Denník N

♤Prečo by sme mali chodiť na operu…???♤

Boli časy kedy som nenávidela operu… )-:

Paradoxne,.. bolo to vtedy, keď som študovala na Vysokej škole. Z veľkej časti mi ju sprotivili profesori na prednáškach dejín hudby.. Boli to nudné a dlhé prednášky, na ktorých chýbala hravosť..  Žiadny príbeh,… žiadna psychológia a spojitosť s realitou a dnešným Matrixom,.. len kopa encyklopedického učenia. Pritom je tam toľko aktuálnosti.. , zaujímavých prepojení s dnešným svetom nášho Matrixu… Ľudské témy sa predsa len nemenia… Hľadáme rovnako nádej.. ako aj lásku.. zažívame rovnako ako hrdinovia opier svoje pády aj smiešnosti zároveň…

No a potom,.. druhá negatívna časť operného sveta = správanie ľudí, ktorí túto hudbu produkovali… z veľkej časti namyslené operné divy a divovia plní afektov, ktorí hrali svoje role aj v osobnom živote.. a úprimnosť tu veľa neznamenala.. A pokora si zbalila kufre asi… Takto ich to zrejme učili (a možno aj učia doteraz) ich profesori/profesorky… Predsa vždy boli doprevádzaní hudobníkmi.

A takto sa z veľkej časti nadradene aj správali k iným… Operní speváci/speváčky boli jednoducho vždy tak trochu mierne nadradení tzv. nadľudia. Samozrejme – nie všetci a naozaj česť výnimkám… (-: No niektorým by ani ten červený koberec nepomohol…. (-:

Život však prináša množstvo paradoxov…

Nikdy nehovor nikdy! (-:

1. „Učebnicu“ klavíra som napísala až keď som od hudby odišla…. bol to tresk, ktorý sa objavil v mojom vedomí zrazu a náhle. Najskôr ako nespokojnosť a frustrácia a potom ako totálna  zmena. Podvedomie zrazu vypľulo obsahy, ktoré som blokovala strašne dlhý čas.. Musela som si najskôr prekliknúť hlavu, vymazať staré deštruktívne programy – čo sa mi darilo hypnotickými nahrávkami na prepis podvedomých vzorcov…. je to proces…

A potom som pracovala veľmi intenzívne. Odložila som všetko, čo ma rušilo a zrazu sa začal odohrávať úplne iný scénar môjho života.. Za toto bolestivé obdobie som teraz veľmi vďačná. Nezabúdajte: nič nie je také zlé ako sa javí…. Často ide veľa vecí cez bolesť.. 

2. K tvoreniu hudby a piesní som sa vrátila,.. keď už sa zdalo všetko stratené. Potrebovala som si oddýchnuť od nadľudí,.. od vyciciavačov motivácie a nápadov..  od parazitov, ktorí ničia všetku kreativitu,.. ale aj od všetkého, čo mi uberalo pozornosť od toho naozajstného – čo chcem robiť….

3. K opere som sa vrátila spolu so starostlivosťou o telo a dušu zároveň… a začala som sa v nej prehrabávať skúmaním hlasu spolu s rocvičkami árie Paminy…. To, čo som zmeškala na Všmu (pretože si trebalo zarobiť na živobytie) – som dohnala teraz… opera zrazu začala splývať s mojim životom a to viac – ako som si dokázala predstaviť. Neskôr sa to prejavilo aj v mojich kompozíciách a textoch…..

♧♧♧

Položme si ale jednoduchú otázku: Prečo vlastne ľudia nenávidia operu…? Je to iba škriekanie a nuda – ako tomu mnohí hovoria??? 

V Budapešti či Viedni je opera udalosť. Niektoré predstavenia sú už vopred vypredané a to s veľkým časovým odstupom…. Ľudia majú pojem – o čom je Čarovná flauta, či Carmen…..

U nás…? Divadlo je poloprázdne (či poloplné..? Vec pohľadu asi..) A tak máte často viac možností sedieť v pohode… netlačiť sa….

Čo je však smutné, väčšinu návštevnikov opery tvoria často rakúšania a cudzinci. Prečo by sa mali tlačiť vo viedenskej opere, kde zaplatia za lístok 50 eur a viac,..  keď môžu mať pohodlie..? Ok, titulky síce v angličtine nenájdu – čo je veľké mínus,.. ale inak majú pekný výlet do Bratislavy… No a čo sa týka tituliek v angličtine – tu sme opäť zaostali! Aspoň na Carmen, Čarovnej flaute a iných známich operách by sa anglické titulky mohli a mali objavovať v ponuke –  ako je to na iných svetových scénach… Je to otázka financií…? Nemyslím.. Je to opäť iba otázka priorít…. Nie je to zrejme natoľko dôležité …

♧♧♧

Čo by nás mala opera naučiť..?

Som si istá, že opera nejakým spôsobom očisťuje dušu človeka. Človek sa cíti viac presvetlený, zmenia sa Vám nachvíľu vibrácie,..  v operách akoby človek zhliadne seba.. zrkadlenie rôznych vzťahov, veľa psychológie, kde sa história prelína s realitou. Tou Vašou!

♧♧♧

 Je to predsa vznešená Čarovná flauta, kde na pohľad zlý Sarastro sa stáva Svetlom a vznešená kráľovná noci zostáva nakoniec v Tme. Tak je to aj v našom Matrixe. To dobré je občas v skutočnosti lož,.. a naopak –  to zradné sa stáva Svetlom… Tamino a Pamina čelia skúške. Ako v každom vzťahu muža a ženy. Mozart ani zďaleka nezaostal výberom tohto libreta. Jeho  hudba a témy sú naozaj nadčasové. Netreba ich situovať do Vesmíru, vymýšľať nové a niekedy fakt divné kostými a inovácie. Netreba postavy obliekať do sci-fi šiat. Odkaz Čarovnej flauty je mocnejší ako sa zdá…. Ak to tam nenachádzame – chyba je niekde inde. Stratili sme potom schopnosť čítať medzi riadkami…

„Nech ústa stíchnu a srdce prehovorí…“ Sarastrova lekcia mlčanlivosti teda dáva zmysel. Akurát Pamina lekciu nechápe. Prečo Tamino mlčí? Tak ako Pamina – ani my sa nevieme často stíšiť. V tom tichu nájdeme všetko. Hlavne seba. Svoje nefalšované túžby.. Sarastrova lekcia, keď Tamino má mlčať a netuší, že uzrie Paminu a Pamina spieva, že cíti z neho chlad a radšej chce zomrieť – má teda zmysel.. 

Jedno z mojich obľúbených miest…. dráma…. lyrika… a vôbec nie nuda.. práve preto, že Mozart neustále nálady strieda.. Toto nie je ľahká ária na spievanie….. Veľa som sa na nej naučila.. Ária Paminy sa stala mojou obľúbenou….. a rada sa k nej vraciam… Tu je:

V Čarovnej flaute možno nájsť všetko. Lásku… lekcie, ktoré prináša zaľúbencom Sarastro… Manipulačnú energiu v Kráľovnej noci, ktorú aj dnes má v sebe kopu žien. Šíri sa ako ničivý program, ktorými sú poznačené celé rodiny… Pojašenosť a hravosť farebného Papagena, ktorý ako hovorí, že „nemá vznešené ciele..“ Stačia mu ženy a dobré jedlo. Vari je to chyba v programe..? (-:

♧♧♧

No a potom je tu Turandot, ktorá stína hlavy mužom pre dávnu krivdu… My všetci sme ako Turandot! Aj keď nie doslovne.. Program minulosti je ako pevne nastavený rodinný vzorec. Robíme veľa vecí nevedome. V epigéne je všetko zaznamenané. A tak sa dopúšťame často rovnakých chýb ako naši predkovia a to aj nevedome…..

„V  tomto kráľovstve pred 1000 rokmi zazvučil zúfalo jeden krik…
A tento krik sa predrel cez všetko, bol silný a ostrý.. utiekal sa do mojej duše a udomácnil sa tam.
Princezná Lou Ling.. sladká a kľudná… pramatka, .. ktorá vládla v čistej radosti – ticho a kľudne .. vždy sa postavila proti násiliu… dnes povstávaš vo mne….
ZBOR: To bolo vtedy, keď sa tatarský kráľ so svojimi zástavami  postavil proti nám…
TURANDOT: V tom čase ako si všetci spomínate,… bolo cítiť veľa strachu… násilia.. a rinčanie zbraní… Kráľovstvo vyhralo!
Lou Ling bola unesená takým cudzím mužom ako si ty…
Až do momentu chladnej strašidelnej noci,.. kde jej čerstvý hlas stíchol…
Už storočia spí tato pramatka vo svojej veľkej hrobke…“ 

(Preložené z partitúry Turandot..)

Nechceme predsa zopakovať chybu svojej matky či otca alebo prarodičov.. A tak radšej do  nového vzťahu nevstúpime.. Turandot po bozku Kalafa spieva: „Som stratená“…. Paradoxne,.. je zachránená! Spoznala lásku. Kalaf uhádol hádanky Turandot.  Všetci sme tak trochu v láske občas stratení, …. ale mnoho krát bolesť zakrývame opatrnosťou. Pripravujeme sa však o krásne vzťahy. Bohatstvá života…

Ktovie .. či by aj samotný Puccini opere dal takýto záver. Operu dokončil totiž jeho následovník. A tak trochu to na záver cítiť….. Ešte že stihol napísať áriu „Nessun Dorma“…

Kto by nepoznal z Turandot túto slávnu melódiu, ktorá sa objavuje na mnohých pódiách dodnes….??? Väčšinou ľudia ani len netušia, že ária pochádza z opery Turandot… Povznášajúca melódia, ktorá stúpa až do nebies, do orgazmického mrazenia po celom tele u nejednej bytosti…. Hlavne, keď počujete túto áriu naživo…

♧♧♧

A čo nám chce povedať Macbeth?..  Učí nás, že túžba po moci znamená deštrukciu po každej stránke.. Verdi v ňom akoby stelesnil seba. Téma smrti je preňho príznačná. Sú to jeho démoni v postave Macbetha, ktoré ho prenasledujú…? Je to on v postave Macbetha, ktorý cíti akési zlyhanie…? „Život je zhluk zmätku a chaosu hlupáka, ktorý nedáva zmysel…“ Verdiho osud bol ťažký. Umrela mu najskôr mentálne postihnutá sestra, neskôr jeho dve deti a nakoniec žena. Stratil teda všetko. Verdiho Macbeth je plný krásnych miest, ktoré Verdi akoby vždy chcel čímsi presvetliť. Výbuch emócií uvoľnil v opere Rigoletto… Napísal ho za necelých 40 dní…….. Nahromadená kreativita bola mocnejšia než okolitý život. A tak operu napísal naozaj rekordne rýchlo. Verdi nás učí, ako je dôležité uvoľňovať kreativitu. Inak umelec dospeje k vyhoreniu…. a k psychickým poruchám.. Džin kreativity umelca dostihne. Je to monštrum, s ktorým sa treba naučiť žiť. Tak ako povznáša k nebesiam, pri nesprávnom zaobchádzaní Vás zvalcuje…. Preto mnoho umelcov končí drogami či samovraždou.. 

♧♧♧

„Čo zaseješ to zožneš“… To je aj prípad Carmen. A tak ako Carmen spieva,.. tak aj žije. To, čo vysiela sa jej aj zrkadlí vo vzťahoch:

„Láska je ako vtáča… keď ju chytíš – hneď Ti odletí..
Láska je ako cigánske dieťa – čo nepoznalo zákon.. keď ju ľúbiš, ona Teba nie a keď ty ľúbiš – maj sa na pozore!“

Kto by nepoznal toto:

„Domovom Ti bude svet a zákonom vôľa“,.. presviedča Carmen Dona Josého. V pozadí je „liberté“ – sloboda. Asi ani samotná Carmen však netuší, že navonok chce slobodu, ale ona sama slobodná nie je..  je zmietaná svojimi emóciami ako rozbúrené more… vnútorne teda ani ona sama dať slobodu druhému nedokáže. Práve preto, že od začiatku ide o lásku podmienenú… A tým pádom sa jej zrkadlia rovnako naprogramované vzťahy.. „Budem Ťa ľúbiť, keď…“ Carmen nám teda ukazuje, že slobodu síce často hľadáme, ale naspäť ju často nedostávame. Prečo? Lebo ju nevieme dať tomu druhému.. Partnerovi, manželovi, priateľke, deťom,.. atď. ….. Carmen a Don José prepadnú nakoniec do pasce svojich nespútaných emócií… Ich vzťah je nezdravým elementom,..  je vášňou, na konci ktorej sa zrkadlí deštrukcia pre oboch……

Jeden z mojich obľúbených songov je tak trochu menej známy. Don José opisuje lásku z hlbín duše ku Carmen… jedno z pekných miest opery, ktoré ma hĺbku… Don José v árii spieva – ako mu Carmencitta učarila…

Opera Carmen nám teda ukazuje genialitu Georga Bizeta.. Je naozaj zaujímavé, že táto nadčasová opera bola na vtedajšie pomery prepadákom…. A skladateľ po pár mesiacoch od premiéry opery zomrel v 37 rokoch…. Utrápil sa na smrť..? Alebo to bola iba zhoda náhod? Dnes sú to už len domienky..  Jeho nadčasové dielo bolo pre vtedajšiu spoločnosť skrátka nepochopené.  Kritika bola jasná: vraj išlo o príliš jednoduchý príbeh, .. Carmen ako pracovníčka v tabakovej továrni? Carmen flirtujúca?

Odkaz Bizeta je jasný.. Bizet umelcov a kreatívcov učí, že by sa nikdy nemali vzdať!

 Možno on sám sa teraz smeje na onom druhom svete a hovorí si, že to mal brať vtedy s humorom..(-:  Často práve oné neprijatie publika môže znamenať úspech. Iba samotné publikum pre inovácie často nie je pripravené……

Tak či onak…

Opera a celkovo umenie očisťuje dušu. Hudba je podceňovaným fenoménom dodnes. Mnoho psychológov a psychotronikov sa zhodne na jednom: dokáže viac ako si myslíme… Aktivuje nové častice v biopoli a veľa v ňom mení.. Aj hudba je totiž určitá forma energie… 

„Láskou sme bližšie k Bohu..
Nenávisť a hnev Boh vylieči svojou medicinou…
Srdce ženy bez muža je plné zbytočných citov…
Ten, kto dôjde k cieľu – dôjde k Svetlu…..
Nech ústa stíchnu a srdce prehovorí…“ 

(Z opery Čarovná flauta….)

Opera skrátka prináša veľa otázok a aj odpovedí….. Len škoda, že na Slovensku umenie zomrelo………..

Dávajte si pozor na to, čím sa obklopujete! Vedomie je ako záhrada. Musíme ho vždy čistiť od burín.. polievať.. dávať pozor na parazity.. a nakoniec – zasadzovať neustále nové a nové idey a nápady… vznešené ciele… Ak to nerobíme cielene – záhrada rastie divoko.

Idey síce máme, ale akosi často v ne neveríme a nesejeme ich do záhrady.. a tak ich sejú v nas iní. Nevedome. Naše myšlienky zaplavujú potom parazity. Svet sa stáva zrazu nepriateľským miestom, v ktorom sa všetko deje nespravodlivo, nič nie je fér a zrazu s onými parazitmi sme v akomsi priateľskom vzťahu….. Delete! Takže dávajme si pozor na parazitné myšlienky plné strachu. Správy o nehodách, správy o… atď.. 

Myslím, že nám  v dnešnej dobe chýbajú práve tie vznešené myšlienky, ktoré nájdeme v operách. Aj preto, že tradícia kultúry na Slovensku mizne ako para vo vzduchu…. Nie je dôležitá… A preto sa vedomie ľudí dostáva často do negatívnej hladiny. Ich vibrácie sa znižujú. Ľudia sa neustále len sťažujú. Frfľú. Akoby nevideli krásy života… Kultúru nahradil mobil, Ipad a Iphone. 

No jo… každý máme ten svoj Matrix.. občas sa to na nás valí a občas sa zas iba s hrôzou pozeráme, že tie Matrixy sú naozaj príliš rozdielne….. a tak neostava nič iné – len sa obklopovať krásou a ísť svojou cestou. Ak sa obklopujete umením, čosi sa vo Vás postupne mení. Táto zmena nastáva aj na nevedomej úrovni… Vaše vibrácie budú vysielať jednoducho iný program a na základe neho sa to bude zrkadliť vo Vašich vzťahoch a celkovo náhľadoch na život…. Tak mocná je hudba. Tak mocné je  podceňované umenie…

Nezabúdajme: „To, čím sa obklopujeme, tým naozaj sme..“

Aj mentálna potrava je dôležitá. Žute obozretne! 

Majte sa…. (-:

A občas svoje deti zoberte do opery …. Ak nie deti, tak aspoň seba(-: Sadnite si tam a nechajte sa unášať príbehmi… Sú aj o nás… ešte do júla ide pár krásnych predstavení..

V Bratislave je to Nabucco .. či hosťujúce predstavenie Werther .. alebo známa mohutná dráma drám Tosca so slávnymi áriami Pucciniho…. Z viedenských kúskov odporúčam Häns und Grättel.. oplatí sa vidieť Čarovnú flautu aj inde.. hoci v Prahe je plná zbytočných rušivých elementov.. Ale koľko ľudí toľko chutí…

Opera tu ždy bude. Čaká na tých, ktorí ju budu milovať♡♡♡

Aby im dala čosi, čo možno ani nevedia – ale naozaj to postrádajú…. Všetci predsa potrebujeme lieeeetaaaať♤♡♧☆

A možno mnohí z Vás ani nevedia, že to potrebujú…… že ich srdce♡ čaká na znovuotvorenie. Aby sa v ich duši znovu rozžiaril nadpis „open“… aby sa to „čosi“ v nich otvorilo… 

Nepatríte náhodou k nim..? (-: 

♡S láskou♡

☆Ufónica Kity☆

:-) Foto č.1: mojeeeee! (-:

Foto č.2: moja obľúbená 3D funny pohľadnica Panta Rei, aby sme sa nebrali tak vážne(-:

PS: tento článok nie je reklamou na produkty či prácu SND. Ide čisto o moju analýzu opier aj s textami …

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Katarína Lorenčíková

Katarína Lorenčíková

Majka z Gurunu, večná ufónica... hľadačka pokladov v nevšedných všednostiach... Skladateľka, hudobníčka, textárka, speváčka, cirkušantka života.. Našu music nájdeš na www.zabie-pierko.com O mne? Dočítaš sa viac na mojom webe: www.vwala.sk Život je ako tanec! Namaľuj si svoj obraz života.. namaľuj si sny..... Vesmír nie je až taký krutý, aby všetkým splnil ich priania (-: