Denník N

Založil som kultúrne centrum, organizoval som protesty Za slušné Slovensko, teraz nastal čas kandidovať na primátora Nitry

Marek Hattas pri ohlásení kandidatúry na post primátora mesta Nitry. Foto - Roman Oravec, 14.6. 2018 Trafačka
Marek Hattas pri ohlásení kandidatúry na post primátora mesta Nitry. Foto – Roman Oravec, 14.6. 2018 Trafačka

Dňa 14.6. 2018 som ohlásil kandidatúru na post primátora mesta Nitra. Som mladý, nezávislý a nestranícky kandidát, ktorý chce čistú Nitru bez spaľovne komunálneho odpadu. Od súčasného primátora Jozefa Dvonča chcem jasné záruky, že upustí od myšlienky roštovej spaľovne v Nitre alebo jej okolí.

Rozhodol som sa kandidovať, pretože naše mesto potrebuje zásadnú zmenu. Tak, ako v celej krajine, aj v Nitre dnes chýba najväčšia devíza akú máme – slušnosť. Zmenu preto budem stavať na princípoch etiky a morálky. Naše mesto musí byť pre svojich obyvateľov čitateľné, musí im vedieť vychádzať v ústrety a byť proaktívne. Vo svojom konaní musí byť efektívne, dávať priestor ľuďom, aby mali na jeho chod dosah. Naše mesto sa musí po rokoch prešľapovania pohnúť vpred. Taká je moja vízia Nitry.

Posledných osem rokov som riadil kultúrno-komunitný projekt Hidepark Nitra, ktorý som popri práci počítačového analytika vybudoval bez nároku na honorár. Z Hideparku ma pozná hlavne mladšia časť Nitrančanov, no som aktívny aj v združení Rozbicyklujme Nitru! a minulý rok som vytvoril projekt Občania pre Nitru, kde sa združujú odborníci a aktivisti pôsobiaci v  Nitre. Po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, ktorých som poznal, som organizoval v Nitre protesty Za slušné Slovensko. Teraz nastal čas na zmenu v komunálnej politike a ja som sa rozhodol kandidovať v novembrových komunálnych voľbách na post primátora mesta Nitra, s podporou nezávislých poslancov z môjho tímu.

Ako najväčšie problémové okruhy mesta vidím dopravu, bezpečnosť a stav verejných priestorov. Každý z týchto okruhov skrýva množstvo čiastkových problémov. Pod dopravou sa skrýva neatraktívna MHD, parkovanie a zápchy. Verejné priestory, to sú rozbité chodníky, bariéry pre peších seniorov a mamičky s kočíkmi, nedostatok trás pre rekreačných cyklistov, korčuliarov či bežcov alebo nedostatok výbehov pre psíčkarov. Ďalšou prioritou je pre mňa otvorenie bývalých kasární pod Zoborom na účely kreatívneho priemyslu, kultúry a voľnočasových aktivít. S otvorením automobilky budeme čeliť aj otázkam bezpečnosti. Riešením bude systematická práca a začleňovanie prichádzajúcich pracovníkov do života nášho mesta, a nie budovanie ubytovní.

Budeme si do Nitry voziť smeti? Nitra však čelí aj ďalšiemu potenciálnemu problému. Na jeseň minulého roka sa v médiách objavila informácia, že súčasný primátor mesta Nitra je zástancom vybudovania roštovej spaľovne. Táto informácia je znepokojujúca hneď z niekoľkých dôvodov. Roštové spaľovne sú ekonomicky efektívne pri spracovaní 100 tisíc ton odpadu ročne. Nitra vyprodukuje 24 tisíc ton. Dajme tomu, že projekt by mal kapacitu „iba“ 56 tisíc ton, ako sa plánovalo pred dvomi rokmi v Žiranoch. Aj tak by to znamenalo, že do nášho mesta alebo do jeho bezprostredného okolia si budeme voziť desiatky tisíc ton smetí ročne. To znamená stovky kamiónov, záťaž na dopravu, ovzdušie, zdravie obyvateľov.

Požadujem od primátora Dvonča odpovede na niekoľko otázok. Aj preto som mu poslal otvorený list,v ktorom ho okrem iného vyzývam, aby verejnosť uistil, že ako primátor Nitry a krajský poslanec ideu spaľovne komunálneho odpadu nepodporuje a do budúcna ani nepodporí.

Viac informácii o mne, ako aj o mojom programe nájdete na stránke hattasprimatorom.sk

Teraz najčítanejšie

Marek Hattas

Riaditeľ kultúrno komunitného centra Hidepark Nitra, počítačový programátor, aktivista a kandidát na post primátora mesta Nitra. http://hattasprimatorom.sk