Denník N

Dojem o popletenosti pojmov

Uni of Cologne, autor: Viera Kováčová
Uni of Cologne, autor: Viera Kováčová

Príspevok je o rozdieloch medzi vedou a tým ostatným, čo sa ako veda tvári. Na zamyslenie sa je i otázka, prečo nám viac vyhovujú mýty, fikcie, alternatívne fakty a polopravdy, ako vedou podporené hypotézy a tvrdenia. Ale o tom snáď nabudúce.

Praveda.

“Šaman! Počuješ, čo to je?”

“Hrmí. Božstvá sa na nás hnevajú. Musíme obetovať ovcu a hrmenie prejde. Rýchlo, prineste mi ovcu.”

Paveda. Ezoterika. Viera.

Moja babička zomrela, keď som mala 15. Keď som mala 21, tak ma zdrapla chrípka a mala som vysoké teploty. Ležala som sama na internáte a nebola sa schopná pohnúť. Zaspávala som, potila sa, blúznila. Zdalo sa mi, že vidím svetlo okolo bytosti pripomínajucej moju babička. Poradila mi, aby som vstala a dala si acylpyrín. Podarilo sa, teplota trochu klesla a ja som sa prebrala z mrákot.

Dnes mám 34 a pôsobím vo vedeckej sfére. Podľa scestnej logiky použitej v najznámejšom diele Ebena Alexandera III. som videla anjela, ktorý na seba prevzal podobu mojej babičky. Anjeli teda existujú. Fakt. A to že som mala zvýšenú teplotu, bola dehydratovaná, nevedela či spím alebo bdiem, s tým vôbec nesúvisí.

Vedeckou komunitou rázne odmietané a ťažko kritizované, nevedecké, dielo pána Alexandra III. bolo včera, 2. mája 2018, v našom verejnoprávnom rádiu („Rádio Slovensko“) spomínané viackrát. Dokonca bolo nazvané vedeckou prácou a prezentované v relácii zameranej na vedu a techniku. O kritike tohto diela nepadla ani najmenšia zmienka. Naštvalo ma to. Nehaňte vedcov. Nezosmiešňujte nás. Paveda nie je veda. My vedci sme vyznávači prísnej logiky. Sme nároční diváci i poslucháči.

Alternatívny fakt.

Akýsi po sláve bažiaci doktor napísal knihu o prekyslení organizmu. Prekyslenie môže za všetko, za všetky civilizačné choroby. Epidémia obezity predsa nesúvisí s našou lenivosťou a nekvalitnou stravou ale s prekyslením. To isté platí pre vysoký krvný tlak a problémy s trávením. Jednoduché. Je oveľa lepšie veriť vo vyfabrikované prekyslenie organizmu ako vynakladať energiu na zmenu životného štýlu, či zamyslenie sa nad nezmyselnosťou niektorých tvrdení. Z pána doktora je vďaka marketingu boháč a ľudia, ktorí uverili, podľahli trendu, ale neoverili si fakty, majú smolu. Nie nadarmo sa vraví, dvakrát meraj a raz …

Veda.

Veda nám má slúžiť. Veda má pomáhať rozvíjať spoločnosť. Striktne vzaté, veda je nudná. Nerobí senzácie, nezavádza. Aby bola vedecká hypotéza prijatá širokým vedeckým obecenstvom, musia sa vykonať všetky dostupné testy na vyvrátenie danej hypotézy a pokusy potvrdzujúce jej nesprávnosť. Veda vyžaduje nestrannosť, odhodlanie a trpezlivosť – dnes tak vzácne vlastnosti. Veda je aj osobnou obetou. Veda je životný štýl.

Dobrá veda je vzácna. Posúva nás vpred. Veda je pokrok a nové technológie. Veda je know-how. Veda sú aj patenty. Veda sú zachránené životy. Viac dobrej vedy, viac verejného blaha.

Ďakujem všetkým statočným erudovaným nezavádzajúcim popularizátorom vedy, ktorí nepropagujú alternatívne fakty a nelákajú na senzácie, ale pomáhajú šíriť čistú vedeckú nestrannú pravdu.

Autor: Viera Kováčová

Uni of Cologne

3. mája 2018

Teraz najčítanejšie