Denník N

Petržalka stratila kontrolu nad svojimi novinami. Je v tom namočená J&T!?

Nikdy nie je dosť Bajana na jedno vydanie Petržalských novín

Starosta Petržalky Vladimír Bajan odovzdal kontrolu nad Petržalskými novinami skupine J&T. Firma, ktorá ovládala noviny doteraz, dlhuje Petržalke viac ako 100 tisíc eur. Jej spolumajiteľkou bola aj manželka starostu Bajana. Nie, toto nie je zápletka absurdnej mafiánskej komédie. Ale reálny príbeh z najväčšieho slovenského sídliska.

Od 12. 5. 2018 je novým vydavateľom Petržalských novín spoločnosť NIVEL PLUS s. r. o. z portfólia JOJ Media House, a. s., patriacej finančnej skupine J&T. Táto spoločnosť nahradila v pozícii vydavateľa mestskú časť Petržalka, ktorá vydávala Petržalské noviny viac ako 20 rokov. Stalo sa tak iba deň po tom, ako starosta Bajan dohodou ukončil zmluvu s doterajším zhotoviteľom, s ktorého prácou panovala dlhodobá nespokojnosť. Spoločnosť Vydavateľstvo M.R.K. agency dlhodobo protiprávne inkasovala príjmy z inzercie, ktoré mali patriť mestskej časti, čím sa firma obohatila na úkor Petržalčanov o viac ako 100 000 eur. Spolumajiteľkou firmy bola v minulosti aj manželka Vladimíra Bajana.

Zároveň starosta bez vedomia poslancov odregistroval mestskú časť ako vydavateľa Petržalských novín, čím umožnil vydávať noviny novému subjektu, ktorý sa tvári, že pokračuje vo vydávaní pôvodného periodika. Status mestskej časti ako vydavateľa novín bola pritom jediná forma kontroly Petržalky nad novinami a zároveň jediná páka na firmu s obrovským dlhom k mestskej časti, keďže bez súhlasu Petržalky nebolo možné noviny pod pôvodným názvom ďalej vydávať. Navyše, Bajan odregistroval mestskú časť ako vydavateľa novín nie len bez vedomia poslancov, ale aj bez toho, aby mala Petržalka za noviny adekvátnu náhradu – inými slovami, umožnil zneužitie značky novín.

Nový vydavateľ v prvom čísle bez dovolenia použil znak mestskej časti, vizuál pôvodných novín a dokonca na prvej strane tvrdí, že noviny vydáva už 23 rokov. Zavádza čitateľov a budí dojem, že aj naďalej ide o noviny pôvodného vydavateľa (mestskej časti).

Hlavnými postavami kauzy sú okrem starostu Bajana Michal Baranovič, Gabriela Belanová, Oľga Adamčiaková a vlastne skoro celý bývalý miestny zväz SDKÚ-DS. Michal Baranovič, donedávna prvý podpredseda miestneho zväzu SDKÚ-DS, je vlastníkom ochrannej známky Petržalské noviny a bývalým manželom Gabriely Belanovej, šéfredaktorky Petržalských novín. Exmanželia spolu s Darinou Bajanovou, manželkou Vladimíra Bajana, ktorý kedysi šéfoval petržalskej SDKÚ-DS, boli spoločníci firmy Vydavateľstvo M.R.K. agency. Čiže tej firmy, ktorá zhotovovala Petržalské noviny.

Mestská časť pod vedením Bajana najprv niekoľko rokov poskytovala firme účelovú dotáciu na vydávanie novín, čím sa obchádzal zákon o verejnom obstarávaní. Až v roku 2015 boli prinútení urobiť verejné obstarávanie a zmluvu o dielo. Na verejnom obstarávaní sa okrem Vydavateľstva M.R.K. agency zúčastnila Agentúra MRK, ktorú vlastní Michal Baranovič.

Petržalské noviny boli dlhodobo zneužívané na politický boj, očierňovanie oponentov a predvolebnú kampaň úzkej skupinky ľudí okolo starostu. V roku 2010, keď sa Bajan chcel vrátiť na pozíciu starostu a Milan Ftáčnik mieril na stoličku primátora Bratislavy, Belanová nemala problém na titulke propagovať Bajanovu „Nezávislú Petržalku“, za ktorú sama kandidovala. Z novín ste sa dozvedeli ako Bajan myslí na deti, na kultúru, aký je to celkovo skvelý človek a kandidát.

Pred pár mesiacmi, v predvolebnom čísle 19/2017, Bajan daruje krv, dostáva ocenenie (na titulke), chváli sa novými chodníkmi a zamýšľa sa nad prioritami pre najbližšie obdobie. Vydanie novín platené z peňazí Petržalčanov má iba 9 strán textu, väčšinu o Bajanovi. Náklady za noviny zaplatili Petržalčania a príjem z inzercie si nechala súkromná firma. Či Bajan a jeho kamaráti platili aspoň za inzerciu, nevieme.

Podľa Zmluvy o dielo si mestská časť objednávala vyhotovenie novín v rozsahu 24 strán, bez inzercie. Čiže po celý čas trvania zmluvy nespĺňalo podmienky zmluvy ani jedno číslo Petržalských novín. Zverejnenie príjmov za inzerciu Gabriela Belanová odmietla.

Ako fungoval peňazovod?

Petržalka platila za každé číslo novín 5640 eur spoločnosti pani Belanovej. Navyše, ak Petržalka chcela vo svojich vlastných novinách zverejniť inzerát, aj za to Belanovej platila peniaze navyše (nie, to nie je vtip). Belanovej spoločnosť zodpovedala Petržalke za prípadné škody, ktoré by mohli spôsobiť (napríklad účelovými článkami). Belanová si však objednávala distribúciu novín u Agentúry MRK, ktorú vlastní jej bývalý manžel Michal Baranovič. Výsledkom je, že kým Agentúra MRK je v zisku, Belanovej Vydavateľstvo M.R.K. agency bolo v predĺžení a na firmu mal byť v zmysle zákona vyhlásený konkurz.

Takže firma, ktorá zodpovedá Petržalke za obsah novín a dlhuje viac ako 100 tisíc eur za neoprávnenú reklamu, je de facto nesolventná – peniaze sú však v prepojenej firme, ktorá Petržalke za nič nezodpovedá, v novinách sú politický oponenti označovaní za ŠTB-ákov (ani to nie je vtip) a kritické články iných poslancov voči starostovi sú odmietané.

Čerešničkou na torte je konanie starostu po tom, ako som v januári upozornil na existenciu neoprávneného obohatenia. Namiesto toho, aby starosta konal a dlh započítal pri ďalších faktúrach Vydavateľstva M.R.K. agency, na čo som ho aj vyzval, naďalej veselo posielal firme každý mesiac cez 11 tisíc eur z peňazí Petržalčanov.

My poslanci sme sa snažili chrániť majetok Petržalčanov. Žiadali sme, aby inzerciu začala inkasovať mestská časť a aby až do vyriešenia situácie vychádzali noviny maximálne raz za mesiac. Bajan však odignoroval všetko, o čo sme ho žiadali.

Naspäť k partií z SDKÚ-DS

Prečo som vyššie spomínal meno Oľgy Adamčiakovej? Táto bývalá členka predsedníctva miestneho zväzu SDKÚ-DS a dlhoročná poslankyňa má celé roky na starosti inzerciu v Petržalských novinách. Myslíte si, že mala tú slušnosť oznámiť nám svoj konflikt záujmov, keď sme začali riešiť, že Belanová si neoprávnene necháva príjmy z inzercie?

Zoznámte sa s pani Adamčiakovou a jej telefónnym číslom

Zaujímavé je, že hoci novým vydavateľom je spoločnosť zo skupiny J&T, inzerciu aj naďalej zabezpečuje pani Adamčiaková. Kontaktné číslo pre inzerantov totiž zostalo nezmenené a je to rovnaké číslo ako si pani Adamčiaková uvádza ako svoj súkromný kontakt poslankyne na webe mestskej časti.

Zámer vydávať vo vlastnej réžii nové noviny mestskej časti sa nepáčil ani ďalším bývalým členom SDKÚ-DS. Na zasadnutí 24. 4.2 018 sa proti zámeru ozývali najmä Oliver Kríž (člen SDKÚ-DS za Bajanovej éry), Ľubica Turčanová (Škorváneková) a Ján Bučan.

A viete, kto má preukázateľne blízko k J&T a už oznámil kandidatúru na starostu? Spomenutý Oliver Kríž. Druhým, o koho kandidatúre sa verejne hovorí, je Ján Bučan. Obaja sú kandidátmi kontinuity, obaja dva roky dozadu vehementne podporovali Bajanovu parkovaciu politiku, čo bola zlodejina za 5 miliónov eur, obaja dostávajú v Petržalských novinách toľko priestoru, koľko potrebujú. Ján Bučan je prvý vicestarosta. Oliver Kríž bol minulé volebné obdobie tajomník miestnej rady, čo bola dočasne vytvorená funkcia, len aby mal za čo dostávať apanáž. Všetko pod taktovkou Vladimíra Bajana.

Samozrejme, dnes sú obaja občianskymi aktivistami. Ján Bučan natlačil mikiny, šiltovky a „My sme Petržalka“ je už vyše roka na dobrovoľníckej scéne. Podľa ich novín, mesačné odmeny darovali napríklad na obnovu umeleckého diela Strom života v Ovsišti. Chvályhodné. Až na to, že žiadne mesačné odmeny sme vtedy v Petržalke nemali a na obnovu boli vyčlenené peniaze z rozpočtu.

Oliver Kríž je už na dobrovoľníckej scéne dlhšie a do jeho značky Mladá Petržalka / Bratislava boli investované nemalé finančné prostriedky. Megaboardy, na ktorých sa Krížovci pred každými voľbami prezentujú, stoja približne 1500 eur na mesiac. Určite je to len zhoda okolností, že vždy ide o reklamné plochy Bigmedie, čo je ďalšia spoločnosť zo skupiny J&T. A rovnako bude len náhoda, že nový vydavateľ Petržalských novín a Bigmedia majú rovnaké sídlo aj konateľa firmy. Poslednú volebnú noc organizovala Mladá Petržalka v Grand Hotel Kempinski (J&T).

Nie, nečítali ste zápletku absurdnej mafiánskej komédie. Ale reálny príbeh z najväčšieho slovenského sídliska. Príbeh, ako v praxi fungujú „naši“ ľudia. V nasledujúcich voľbách budú mať Petržalčania výnimočne dobrý návod koho NEvoliť. Nikoho, kto sa objaví v Petržalských novinách.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Peter Cmorej

Peter Cmorej

Expert SaS pre Odvodový bonus a dôchodkový systém. Finančný analytik, spoluzakladateľ portálu MôjPoradca.sk, spolumajiteľ www.ako-investovat.sk, predseda OZ Spotrebiteľské právne centrum, kde sa venujem ochrane spotrebiteľov vo finančnom sektore. Komunálny politik v Petržalke. Živí ma najmä ekonomické poradenstvo a sprostredkovanie finančných produktov. Viac na www.petercmorej.sk, www.chranimespotrebitelov.sk, www.ako-investovat.sk