Denník N

Čo vás čaká na vizuálnom „stejdži“ na Pohode

Pohoda už tradične ponúka výber hudobných, ale aj vizuálnych zážitkov. Aký bude Pohoda Visual Stage 2018?

Visual Stage je imaginárnym pódiom so stabilným a rôznorodým line-upom rozmiestneným po celom areáli letiska. Výhodou oproti koncertom je slobodná voľba začiatku i konca individuálneho či skupinového umeleckého zážitku. Na festivale dostane svoje miesto koncept i dekoratívnejší prístup, bardi slovenskej kultúry i začínajúci študenti, čo podľa mňa patrí k formátu a uvoľnenej letnej atmosfére. Nasleduje zoznam oficiálne participujúcich s popiskami, komentáre kurzívou. 

Niekoľko mien nasledovného zoznamu diel aj umelcov sa na Pohode zopakuje. Podobne ako hudobníci sa na Pohodu vracajú inštalácie do nových priestorovo-spoločenských kontextov. Je fajn sledovať počas plynutia rokov hudobno-výtvarnú tvorbu mnohých umelcov, je fajn si aj zopakovať veci ktoré fungujú. Predsa len, festivaly by mali byť už len z etymológie pojmu výnimočnou a slávnostnou príležitosťou… napríklad na party roka? Bude však priestor aj sa trochu zamyslieť.

Németh: Hľadisko pre Pohodu // Dielo, v ktorom na druhej strane hľadiska absentuje pódium. Divák sa pozerá na protiľahlé hľadisko. Či v diele uvidíte aktuálnu epidémiu narcizmu, diváka ako stredobod predstavenia alebo niečo úplne iné, necháme na každom zvlášť.

Olejňák, Ondo, Galdík, Barvirčák: Minaret // Minaret (z arabského slova manarah, manarat) znamená lampa, maják. Inštalácia má ambíciu prezentovať symbol otvorenej spoločnosti ako aj solidarity vo svetle udalostí spojených s utečeneckou krízou.

Line-up na Pohodu majú na starosti viacerí dramaturgovia, tak je to aj s Visual Stage-om. Časť diel je profesionálne „kurátorovaná“ a časť funguje v zabehanom alebo spontánnom pohodovom prúde dobrých a príjemných sviatočno-festivalových nálad. Podobne ako Minaret v roku 2016, aj tento rok z už pomerne overenej verejnej súťaže Pohoda Visual Art Contest vzišli ďalšie dve práce:

Sabová, J. Červený, O. Jurčo: Ján a Martina na Pohode // Návrh pracuje s nenápadným ale jasným označovaním absencie dvoch ľudí. Cez veľkú aktuálnu spoločenskú tému, si vie návštevník festivalu projektovať svoje osobné témy so stratou blízkych a zároveň intervencie do priestoru sú pomyselným dialógom, dorozprávaním/ilustrovaním situácií, v ktorých by sa Ján a Martina mohli nachádzať, keby sa tohto ročníka ako živí ľudia zúčastnili… Sprítomnenie spomienky na nich rôznymi miestami /čiernymi priestormi/ konceptuálne jasne hovoria o sile ich odkazu, ktorý nechali našej spoločnosti: Myšlienku ani príbeh nezabiješ!

S. Masár: Good Feelings // Vtipným zásahom do priestoru a odkazom na detskú jednoduchú hru (škôlka) stimuluje autor v každom návštevníkovi hravosť. Škôlka býva spravidla nakreslená narýchlo a úplne “lowcost”. Masár posúva túto známu vizualitu a dáva jej pri dĺžke areálu festivalu provokujúci “popoluška” efekt – nakresliť niekoľko desiatok políčok potrvá minimálne toľko ako prebrať hrach od šošovice.

Hľadajte pri presúvaní sa za koncertami či stretnutiami ďalšie staré či nové umelecké stimulácie. Stabilné aj pohyblivé: 

Frešo: Mega Viki // Nadrozmerný nafukovací autoportrét popredného vizuálneho umelca.

Adamčiak – Kôň // Kôň je veľkou hračkou, inšpirovanou ľudovými kijatickými drevenými hračkami, zároveň s humorom pripodobňuje Trójskeho koňa, v ktorom sa nikto neschová. Okienka sú určené na to, aby sa cez ne mohli ľudia fotiť.

Hanečák, Prekop: Know them? //„Inštalácia „Poznáš ich?“, spočíva v kreatívnej forme pripomenutia kvalitných československých osobností s odkazom na hľadanie ich dnešných alternatív.

Dzurek, Vajsábel: Spojili nás // Symbolická brána s portrétmi Martiny Kušnírovej a Jána Kuciaka, na druhej strane muž a žena – ktokoľvek z nás. Umelecká reakcia na tragédiu, ktorá spojila ľudí, ktorým záleží na Slovensku.

Small Dicks – L. Procházka , D. Chmeliar: Little big Slovakia // Reakcia na slogan reprezentujúci Slovensko, ironizuje iluzívny patriotizmus a nadintepretuje postavenie národa vo svete.

M. Sládek: Les // Posedenie na pňoch odkazuje na holoruby v lesoch a hlavách.

Komáček, Krajčí, Vančo: Offsite Specific Instalation // Performancia reagujúca na fenomén športových štadiónov ako nástrojov moci.

Kalmus: Ochranno bezpečnostné potreby a kostým pre cyklistu // Bicyklové variácie na pokračovanie. Základnou myšlienkou každoročnej bicyklovej „show“ je nesmrteľné krédo začiatkov hudobných festivalov Make love not war a nadčasové Dajte šancu mieru.

REAKCIA – www.reakciaumelcov.sk // Iniciatíva vizuálnych umelcov, ktorá sa pripája k apolitickým protestom pripomínajúcim vraždu Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Reakcia bude súčasťou otváracieho koncertu festivalu.

Galéria Žumpa // Žumpa je galériou na toalete jedného nájomného bytu s cieľom prezentovať to “najčerstvejšie lokálne umčo“. Tento rok konečne Žumpa prekročí prah svojho bytu a postará sa o vaše potreby aj na Pohode. Bude to voňavé…

Čejka – Hra o tróny (piatok) 12:12 // Toaleta je trón. Írečitou slovenčinou sa povie: „trónil na záchode“. A občas, na preľudnených miestach, dochádza k „boju o tróny“…

Garová – Oáza (sobota) 12:12 // Potrebujem na chvíľu odísť z hektického sveta priamo sem, sem do Oázy potrieb.

 

HALA // Súčasné vizuálne umenie bude na Pohode prezentovať aj občianske združenie z Trenčína HALA sympózium. V spolupráci s Transart Communication na Pohode predstaví ôsmich špičkových umelcov z Ázie (medzi nimi aj prvé generácie v performance art ako Shu Yang či Liping Ting). Umelci vystúpia v Performance boxe, využívajúc iné formy divadla, bodyartu alebo konceptuálneho umenia. Projekt Transart Communication prinesie tento rok na rôzne miesta v strednej Európe vyše 100 performerov z tridsiatich krajín sveta.

4D GALLERY // 4D Gallery je tvorivým centrom podporujúcim vznik umeleckých diel, najmä v oblasti sochárskej torby, objektov a inštalácií. Poskytuje umelcom jedinečné zázemie (dielne, ateliéry, technológie) pre realizáciu aj veľkorozmerných a technologicky náročných diel.

Sabo: Bolesť // Kompozícia predstavuje letecké strely, dopadajúce do podstavy kríža. Tieto rakety nahrádzajú všeobecne zaužívaný symbol bolesti z kresťanskej ikonografie – Kristove klince. Týmto objektom Sabo žaluje na súčasný svet, plný vojnových konfliktov, ničenie morálnych a kultúrnych hodnôt. 

Csudai: Macík // Objekt vznikol ako vygenerovanie hlavnej témy z motívov, ktoré Csudai zobrazuje vo svojich maľbách, abstrahuje detskú hračku – macíka. Dospelých navracia do spomienok na detstvo a pre deti je pútavou obrovskou hračkou.

Nuž a čo by bola Pohoda bez insiderského odborného kunsthistoricko-kulturologického hejtu maľovačov na šachty! Ale keď si dobrý, namaľuješ aj na… prepytujem WC (toaletné prostriedky zdá sa tento rok zarezonovali u viacerých vyššie spomenutých umelcov). Tento rok sa pod paľbu rozhodli ísť:

Maľovanie na šachty:

R. Straka
K. Novosadová
K.Kandríková
Tesa
N. Paksiová
L. Brase
D. Slavkovská
M. Voláková
K. Prídavková
M. Maťátko
M. Rotlingová
S. Müllerová
M. Slováková
M. Ormandík
I. Derevenec
E. Činčalová
Z. Sabová
G. Halás
P. Cvik
N. Šušovicová
M. Petržalová
Ľ. Sekerášová
O. Felber
M. Turkovič
I. Belianska
I. Stehlíková
T. Abaffy
F. Sabol
T. Rafa
M. Stanco
Sakra
T.Minorová
DANGLÁR (garáž)

vernisáž: piatok, 14.14, Garáž, hrá Funny fellows

Páči? nepáči? Zrealizuj a navrhni aj vlastný umelecký projekt a poteš naše viac či menej konceptuálne srdcia konzumentov!

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy