Denník N

Pozrite si zázraky Photoshopu a klamlivú reklamu v katalógoch

Koľko grafických úprav znesie zákazník? Nasledujúce obrázky ukážu, že dosť, lebo sa opakujú na našom trhu už roky. Ale je tu veľa čestných podnikateľov, ktorých je potrebné chrániť pred nepeknými praktikami konkurencie. Rovnako ako treba chrániť spotrebiteľa.

Medzi takých podnikateľov, o ktorých si už dlhšie myslím len dobre, patrí Erich Seemann majiteľ www.rastlinky.sk . Už niekoľkokrát pomohol aj charite a riadi aj projekt, kde ľudia môžu darovať prebytky úrody.  A navštíviť ho v jeho skleníkoch je lepšie, ako zájsť k psychológovi. Nedávno priniesol na svojom webe zaujímavé informácie o photoshopových úpravách v katalógoch rastlín zahraničných predajcov. Mám šťastie, že robím marketing tam, kde netreba nič prifarbovať, skôr naopak. Možno o to viac riešim koľko klamstva jeden trh znesie. Dlhšie sme sa s Erichom Seemanom o tom zhovárali a následne pripravili tento blog. A tak nasledujúca smutnovtipná analýza je vlastne jeho prácou. Prácou odborníka, ktorý sa pestovaniu a predaju rastlín venuje takmer celý život. Urobil a okomentoval výber top photoshopových zázrakov u rastlinkárov spoza hraníc, ktorí obchodujú aj u nás.

ZÁZRAČNE PRIDANÉ PLODY

Vyobrazené ovocné rastliny na nasledujúcich obrázkoch sú vraj rastliny dopestované v ideálnych pestovateľských podmienkach. Odborník ma iný názor.

Obr.1. Neúmerné prirobenie počtu plodov

vela plodov

Erich Seeman považuje pomer plodov a listov za absurdný. Rastlina potrebuje na vyživenie svojich plodov dostatočný počet listov a nie je možné, aby zvládla uniesť hmotnosť plodov a vyživiť ich všetky v takej zdravej kráse, ak sa jej listy na stromčeku pomaly strácajú, lebo grafik svoju prácu „trochu“ prehnal. Prečo neukážu reálne rastliny na svojich pestovateľských plochách? Lebo neexistujú?

Obr. 2. Hľadaj rovnaké plody

pepino2

Dobre sa pozrite na tento obrázok pepína gold a počítajte úplne rovnaké plody na obrázku, ktoré vznikli pestovateľským zázrakom Ctrl+C a Ctrl+V. Môžete si to skúsiť aj s jahodami alebo inými plodmi.

Nech sa páči riešenie:-)

pepino3

Obr.3. Obľúbené je aj usmiate dievčatko s jahodami, kde pri nohe vidno orez inej fotografie jahôd, ktoré tiež prešli do očí bijúcou úpravou.

jahody

„Myslím si, že je rozdiel medzi miernym vylepšením reálne existujúcej fotografie rastliny do stavu, ktorý je v dobrých podmienkach naozaj možné dosiahnuť a nechutnou manipuláciou. Simuláciou ideálnych podmienok, by bola len mierna pomoc prírode pridaním max. 10-20% plodov inak peknej rastline odfotenej s naozaj vydarenou bohatou úrodou, alebo odstránením slimákom poškodeného listu na fotografii reálnej rastliny na reálnom záhone, čo si nezainteresované oko pozorovateľa ani nevšimne, ale čo je v ideálnych podmienkach naozaj možné vypestovať.

Ak však rastlina v grafickom programe náhodou dosiahne úrodu vyššiu o 100% a viac, alebo sa vyfarbí tak, že vyštudovaní záhradníci s mnohoročnými skúsenosťami nevedia, o akú rastlinu ide, je to podvod.  Slušného podnikateľa, ani mňa, by nikdy nenapadlo takto otvorene klamať zákazníkov, ktorých si vážim.“ hovorí Erich Seeman.

ZÁZRAKY NEEXISTUJÚCICH RASTLÍN

Obr. 4. Aj v tohoročných katalógoch zázračných zahraničných katalógových predajcov sa odohráva pestovateľský zázrak stĺpovitých stromov. „Po úspechu stĺpovitých jabloní, ktoré ako jediné ovocné stromy dokážu, podľa vyjadrení skutočných odborníkov, ovocinárov, rásť na vhodných podpníkoch v stĺpovitej forme, si niekto dovolí veľmi rýchlo ponúkať na trh takmer kompletný sortiment ovocných rastlín v stĺpovej forme a nie je to svätý Peter alebo oficiálnym orgánom (ÚKSÚP-om) uznaná odroda garantovaných kvalít.“

stlpcovite
Pozn.  Samozrejme, aj na ríbezli si môže každý nechať len jeden výhon smerujúci dohora a všetky bočné výhony odrezať, alebo všetky výhony priviazať k stredovému kolíku, ale určite tak nedosiahne bohatú úrodu rovnako veľkých a rovnako dozretých plodov ako na obrázku. O tom však v daných katalógoch nie je žiadna zmienka.

ZÁZRAKY FARIEB

Na ďalších obrázkoch tiež nedošlo k jednorázovej tlačovej chybe. Oklamaní zákazníci už dlhodobo hľadajú v bežných záhradníctvach modré borievky ´Blue Arrow´, ktoré by na ich záhrade vyzerali aspoň približne ako na tomto obrázku:

Obr. 5 Dofarbené borievky Blue Arrow

borievka modra

V minulosti, keď internet nebol ešte tak dostupný, ako dnes, mali pestovatelia len malú šancu preveriť si informácie, ktoré im boli poskytované v bezplatne doručovaných katalógoch. Teraz je kontrola podstatne jednoduchšia a prekvapuje nás, že mnoho ľudí poskytuje peniaze za produkty firmám, ktoré ich tak viditeľne klamú.

RADA: Nedajte sa oklamať. Pri výbere rastlín si pestovatelia môžu overiť, čo o danej rastline uvádzajú aj iné záhradníctva, kdekoľvek na svete a aké vyobrazenia daného druhu sa bežne nachádzajú na webe.

Obr. 6 Pre porovnanie: Borievky ´Blue Arrow´ (Juniperus scoparius ´Blue Arrow´) z galérie obrázkov na Google.

borievka modra real
Obr. 7    Nie zanedbateľné sú aj rozdiely vo vyobrazení drieňa, inak so zaujímavým zimným sfarbením (Cornus sanguineus ´Winter Flame´), v zázračnom katalógu

drien

 

Obr. 8 a v realite:

drien real

 

Obr.9     Tráva ometlina sivá alias Koeleria glauca spolu kvetmi je príkladom extrémnej snahy zaujať niečím nezvyčajným, ale čo sa vymklo spod prirodzenej kontroly súdneho človeka.  Alebo to len grafik s trávou trochu prehnal?:

ometlina

 

Obr. 10 Ometlina sivá v realite:

ometlina real

A pokračujeme: Papraď  „Červená Uršula“ alias Athyrium ´Ursula´s Red“ podstúpila tiež „plastickú operáciu“ aj keď nie až tak výraznú, lebo jej skutočnú menej kontrastnú farebnú variáciu dokazujú tie na ďalšom výreze z galérie na googli

Obr.11

paprad cervena ursula

Obr.12 Realita:

Paprad ursula real

RADA : Pestovatelia musia byť vždy opatrní, ak vycítia, že rastlina naberá nejaké obzvlášť netradičné, ale pritom atraktívne farby alebo je osadená na obrázku do neprirodzeného prostredia, aby po istom čase pestovania a nedosahovania deklarovaných kvalít neboli nespokojní.

MEGAZÁZRAKY:

Čerešnička na torte. Resp. muškát na balkóne.V jarnom období sa vysádzajú vo veľkom množstve a kto by nechcel také previsy, že za nimi nie je vidno okná? Prečo si autori manipulovanej fotografie nedali tú námahu a neurobili si výlet do Tirolska, kde na mnohých budovách nájdete v lete naozaj krásne previsy balkónoviek a neposkytli zákazníkom reálnu fotografiu ?

Namiesto toho radšej grafik 5x zväčší muškáty v hornom rade a presne tie isté desaťkrát v spodnom rade a prilepí ich na fotografiu náhodne vybraného domčeka s bielou omietkou.

muskaty

Celé tieto výtvarné kreácie sú za hranicou slušného podnikania. Zo zázračných noviniek vyrastú bežne dostupné rastliny, ktoré mohli byť zakúpené u bežných slušných podnikateľov a za oveľa nižšiu cenu.

Podľa vyjadrení z obchodnej inšpekcie, tá nemá v náplni práce riešenie podnetov na klamlivú reklamu, ak tá niekoho vyslovene neuráža resp. nie je hanlivá. Akékoľvek podvedenie zákazníkov sa má riešiť iba následnou reklamáciou do 24 mesiacov, čo pri niektorých rastlinách je taká strata času, že väčšina ľudí to radšej nerieši…. a s tým dané firmy rátajú. Takže nás čaká ešte Rada pre reklamu…Erich Seeman hovorí: „Celé sa to deje na úkor bežných ľudí a slušných podnikateľov. A je absurdné, že je to tolerované.“

A ja už len dodám: Na svete je veľa ľudí, ktorí denne mrhajú čas na to, aby nás oklamali. A veľa takých, ktorí robia pekné veci. Vyberme si správne. Nespadli sme predsa z jahody. Lebo stromová jahoda totiž neexistuje. Aj keď v niektorých katalógoch to tak vyzerá.

 

Teraz najčítanejšie