Denník N

Keď sa ekonomický analfabetizmus skríži s politickou naivitou

Som členom predstavenstva spoločnosti Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Nedávno som bol verejne hrubo obvinený zo zodpovednosti za údajné nehospodárne nakladanie s verenými financiami. Obvinenia padli z úst ľudí, ktorí si nectia fakty a fakty ich pri argumentácii nezaujímajú. Bez znalosti reálnej situácie na trhu a riadneho overenia si faktov verejne rozšírili informáciu, že verejné obstarávanie na dlhodobý prenájom áut pre OLO bolo pochybné a niekto na ňom mohol získať až 200-tisíc eur. Keďže sa v tejto súvislosti spomenulo aj moje meno, považujem za potrebné fakty objasniť a uviesť na pravú mieru.

Spoločnosť OLO sa rozhodla v roku 2017 obstarať referentské a manažérske vozidlá. Celkovo 20 kusov rôznych značiek. Dovtedy nakupované autá z vlastných zdrojov boli zastarané a po prevádzkovej životnosti. Keďže OLO muselo na začiatku roka 2017 splatiť významnú sumu vyplývajúcu z ukončenia dlhodobého investičného úveru vo výške 6,7 milióna eur, rozhodlo sa pre formu dlhodobého prenájmu áut ako finančne výhodnejšiu možnosť.

V katalógoch automobiliek síce nájdete autá v základnej cene 9-tisíc eur, ktorou sa oháňali ochrancovia verejných zdrojov, ale takáto kúpa je skôr vhodná pre nenáročné fyzické osoby, ktoré nepotrebujú investovať do výkonu motora, či do vyšších stupňov výbavy. Pri činnostiach a rozsahu výkonov, na ktoré zamestnanci OLO autá používajú, je však nevyhnutné hľadieť aj na výbavu, intenzívnejšie opotrebovanie, pravidelný servis. Za týchto okolností je operatívny lízing pre firmu finančne výhodnejší. Prečo?

  • Autá v požadovanej výbave a s požadovaným výkonom si firma prenajíma na štyri roky. Nekupuje, nezostávajú jej teda opotrebované autá, do opravy ktorých potom treba výrazne investovať.
  • Po štyroch rokoch si môže OLO prenajať opäť nové autá.
  • Prenájom áut zahŕňa aj ich pravidelný servis, či údržbu.
  • V cene za prenájom je aj poistenie auta
  • Pri poruche prenajatého auta dostáva OLO v rámci zmluvy náhradné vozidlo.
  • Súčasťou prenájmu sú aj dodatočné pneumatiky.
  • Súčasťou prenájmu sú aj diaľničné nálepky, či GPS monitoring.

Dôrazne sa preto ohradzujem voči nezmyselným tvrdeniam o zneužívaní verejných financií či nabaľovaní sa. Naopak, po zarátaní všetkých týchto nákladov považujem ja aj moji kolegovia z vedenia OLO operatívny lízing za výhodný model, ktorý šetrí finančné prostriedky.

Na záver ešte jeden argument, ktorý vyvráti nezmysly poslancov o tom, že ceny vozidiel boli premrštené a nadsadené. Bezprostredne po verejnom obvinení sme zopakovaliprieskum trhu k 4.6. 2018, v rámci ktorého sme oslovili najväčšie spoločnosti ponúkajúce dlhodobý prenájom. z ktorého predkladáme cenové ponuky. Vyplýva z neho, že operatívny lízing Škody Fabia, ktorý OLO obstaralo vlani s mesačnou splátkou 339 eur, dnes ponúka VW Finančný servis za 325,39 eur, Europcar za 406 eur mesačne a Arval Slovakia za 342 eur. Operatívny lízing Hyundai i40 obstaraný vlani pre OLO s mesačnou splátkou 599 eur aj dnes ponúka Arval Slovakia za rovnakú mesačnú cenu 599 eur a VW Finančný servis dokonca za 608,46 eur.

Považujem tento útok mestských poslancov za prejav ekonomického analfabetizmu v kombinácii s politickou naivitou a povrchnou senzáciechtivosťou. Ak sa však niečia frustrácia z nenaplnených ambícií v politike negatívne dotkne fungujúcej a ziskovej mestskej spoločnosti, v ktorej vedení pôsobím, nebudem ani v budúcnosti váhať argumentovať a avizujem, že pri opakovaní takýchto pokusov nezostanem iba pri blogu.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie