BLOG
Roman Dulgerov a Danko Beran
Roman Dulgerov a Danko Beran
2 355

Varíme s Medveďmi – Nákyp z morčacieho mäsa

My ‚všejedi‘ a samozrejme aj čistí mäsožravci máme v prípade redukcie hmotnosti problém. Tí z nás, ktorí majú jedálniček s prevahou purínov, ale aj zmiešané typy, potrebujeme výrazne obmedziť cukry aj tuky. Aspoň tie nasýtené trans-tuky nahradiť zdravými mono nenasýtenými a poly nenasýtenými tukmi. Uff…!Toto teoretické peklo aj tak nezdolám a len sa do toho zamotám, takže…

…jesť by sme mali hlavne potraviny so zdravými tukmi, ako je avokádo, maslo (najmä ghi), orechy, kokos (kto môže), kokosový olej, jogurty, kvalitné mlieko, rastlinné oleje za studena, semienka a ryby. Sú to všetko veľmi dobré veci ale, úprimne, veľký výber to nie je. Takže je jasné, že ich treba doplniť syrom do 30% tuku v sušine, hydinou či vajcami a tak ďalej. To veľmi nejde, pokiaľ ste vegáni. Tí však zvyčajne nemajú problémy s nadváhou, skôr práve s nedostatkom tých zdravých nenasýtených tukov, ktoré jednak zabraňujú vyhladovaní organizmu a sú v nich dobre rozpustné viaceré vitamíny, takže všetky tie semienka, oleje a orechy sú pre nich veľmi dôležité. A samozrejme úplne pre všetkých je dôležitá zelenina. Čim viac zeleniny počas jedla skonzumujeme, tým lepšie.

Týmto predslovom som chcel povedať, že saláma, slanina, mäsá prerastené tukom, klobása či bôčik sú veľmi chutné, ale rovnako zakázané ako sacharidy. Ale čo robiť, keď príde chuť na fašírku? Nuž trochu improvizácie a výsledok môže byť veľmi chutný.

Na mäsový nákyp z morčacieho mäsa potrebujeme: Pomleté morčacie mäso najlepšie zo stehna, ale aj prsia sú použiteľné. Potom cibuľu, cesnak, celozrnné pečivo, napríklad grahamové (na pol kila mäsa cca 3ks), dve vajíčka a podľa chuti bylinky, prípadne koreniny. Mnohí vylepšujú konzistenciu zmesi ešte vločkami, ale to nie je potrebné. Sú to sacharidy navyše.

Postup je až triviálne jednoduchý. Rožky namočíme do vody, pričom verte s grahamovými sa výborne pracuje. Vyžmýkame ich a nie je nutné ich žmýkať fest, aby bol nákyp šťavnatý. Pridáme k nim mleté mäso, pretlačený cesnak, vaječný žĺtok, jemne nakrájanú cibuľu, bylinky (napríklad provensálky, alebo len samotný tymián, či oregano, prípadne kmín, napríklad rímsky, alebo na slovenský klobásový spôsob veľa cesnaku, mletej papriky, majoránu a podobne), ak solíte, tak trochu soli.

Všetko dobre vymiešame a necháme postáť aspoň 20 minút, aby sa chute spojili. Bielka si vyšľaháme na sneh a ten zľahka vmiešame do hmoty.

Pekáč vysypeme špaldovou múkou, či strúhankou, špaldovou, alebo celozrnnou a hmotu do neho preložíme a pekne urovnáme napríklad vlnovkami, aby sa v rúre krajšie prepiekla. Na 180 stupňoch necháme piecť s ventilátorom asi polhodinu.

Nákyp nám pekne narastie, bude skvelo voňať a rovnako aj chutiť. Je ideálny k omáčkam, prívarkom, pričom nie je nutné pridávať ďalšie sacharidy vo forme chleba, či príloh a jedlo je dostatočne sýte.

Tentoraz sme pod nákyp urobili špenát. Mimochodom, keď do nákypu nedáte žĺtka, len bielka, tak nákyp možno bude máličko menej nadýchaný a farba nebude až taká ideálne zlatová. Ale na druhej strane sú žĺtka ideálne zahusťovadlo do omáčok a my sme nimi zahustili aj špenát na obrázku.

Tým sme sa vyhli ďalším nadbytočným sacharidom obsiahnutých v múke. No a žĺtok je dilema. Na jednej strane kalorický, oproti bielku niekoľkonásobne na strane druhej zdroj skvelých vitamínov (DEKA) a bielkovín. My ich používame. Treba však s mierou.

Dobrú chuť želajú Medvede.

 

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Viac rokov sme varili a písali na blogu SME. Dnes sa po období oddychu vraciame na blogy s novými receptami. Asi nám to chýbalo. Najviac sa budeme venovať receptom podla zdravého životného štýlu. Ale z času načas určite zaradíme aj nejaké to obžerstvo.

Blogy

|