Denník N

„Hipsterské“ podniky sú jedna z najlepších vecí v Bratislave za posledné roky

Nová vlna bratislavských podnikov je krok vpred pre toto mesto. Nie preto, že sú hipsterské, ale preto, že predstavujú novú generáciu podnikateľov, ktorá sa nebojí experimentovať, robiť veci po svojom a rozširovať ponuku nad rámec zaužívaných a overených značiek.

V posledných dňoch sa rezko rozšíril blog “Prečo hipsterské kaviarne neprežijú alebo ako sa z burgrov stala pizza”. Ľuďom sa páči a asi to nie je až také prekvapivé, vedci už dávnejšie vyskúmali, že negatívna emócia sa na sociálnych sieťach šíri ľahšie ako tá pozitívna.

V podstate to je jednoduché: šupneš do jedného vreca pestrú paletu rôznych podnikov, onálepkuješ ich pejoratívnym buzzwordom “hipsterský” a s prehľadom ich všetkých obviníš z pózy. Ilustruješ to jedným nepodareným zážitkom z Urban Housu, elegantne chytíš polohu “nie som ovca a idem proti prúdu”, ale zároveň sa krásne zvezieš na vlne anti-hipsterizmu. Síce stále poriadne nevieme čo to slovo znamená, a asi na to už ani neprídeme, ale vieme, že sa voči tomu treba rázne vymedziť, lebo je to niečo iné, nové a ešte to tak!

Nejaká miera zovšeobecnenia a zjednodušenia by sa vrámci blogerskej štylizácie ešte dala prehltnúť, ale čo je naozaj prúser je kontext v akom takáto kritika prichádza. Roky to tu počúvam: Toto je diera, nuda, nie je tu čo robiť a nič sa tu nedeje. Sme krajinou notoricky zlých služieb a otrasného gastra. Pred piatimi rokmi tu nebolo kam chodiť, žiadne “pretentious” designy, ale pekne Zlatý Bažant dáždniky, Coca Cola chladničky a totálne random interiéry, ktoré nezažili ani len pokus o vkus.

A keď sa to konečne začne meniť, otvárajú sa nové podniky, ktoré to skúšajú inak, investujú do designu, komunikácie, vizuálu a prinášajú novú, zaujímavejšiu a pestrejšiu ponuku, tak aká príde reakcia? Osvojíme si slovíčko, do ktorého vieme zabaliť čokoľvek a ním v podstate bezpracne zotrieme kohokoľvek, kto nám na to poskytne čo i len najmenšiu zámienku. (Čakal som na čašníčku 10 minút, ale hlavne, že majú pekné menu!). Šokovalo ma to už pri diskusii o kontajneroch na Šafku, už tam začali zaznievať hlasy typu: “Tí hipsteri sa tu začínajú nejako príliš rozťahovať.”

Mrzí ma to, pretože mám pocit, že tento štýl komunikácie, obviňovať z pretvárky a označovať za hipstera každého, kto sa tu snaží robiť niečo zaujímavé, k ničomu nevedie a ničomu nepomáha. Aj keď napísané slušne a inteligentne, takéto články vždy budú balansovať na hrane hejtu a budú podnecovať ďalšie prázdne urážky, čo sa aj ukázalo v diskusiách pod článkom na facebooku.

Nová vlna bratislavských podnikov je krok vpred pre toto mesto. Nie preto, že sú hipsterské, ale preto, že predstavujú novú generáciu podnikateľov, ktorá sa nebojí experimentovať, robiť veci po svojom a rozširovať ponuku nad rámec zaužívaných a overených značiek. Nie že by im nebolo čo vytknúť, naozaj zažívame ich boom (konečne!) a určite vznikajú aj predražené bubliny, ktoré časom spľasnú.

Len prosím vás, prestaňme nadužívať slovo hipster, pretože predurčuje na kritiku, ktorá je neadresná, nekonštruktívna, zase nás len rozdeľuje a prispieva akurát tak k “blbej nálade”, o ktorú v týchto končinách nikdy nebola núdza. Namiesto toho, aby sme sa opatrne potešili, že aj keď nám tu politici zanechávajú spustnuté stanice a rozkopanú Štúrovú, toto mesto svojpomocne ožíva aspoň tam, kde sa to dá.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Jakub Goda

Živím sa tvorbou reklamných vizuálov, animácii a vizuálnych efektov. Bežne sa motám medzi filmármi a kreatívcami. Občas niekde odbehnem, pracovne alebo cestovne, a naposledy som si odskočil na štúdium Philosophy, Politics and Economics na University of York v UK.