Denník N

Cyklotrasy treba postaviť, nie iba kresliť do mapy

Cyklotrasy sú veľmi obľúbenou témou voličov aj komunálnych politikov. Sú takmer v každom volebnom programe, ale mnohé nakoniec zostávajú iba populistickou pomyselnou čiarou na mape.

Veľké mestá cítia tlak na budovanie cyklotrás oveľa intenzívnejšie a stojí pred nimi veľká výzva – stavať cyklotrasy nielen na rekreačné účely, ale predovšetkým aj ako alternatívnu dopravnú sieť určenú na denné presuny ľudí do práce.

Len menšia časť  obyvateľov Petržalky pracuje manuálne, väčšina má sedavé zamestnanie. Cesta do práce a z práce na bicykli je pre mnohých jedinou pohybovou aktivitou, ktorú si z časových dôvodov môžu a hlavne chcú dovoliť. Mnohých k tomu vedú aj ekologické pohnútky súvisiace s odľahčením od automobilovej dopravy, ktoré aj v Petržalke tak zúfalo potrebujeme.

Podľa prieskumov sú tromi najviac dopravne zaťaženými mestskými časťami Staré Mesto, Petržalka a Ružinov a veľká časť denných jázd za prácou sa udeje práve medzi nimi. Ak teda chceme čistejší vzduch a menej automobilovej dopravy, mali by sme na týchto trasách ponúknuť kvalitné a bezpečné cyklotrasy. A ako sa k tomu za uplynulé štyri roky postavilo vedenie Petržalky?

Celú cyklotrasu pre Petržalčanov do Starého Mesta smerom na Starý most necháva na mesto, ktoré ju z eurofondov dostavia ako súčasť druhej etapy električkovej trate. Po minulých voľbách však súčasné vedenie Petržalky ambiciózne oznámilo aj výstavbu vlastnej cyklotrasy od Prístavného mosta cez Námestie hraničiarov po Rusovskú cestu, ktorá by bola spojením do Ružinova. Z finančných dôvodov jej výstavbu rozdelilo dokonca na tri roky tak, aby bol celý 4,5-kilometrový úsek hotový do roku 2017. A viete ako vyzerá táto petržalská cyklotrasa dnes? Zaradila sa medzi nespočetné populistické čiary na mape Petržalky.

Teraz najčítanejšie