BLOG
Oliver Kriz
Oliver Kriz
17 014

Politická špina

Máte nepriateľov? Výborne. To znamená, že ste v živote za niečo bojovali. Na tento výrok Winstona Churchilla si spomeniem pred každými voľbami, keď sa vynorí politická špina. Nebudem to personalizovať, predstavte si ho napríklad ako neforemnú hnedú hmotu. Pre politickú špinu je charakteristický hluk, zápach a hystéria. Politická špina iba púta a priťahuje pozornosť. Nič nebuduje, neopravuje, za nič nebojuje. Iba deštruuje. A bráni v práci tým, ktorí sa snažia riešiť, stavať, rekonštruovať či za niečo systematicky bojovať.

Bol som už počas svojej kariéry komunálneho poslanca politickou špinou obviňovaný z nepredstaviteľných prepojení. A vždy podľa toho ako sa to komu aktuálne hodilo. Raz som bol vykresľovaný ako kandidát finančnej skupiny, raz ako kandidát oligarchu, dokonca som už mal byť aj spojencom hernej loby. Dosť silné pozadie na chlapíka, ktorý stále žije v petržalskom byte. Očakávam ešte že ma obvinia z užívania drog či nebodaj obťažovania detí.

Voči politickej špine objavujúcej sa raz za štyri roky pár mesiacov pre voľbami som imúnny. Obrnil som sa voči zápachu, hluku aj hystérii. Rozum mi hovorí, že na nezmysly nemá zmysel reagovať. Ale dnes urobím prvýkrát výnimku.

Obstarávanie vozidiel formou operatívneho lízingu je úplne legitímna, finančne výhodná a väčšími spoločnosťami vyhľadávaná forma obstarania vozidiel. Dohodnutá cena nezahŕňa len mesačnú splátku za prenájom vozidla, ale aj kompletný servis údržbu, poistenie, náhradné vozidlo v prípade nepojazdnosti, diaľničnú nálepku, dodatočné pneumatiky, GPS monitoring a podobne. Po započítaní všetkých týchto nákladov je dlhodobý prenájom finančne výhodnejší ako kúpa. Firma sa zbavuje starostí s celou prevádzkou áut, opravami, servisnými kontrolami a po štyroch rokoch môže opäť obstarať  pre svojich zamestnancov nové.

Sedím v dozornej rade OLO a spolu so mnou ďalších osem ľudí, vrátane zástupcov zamestnancov. Okrem nej reprezentuje mestskú firmu ešte päťčlenné predstavenstvo a Valná hromada, ktorou je primátor. Proti kúpe áut pre OLO firmou operatívneho lízingu nikto z týchto 15 členov vedenia nenamietal. Napokon je a  úplne legitímna forma obstarania. Bezprostredne po verejnom obvinení OLO zopakovaloprieskum trhu (4.6. 2018), v rámci ktorého sme oslovili najväčšie spoločnosti ponúkajúce dlhodobý prenájom. Ceny vyšli rovnaké, resp. dokonca vyššie ako pred rokom. Čísla a fakty uvádza kolega v blogu tu.

Blížia sa však voľby. Preto niekto s apokalyptickou slinou na perách kričiac vyfabuloval nezmyselnú nehospodárnosť pri tomto obstarávaní. Zo skupiny 15 ľudí z vedenia OLO ako vinníka účelovo označil iba mňa, a to iba preto, že ma považuje za svojho najväčšieho rivala v blížiacich sa voľbách starostu v Petržalke.

Vyfabuloval aj pokračovanie v podobe poplašnej správy o tom, že vďaka spomínanej nehospodárnosti v OLO sa zvýšia ceny odvozu odpadkov pre bratislavské domácnosti. Niet lepšej samodiskreditácie sa v komunálnej politike. Jediný orgán, ktorý má právomoc tieto ceny zvýšiť, je Mestské zastupiteľstvo, v ktorom sedí aj on sám. A na margo  cien za odvoz odpadkov ešte posledná poznámka. Keď vlani mestský poslanec Greksa navrhol zastupiteľstvu poplatok za odvoz odpadkov znížiť, dotyčný pri hlasovaní návrh nepodporil.

Očakávate, že na záver poviem kto je tento populistický táraj? Ja ho však nebudem personalizovať. Predstavte si ho ako chcete. Napríklad ako neforemnú hnedú hmotu…

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Blogy

|