BLOG
Klára Kusá
Klára Kusá
2 217

Bolestivé detstvo a smrť rodiča ho dohnali k úprimnej spovedi

Jeho otec bol alkoholikom, počas dospievania si preto prechádzal zložitým obdobím. Svoje emócie a hnev následne pretavil do hudby a tento rok vydal svoj prvý album Martin.

Foto: Matys (archív)

Matys

Foto: Shop.rukahore.sk

Martin

7/10

Matys je atypickým slovenským raperom; pôsobí inteligentne, sčítane, sebaisto. Už od trinástich rokov písal básne a poviedky, text videl ako prostriedok sebavyjadrenia. Onedlho ho uchvátila hudba. Jeho otec bol alkoholikom, no napriek tomu sa interpret nevydal rovnakou cestou, ťažobu z tohto obdobia vložil do skladby „Otec“.

Vďaka jeho záujmu o spoznávanie sveta naokolo sa naučil rozoznávať dobré od zlého. Svoj názor na Kotlebovcov otvorene vyjadril v piesni „Farby“. V tomto úsilí pokračoval aj naďalej a začiatkom roka vydal album Martin. Ten je úprimnosťou nasiaknutý od úvodu po koniec. Raper sa pravdy nebojí, svoje názory chce vyjadrovať otvorene, „napriek tomu, že som si mnohé mohol nechať pre seba“.

Vypisovanie sa zo svojich pocitov je preňho zároveň formou terapie. Definitívnym odchodom matky od otca sa síce sa vymanil z disharmónie v rodine, no nečakaná smrť otca pre Matysa ľahká nebola. Zároveň sa musel vysporiadať s matkiným mužom, ktorého diktátorský prístup nebolo vždy jednoduché akceptovať. Vďaka nemu však raper získal materiálne istoty.

Album Martin však odráža nielen život interpreta, sústreďuje sa aj na politickú situáciu. Novinka je nezvyčajná hneď v niekoľkých oblastiach. Raper používa živé nástroje, najmä v druhej polovici albumu cítime vplyv džezu. Matys pritakáva, tento žáner má rád, Miles Davis patrí medzi jeho zvyčajné voľby.

Okrem uvedeného je Martin svojský aj posolstvom, ktoré v poslucháčovi zanechá. Nejde totiž o nablýskané autá, bankovky či nahé telá. Matys nemá záujem predávať lacné plytké hity. Z nahrávky skôr vyplýva akási potreba sebareflexie nad sebou samým i spoločnosťou, v ktorej žijeme.

Napriek tomu je interpret na začiatku svojej kariéry a ciele si len ujasňuje. Počiatočná neistota je mierne citeľná vo viacerých piesňach, najmä džezové skladby v druhej polovici albumu kolíšu na pomedzí saxofónu a rapu nevediac kam sa vydať. Rovnako neisté sú rýmy, na niektorých miestach pôsobia nedotiahnuto. So skladieb vynikajú najmä „Otec“, „Vkrajine“ a „Tandem“.

Ak sa ale pozrieme na prierez tvorby Matysa, musíme začínajúcemu raperovi vzdať hold. Pred dvoma rokmi bola jeho tvorba bola poznačená nezrelosťou ibalginových excesov, dnes sa ocitá na špičke pražskej scény. Zdá sa, že aj jeho ambície sú zrelé. Chce robiť rap so živými nástrojmi, uvažuje dokonca o koncerte, kde sa bude sedieť. Z tvorby ho uchvacuje najmä excelentný raper Kendrick Lamar. Ten bol nedávno ocenený Pulitzerovou cenou za prínos do hudby. Matys ho má rád aj ako človeka, Lamarov rap je totiž hodnotovou pálkou a má presah aj do filozofických tém. Obdiv si drží aj k žánrom ako džez a blues, z domácich hudobníkov menuje FVCRVM.

Dúfajme preto, že Matysova inšpirácia sa nepominie. Interpret má potenciál stať sa prvotriednym slovenským raperom. V budúcnosti môže lietať kdesi na pomedzí živej muziky a hodnotného rapu, aký robí napríklad slovenský Vec.  Na jeho tvorbu nadviazal aj nedávno v skladbe „Krv na rukách“.

Ak vás nudí mejnstrímový hudobný svet a chcete spoznať, čo je kvalitné a čo sa ako kvalitné len tvári, kuk sem → KLF_.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Blogy

|