Denník N

Pár myšlienok k pocte Husa

Pamätník Majstra Jana Husa v Brezovej pod Bradlom z roku 1922.
Pamätník Majstra Jana Husa v Brezovej pod Bradlom z roku 1922.

Malé fragmenty obrazu kostnického mučeníka, ktorý svoje presvedčenie hájil až do poslednej chvíle.

Jediný na Slovensku. Pamätník Jana Husa v Brezovej pod Bradlom, ktorý bol vybudovaný 6. júla 1922 ako dar Kostnickej jednoty z Prahy. Na bočnej strane stojí Husov citát: „Milujte se vespolek, stůjte v jednotě“. Chceli ním posilniť trvalé priateľstvo Čechov a Slovákov. Pravdepodobne aj vďaka umiestneniu na Brezovej pamätník pretrval časy vojnového Slovenského štátu…

Zdá sa, že tak ako osamotenosť tohto skromného pomníčka sú na Slovensku fragmentárne aj naše vedomosti a tradície o tomto slávnom českom reformátorovi. Ja sám som sa s ním hlbšie zoznámil až počas svojich pražských štúdií. V mnohom ma však neprestáva fascinovať dodnes. Teším sa preto, že si jeho sviatok v tento deň každoročne pripomíname (spoločne s Hieronymom Pražským) aj v našej českej starokatolíckej liturgii.

Na Slovensku sa zrejme najsilnejšia stopa zachovala v Evanjelickej cirkvi a. v., ktorá 6. júla oslavuje sviatok Majstra Jana Husa. Väčšina z nás tiež určite pozná slová známej piesne evanjelického farára Karola Kuzmányho:

„Kto za pravdu horí v svätej obeti,
kto za ľudstva právo život posvätí,
kto nad krivdou biednych slzu vyroní:
tomu moja pieseň slávou zazvoní.“

Len málo ľudí si ju však asi spája s osobou a odkazom kostnického mučeníka.

Oveľa častejšie sa mi však v súvislosti s Husom vynára v mysli mladší text, ktorého autorom je Ivan Martin „Magor“ Jirous:

„Do kostela jdu přímo z voleb,
nač tady potom Sion stál
a k čemu hora Choreb?
Ach, svatý Jane Husi,
jak se mi křesťanstvo hnusí…“

Iným sa možno pri počutí jeho mena v hlave objaví známa scéna z filmu Obecná škola:

Čo je však podstatou tohto sviatku? Asi každá doba pozná ľudí, ktorí položili svoj život za pravdu. Pravdu, ktorá ich presahovala. Pravdu, ktorá prekračuje hranice inštitúcií a zabehnutých tradícií. Svedectvo takýchto mužov i žien má obrovskú cenu. Sú to momenty, keď človek zostane v tichosti stáť a musí uvažovať.

Podobne, ako dnes poznáme meno Jana Palacha si naša generácia pravdepodobne zapamätá mená Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. A ja si na odkaz ich všetkých budem spomínať aj v tento deň.

So svätým Janom Husom a Hieronymom Pražským,
– chválime ťa, Pane.

 

Páčil sa vám tento text? Sledujte aj našu komunitu Starokatolíci v Bratislave na Facebooku a web www.starokatolici.eu.

Teraz najčítanejšie

Martin Kováč

Som manžel, otec, teológ, starokatolícky kňaz a ľudskoprávny aktivista. V rokoch 2019-2023 som pracoval na projekte obnovy Starého Lýcea. Aktuálne pôsobím na pozícii projektového manažéra v Nadácii Volkswagen Slovakia. Venujem sa najmä otázkam náboženskej slobody, medzináboženského a medzikultúrneho dialógu, právam menšín a vzťahu štátu a cirkví.