstatnejšie v zúfalých časoch, alebo na zúfalých miestach. Z tohto sebavykročenia totiž pramení cesta za lepším životom. Z tejto slobodnej možnosti na aktívne utváranie svojho života, možno identifikovať samotnú podstatu človeka a všetko to, čo z tohto sebavykročenia, zo seba môže každý človek vytvoriť. A každý, či si to už uvedomuje, alebo nie, robí toto sebavyktročenie, za svojím životom. Bol som malý chlapec a raz som videl v novinách obrázok – odfotený kríž hrobu utečenka a pod ním jediná veta. „Našiel svoj lepší život.“ Presne, v prvom kroku je definované, čo človek v živote nájde a aký život si zvolí.
Ale pozor občania, svet a všetci ľudia. Život, doba a svet, začali klásť túto požiadavku na každého z nás, veľmi naliehavo. Nielen na ľudí, ktorí utekajú zo zúfalých miest a zúfalých situácií. Život človeka sa tak viditeľne mení, supermodernizuje, že zároveň na každého človeka, priam naliehavo kladie požiadavku, aby sa každý aktívne vyjadril, čo mieni so svojím životom urobiť – kam chce sebavykročiť, ako a vôbec, či chce v nových supermoderných podmienkach prežiť.
Svet je už tak individualizovaný, že priam je viditeľné, že politický planschoping – planpolitický populizmus sa ukázal absolútne neúčinný. Vládnutie bez skutočných, konkrétnych, objektívnych výsledkov, tak ako aj také podobné politiky, sú už mŕtve. Svet je teraz niečo podobné ako hrad v Dürnsteine v 12. storočí a udalosti, ktoré sú spojené s týmto hradom. Dürnstein je pekné malé mestečko neďaleko slovenských hraníc. Nachádza sa v takzvanom údolí Wachau. V súčasnosti sú z hradu len ruiny, avšak majú svoje čaro. Tento hrad sa nachádza na kopci nad mestečkom Dürnstein. Zo strán je tento kopec v súčasnosti obklopený vinicami a cestičkami medzi nimi, v ktorých po večeroch, na jar a cez leto, cvrlikajú cvrčky. Zo samotných pozostatkov hradu na kopci je nádherný výhľad na časť Wachau. Na jar, tam, majú vo zvyku urobiť sprievod svetiel po rieke celým údolím Wachau a ak sa pozeráte na to z nejakého návršia okolo Wachau, tak sa vám naskytne pohľad na putujúce svetlo po rieke. Akoby ste videli padajúcu kométu, ale nie na oblohe, ale po rieke v údolí Wachau. S hradom v Dürnsteine je spojená jedna preukázateľná historická udalosť. Na tomto hrade bol totiž väznený kráľ Richard Levie Srdce, keď sa vracal z križiackej výpravy. História ďalej hovorí, že toto väznenie malo svoje následky. Keďže v krajine nebol schopný vládca, keďže jeho vládca bol väznený v ďalekej krajine, tak v tejto krajine vznikal a rozkvital chaos, bezprávie, rozvrat, intrigánsky boj o moc, bieda… A práve toto bezprávie, podľa rozprávaní, malo vplyv i na životné osudy a vznik osoby Robina z Locksley – tzv. Robina Hooda. A toto je veľmi podobné pre dnešnú dobu. Ak sa vlády v akýchkoľvek štátoch budú sústreďovať len na tzv. planschoping, planpolitik, populizmus, v ktorom sa práva ľudí a ich potreby používajú politikmi len na to, aby sa vybrali do celkového prospechu neschopných politikov a nie potrieb ľudí, tak presne v tom momente, v časoch bezprávia, preberá život a právo do svojich rúk každý jednotlivec, hoc aj veľmi svojsky. Dostali sme sa do úrovne dejín, kedy populistická politika nepredstavuje pre jednotlivca, tak ako pre akýkoľvek štát žiadnu budúcnosť. Jednotlivec, takisto ako občania, či štáty chcú objektívny prínos pre svoj život, nezaujíma ich takzvaný aritmetický konsenzus politík – čo znamená, že medzi politikmi na papieri to vyzerá dobre, ale nie v skutočnosti a už vôbec nie v objektívnej situácii jednotlivca. Dopyt po dobrom živote je v súčasnosti obrovský. Ba priam nevyhnutný. Dobrý život a dobrý svet je mnohorozmerne dobrý v každom ohľade, ako prechádzka v Alpách. Nemá začiatok a nemá koniec, je dobrý na určitom mieste a zároveň dobrý, ako celok. Postavíte sa na skalnatom vyvýšení Textelských Alp a pozriete sa na juh a uvidíte zapadajúcu tmavú oblohu nad vzdialenými Dolomitmi a zároveň, keď sa otočíte na sever, uvidíte osvetlené lúče, dopadajúce na zasnežené Zillertalty a Ötztalské Alpy. Po Texteloch zídete napríklad dole k Merino, alebo ku Gardskému jazeru a máte stredomorskú klímu s výhľadom na zasnežené osvetlené Alpy. Všade dobre jednotlivo, všade dobre i ako celok. Čo nám ukazujú Alpy už niekoľko tisíc rokov, však nie je ešte automatické pre organizáciu ľudskej spoločnosti. Je to poľutovaniahodné, že vlády a politiky štátov sa viac sústreďujú na svoj populistický prospech, aritmetický marketingový kalkul, bezcharakternosť, korupciu, byrokraciu, ako na naplnenie naozajstnej bežnej jednoduchej potreby občanov.
Ak by vlády a politiky lepšie načúvali potrebám ľudí a najmä potrebám trhu, spoločnosť by bola o 100 percent v lepšom stave. Požiadavka na kvalitnú schopnosť, znalosť, kompetentnosť na naplnenie ľudských potrieb je najväčšou požiadavkou trhu. Trh je veľmi jednoznačný v tejto záležitosti, napriek tomu, ako sa pojem trhu snažia populisti deformovať. A dejiny i vývoj nám to veľmi jasne hovoria. Povedzme si to obrazne. Existuje jedna krásna, výnimočná a nanajvýš schopná žena. Nazvime a pomenujme túto ženu Slečna Trh. Táto slečna Trh má niekoľko vlastností, niektoré jej vlastnosti boli dlhodobo známe, ale niektoré jej dôležité črty sa objavujú ako jednoznačné až teraz. Vedeli sme, že táto slečna Trh tu stále bola a stále bude, je večná. Stále bude Slečna Trh a stále sa cez jej fungovanie bude sprostredkovávať dopyt a ponuka. Tiež sme už dávno vedeli, že Slečna Trh rada nakupuje a predáva. Sú obdobia, kedy radšej predáva a sú obdobia, kedy radšej nakupuje. Ale stále nakupuje a stále predáva. Neustále, takisto, ako neustále trvá. Slečna Trh predávala a nakupovala včera, ale to isté bude robiť i zajtra. Čo Však si začíname stále viac uvedomovať je, že Slečna Trh miluje – priam zbožňuje -schopnosti a praktické skúsenosti (znalosti). Je to priam úžasné, ako rýchlo, Slečna Trh v spolupráci so schopnosťami a skúsenosťami buduje jednotlivcov, štáty, životnú úroveň. A zároveň ako vypuklo nefungujú jednotlivci, štáty, stagnuje životná úroveň, kde sa upierajú práva na slobodné vyjadrenie svojich schopností, skúseností a znalostí, alebo, kde sa do popredia skôr dostáva popretie týchto schopností – a to hlúposťou, neschopnosťou, lenivým myslením, populizmom. Také prostredie vyháňa Slečnu Trh z budovania ľudskej spoločnosti. To je výsledok a skúsenosť, s ktorou sa musí pasovať každý schopný jednotlivec. Musí o svoje schopnosti bojovať zo zastaralým prehnitým štátom, s korupciou, mafiou, hlúposťou, populizmom, zanedbanou starostlivosťou, zhoršeným prostredím, všetkým možným. To je skúsenosť každého schopného jednotlivca s vývojom ľudskej spoločnosti v roku 2018. Neúčinné populistické politiky vo svete – na Slovensku špeciálne vládny socialisticko – populisticko – skade noha poslanec zlepenec – budujú politický prospech politikov, diplomatický marketing, zvyšujú dane, poplatky, nepriame dane, spôsobujú chaos, bezprávie, bezvládie, korupciu a nehľadia na to, že jednotlivci a spoločnosť potrebuje v spojitosti so schopnosťami, skúsenosťami, znalosťami rozvoj, osobný, objektívny, reálny prínos. Ak vládne politiky dokážu vymýšľať len politické „kokosoviny“ – typu zvýšených nákladov jednotlivcov a spoločností, tak sa búdu musieť jednotlivci a spoločnosti hlásiť a bojovať o svoje práva, aby si i politici jasne uvedomili, že naše právo mať Slečnu Trh nielen slobodnú, ale aj schopnú, skúsenú a znalú je naše výsadné právo a môžeme oň kedykoľvek požiadať, ak uvidíme, že sa nám to upiera.
Pravda, prešli sme dlhý kus cesty na prechádzke od 12. storočia k začiatku roku 2019, ale v porovnaní s prechádzkou a vývinom tisícky rokov Alp, to je len prvý krok. To najdôležitejšie nás ešte len čaká. Bude to ďalší krok pre jednotlivcov i štáty k schopnostiam, znalostiam, kompetenciám. Vývoj je totiž nezastaviteľný. A riešenie je čim ďalej nevyhnutné zreteľnejšie a jasnejšie.
Mylne sme sa domnievali, že Slečna Trh miluje naslepo, len tak, ako sa jej chce. Taktiež sme sa mylne domnievali od 12. storočia, že slečna Trh sa prikláňa len k strane, kde je to momentálne výhodné, kde sa to hodí, raz k feudalizmu, raz k fašizmu, raz ku komunizmu. medzitým k náboženstvu, bez toho aby sme uznali, že Slečnu Trh nezaujíma žiadny -izmus. Zaujímajú ju schopnosti, skúsenosti, znalosti, lebo na tom rastie, vyvíja sa, buduje lepšie žitie a životnú úroveň. Slečna Trh, podobne ako Boh zvysoka „ciká“ na neschopnosť, bezprávie, hlúposť, populizmus. Na miestach a v ľuďoch, kde vládne neschopnosť, bezprávie, hlúposť, populizmus, odmieta prebývať. Lebo tam, nie sú, pre ňu vhodné podmienky na prežitie.
Kolaps neúčinných populistických politík v roku 2018 jasne ukazuje, že Slečna Trh siahne nemilosrdne po tom, čo miluje, po svojich schopnostiach, skúsenostiach a znalostiach. A začína už produkovať svoj prvý plod, svoje prvé ovocie, ktoré je čim ďalej zreteľnejšie v kvalitnom životnom štandarde ľudskej spoločnosti, založenej na schopnostiach, skúsenostiach a znalostiach. A tým prvým ovocím je umelá inteligencia.
Existuje výskum, a je to veľmi solídny výskum, ktorý pracuje na zákonitostiach schopnej uplatniteľnej umelej inteligencie na rôznych praktických úrovniach života. Tento výskum zahrňuje problematiku takzvaného zákona optima. V zásade ide o pravidlo zákonitosti správneho učenia sa a správneho rozhodovania sa. Táto zákonitosť a implentovanie tejto zákonitosti v umelej inteligencii do rôznych oblastí života – napr. v medicíne, politike, vzdelávaní, doprave, organizácii práce… môže priniesť enormné výsledky na zlepšenie životnej úrovne. A aj prinesie výsledky a zmeny v životnej úrovni. Ale prináša ešte aj niečo iné, čo sme doteraz, akosi nechceli vidieť. A to je, že kladie väčšie nároky na život, na viac schopností, viac znalostí, viac skúseností, ba i viac nárokov morálnosti. Po pravde, je pre mňa záhadou, prečo legislatíva nie je naklonená k implementovaniu týchto zákonitostí do praktického života. A tým úspešne potláčať populizmus, nekompetentnosť, hlúposť bezprávie v ľudskej spoločnosti. Jednoducho povedané napríklad: Ak by sme okamžite implementovali výsledky výskumu umelej inteligencie do legislatív jednotlivých životných oblastí, tak by sme napríklad vedeli znížiť úmrtnosť o 30 percent, zlepšiť politické prostredie, odstrániť zo spoločnosti populizmus, nastoliť právnu a vymáhateľskú funkciu štátu o 30 percent, zlepšiť vzdelanostnú, výsledkovú štruktúru o 30 percent, zefektívniť infraštruktúru, výstavbu, produkty, služby o 30 percent. A to minimálne o 30 percent. A to nehovoriac o všetkých možných oblastiach, kde sa môže prejaviť umelá inteligencia, či lepšie, kde sa už všade mala prejaviť umelá inteligencia. Umelá inteligencia spôsobí najväčšiu premenu človeka a ľudskej spoločnosti, akú svet doteraz zažil. Je to neodvratné. Treba sa na to pripraviť.
A to je to, čo ešte nebolo vyslovené, ale je čím ďalej zrejmé. Čím skôr uchopíte schopnosti, znalosti a skúsenosti z oblasti, ktorej sa v živote venujete, o to skôr si zvýšite svoju životnú úroveň a začnete si budovať bezkonkurenčné prostredie, ktoré si Slečna Trh zamiluje. Budúcnosť patrí Slečne Trh a jej schopnostiam, znalostiam, skúsenostiam.
Približne pre 500 rokmi si Krištof Kolumbus zapísal do svojho denníka práve tieto slová: ´Nič, čo je výsledkom ľudského pokroku, nebolo dosiahnuté bez toho, aby to predtým niekto neodsudzoval. A tí, čo boli osvietení a odvážne presvedčení sa podujať na túto cestu k pokroku, musia vždy prekonávať obzory hraníc doterajšieho sveta a myslenia. Bývala totiž doba, keď predstava sveta a myslenia bola ohraničená len jednou doskou na vode, nad ktorou zapadá slnko. A všetko, čo bolo za tým bolo nejasné a bolo považované za nekonečno. A ľudia boli presvedčení o neexistencii iného spôsobu myslenia, o neexistencii iného ohraničenia sveta, boli presvedčení o nemožnosti existencie iného spôsobu života. Ľudia, ktorí sa odhodlali na cestu k zmene takéhoto myslenia, sveta a spôsobu života, vytvárajú nový svet a posúvajú nové hranice definovania nemožnosti a nekonečna.´ O približne 500 rokov neskôr, dnes na počiatku roka 2019 už nikto neverí a nežije plochý svet. Ľudia, admiráli (medzi nimi i potomok Krištofa Kolumba) žijú v myslení a svete, ktoré boli pre stredovek nepredstaviteľné. Podobne zmení život a myslenie ľudí i umelá inteligencia a spôsobí väčšiu premenu človeka, sveta a myslenia, ako sa udialo s objavením Ameriky. A nebude to zďaleka len doplnenie myslenia, sveta a života človeka o umelú inteligenciu. Pôjde aj o učenie umelej inteligencie, niečomu, čo sa môže naučiť od človeka a čo človeka definuje. A to je láska. Človek bude musieť naučiť umelú inteligenciu láske. To bude obdobie, Keď Slečna Trh, ľudia i umelá inteligencia budú mať vytvorené všetky potrebné podmienky na dobrý život. Dobrý život je totiž najlepšou odplatou. S cestou k takému životu by bolo najlepšie začať hneď od začiatku, v roku 2019. To je cesta sebavykročenia k lepšiemu životu a svetu. To je cesta so Slečnou Trh. Dobre si zapamätaj, že tvoj dobrý život bude tou najlepšou odplatou.

Teraz najčítanejšie