Denník N

Nedotujme automobilky

Ak nám naozaj ide o nové pracovné miesta na východnom Slovensku, reagujme na skutočné príčiny nezamestnanosti.

Dnes som si v jednom slovenskom denníku so záujmom prečítal, že Slovensko môže v najbližšom čase pritiahnuť až dve nové automobilky. Takýchto závodov by sme potom mali až šesť. A zároveň som sa dozvedel o názore analytikov, že osud amerického Detroitu Slovensku nehrozí.

Výstavba nových závodov neodzrkadľuje len príťažlivosť prostredia, ktoré sa hrdí plejádou kvalitných dodávateľov, ako zdôrazňujú analytici. Prioritne vždy rozhodujú náklady. A tie si vie každá automobilka na Slovensku vyriešiť. S prispením tunajšej vlády.

Automobilky za to nenačim nenačim odsudzovať. Skúmajú všetky možnosti a ak príde vládna ponuka, prečo ju odmietať? Priamo pri štarte či počas výroby dostali silné povzbudzujúce finančné injekcie všetky automobilky pôsobiace na Slovensku.

Ak sa ohliadneme do obdobia záveru minulého storočia či rokov tesne po tom, ochota vlád priplatiť si za vstup veľkých investorov mala logiku. Bolo ich málo, prinášali prepotrebné pracovné príležitosti, kultivovali firemnú kultúru.

Dnes je situácia úplne iná. Práce nielenže nie je dostatok, ba naopak, pracovníkov treba zhľadávať za hranicami. A tak Slovensko dotuje stámiliónmi eur automobilku v Nitre, aby privážala ľudí do výroby zo zahraničia.

Je veľmi pravdepodobné, že v takejto politike sa bude pokračovať. Vláda SR schválila 20. apríla osvedčenie o významnej investícii na stavbu Vybudovanie strategického parku Haniska. Práve sem by mala smerovať nová automobilka, podľa posledných správ možno aj dve.

Vybudovanie strategického parku Haniska pri Košiciach vytvorí podľa vlády „predpoklad vzniku niekoľko tisíc priamych a nepriamych nových pracovných miest a ďalšieho hospodárskeho a sociálneho rozvoja celého regiónu východného Slovenska s presahom pozitívneho vplyvu na celú Slovenskú republiku“.

Nepôjde o lacný špás. Podľa mojich prepočtov na nákladoch či stratených príjmoch súvisiacich s výkupom pôdy a odpustením poplatkov za vyňatie poľnohospodárskej pôdy príde štát o zhruba 100 miliónov eur. Otázka je, čo bude vláda ponúkať investorovi ďalej. Môže získať priamu investičnú pomoc, pravdepodobne sa mu dobuduje infraštruktúra. Tak je to v Nitre. Tým sa suma na podporu priemyselného parku môže znásobiť.

Stojí to za to? Neexistujú lepšie spôsoby, ako rozhojniť pracovné príležitosti na východnom Slovensku? Nie na prospech kvalifikovaných pracovníkov, lebo tí si už prácu dávno našli doma či za hranicami. Ale na prospech málo či nulovo kvalifikovaných ľudí prevažne z rómskych komunít.

Je smutné, že v čase, keď zlyháva marketingovo nafúknutý projekt podpory najmenej rozvinutých okresov sa nehľadajú iné, účinné spôsoby práce s rómskymi komunitami. Namiesto toho sa chystá veľkorysý, finančne premrštený projekt podpory nových automobiliek.

Slovensku vraj nehrozí osud Detroitu, ktorý sa pred piatimi rokmi dostal do krachu. Kolaps automobilového priemyslu vtedy spôsobil veľké sociálne nepokoje s obeťami na životoch, rozvrat verejného systému, vysokú nezamestnanosť a útek obyvateľov.

Nič také Slovensku neprajem, no každý dobrý stratég musí počítať aj s najhoršími scenármi. Rád by som si nechal od vládnych predstaviteľov, ktorí si berú do rúk vážne rozhodnutia, vysvetliť, že sa zamysleli nad všetkými možnými variantmi budúceho vývoja. Rád by som videl analýzu, ktorá vysvetľuje, že ďalšia podpora bujnenia automobilového priemyslu je to najlepšie pre Slovensko.

Nič také zatiaľ neexistuje, alebo ak si s tým dal niekto naozaj prácu, potom je to dobre utajené. Názory analytikov stoja určite za pozornosť, no oni nenesú zodpovednosť za strategické rozhodnutia. Pohybujú sa v sektoroch a nemožno od nich očakávať, aby uvažovali v širších súvislostiach týkajúcich sa celého štátu.

Chýba mi vládna predstava o tom, kam má Slovensko smerovať v nasledujúcich rokoch.

Teraz najčítanejšie

Jozef Hajko

Pôsobí ako analytik a publicista. V minulosti hlavne novinár a poradca poslancov Národnej rady SR. Jeden zo zakladateľov Podnikateľskej aliancie Slovenska, jej prvý riaditeľ a v súčasnosti člen jej vedenia. Autor viacerých kníh a štúdií so zameraním na ekonomiku, spoločenské témy a históriu Slovenska.