Denník N

Eso Róberta Kaliňáka

Bola to 30%-ná provízia alebo „len“ jednoducho 30%-ná neschopnosť?

Kto už by dnes chcel byť na mieste Róberta Kaliňáka? Kto už by chcel byť v jeho „koži“? Najlepší minister vnútra akého sme kedy mali musí byť stále v strehu!  Čokoľvek z Kaliho zázračnej ministerskej činnosti  sa stane predmetom nezávislej kontroly alebo odbornej analýzy je takmer so 100% istotou  vyhodnotené ako ekonomický nepodarok, hospodársky blud alebo jednoducho totálne klamstvo.

Reforma ESO, inak len sprostý demagogický názov pre zlučovanie úradov a úradníkov. Elegantný spôsob ako sa rušením a vzájomným integrovaním rôznych úradov pohodlne zbaviť nepohodlných úradníkov, úradov a budov. Zákerný spôsob ako do „nových“ úradov na vedúce pozície dostať len svojich ľudí. Rafinovaný spôsob ako z vopred vytipovaných úradných budov  „vytvoriť“ prebytočne budovy vhodné na predaj správnym spôsobom a správnym developerom. Do zásoby im na tieto účely len podľa zistení pracovníkov NKÚ v dôsledku reformy ESO pribudlo viac ako 1.340 budov za neuveriteľné 2 miliardy eur! Napriek tomu nehospodárne a bez akejkoľvek súťaže a kontroly prenajali, prestavali a následne rovnako bez súťaže kúpili ďalšie budovy na klientské centrá (napr.: stará IKEA v Bratislave). To všetko pod fiktívnou dymovou clonou obrovskej úspory, veľkého šetrenia verejných financií.  A Kali ani trochu netrocháril.  Kali nebol nikdy škrob. Najmä keď s kamenným výrazom v tvári opakovane táral bludy o svojich úsporách na MV. Raz to mala byť úspora rovných 750 miliónov eur. Potom nemal problém blúzniť, blafovať o sume prevyšujúcej miliardu eur. Pritom európska komisia už v r.2014 absolútne neverila, že toto zlučovanie úradov môže Slovensku usporiť aspoň 300 miliónov eur. Dnes štátni kontrolóri z Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) nedokázali zistiť, či Kaliňáková reforma verejnej správy ESO  vôbec nejaké eurá nášmu štátu ušetrila! Reforma ESO vôbec systémovo  neexistovala, nemala totiž na začiatku žiadnu detailnú štúdiu s popisom možných, plánovaných vplyvov. Pred spustením reformy ESO nebol ani  zmapovaný pôvodný, východiskový stav. Takže neexistujú základné údaje, ktoré by sa mohli porovnávať so súčasným stavom.  Reformistom na čele s Kalim po celý čas nechýbali. Oni ich nepotrebovali. „Kontrola na ministerstve vnútra svojim spôsobom zlyhala“, musel smutne skonštatovať šéf NKÚ   p. Mistrík. Tím týchto reformistov programu ESO za SMER-SD na ministerstve vnútra dlhodobo manažovala a „úspešne“ viedla terajšia ministerka vnútra Deniska Saková.

Firma Tempest  v rokoch 2010 až 2012 dodala a inštalovala ministerstvu vnútra častí počítačovej siete. Novinári a IT špecialisti analyzovali MV neskartované dokumenty k tomuto tendru. Preštudovali všetky dostupné zmluvy, faktúry, cenníky a súťažné dokumenty podozrivej dodávky, kde súťažili len 2 firmy. Firma Tempest a druhá firma, ktorej meno ministerstvo vnútra tají. Nepozná ho ani Úrad pre verejné obstarávanie? Aký praktický význam má utajovanie mena v tomto tendri neúspešnej firmy?   Výsledok analýzy odborníkov plnohodnotne potvrdzuje konštatovanie prokurátora úradu špeciálnej prokuratúry p. Špirka. Pri cene tejto IT dodávky za 15,0 mil. eur. bolo štandardne možné dosiahnuť zľavu vo výške 30% (p. Vágner) až 60% (p. Mihálik). Túto zľavu, týchto min. 5 mil. eur. si za MV nikto podľa dostupných dokumentov oficiálne neuplatnil. Tím pracovníkov ministerstva vnútra na IT sekcii už v tom čase dlhodobo manažovala a „úspešne“ viedla terajšia ministerka vnútra Deniska Saková.

Bola táto potencionálna zľava využitá ako 30%-ná (60%-ná) provízia, úplatok alebo to bola „len“ jednoducho 30%-ná (60%-ná) neschopnosť pracovníkov MV?

Kali to nemá vôbec  jednoduché. Musí byť v strehu a neustále sa spoliehať na iných, že skartujú včas, správne a kompletne všetky správne dokumenty, zmluvy, atď. Nateraz dokonca formálne vyhral súboj o dočasného policajného prezidenta. Isto Kali i jeho ľudia urobia všetko preto, aby aj 7-ročný policajný prezident bol tiežich stáda. Stačí si pozrieť koaličný návrh, kto má mať právo vyberať     7-člennú akože výberovú komisiu na nomináciu tohto prezidenta PZ. Kali dúfa, že bude mať rovnaký vplyv tak ako doteraz kompletne na všetko dianie na MV. Verí a nádeja sa, že to bude riadiť rovnako, ako riadili jeho oligarchovia jeho doteraz. Ale rovnako tak si verili a nádejali sa svojho času i Mečiar, Slota …. .

Teraz najčítanejšie

Miroslav Janis

Optimisticky a vytrvalo sa pokúšať o to, aby politici a verejne činní ľudia rešpektovali práva občanov, aby niesli "doživotnú" zodpovednosť za svoje činy pri výkone verejných funkcií...