Denník N

Zmija verzus Gripen

Odpoveď na otázku, prečo je prijateľnejší imperialistický výrobok ako ten švédsky je jednoduchá. Len na biznise s Američanmi sa dá naozaj zarobiť.

MiG-29 (C) Š. Kemenyík 2014

„Kde chceme vidieť naše vojenské letectvo v budúcnosti?“

Vhodnosť alebo nevhodnosť technológie nemožno vyklikať na troch parametroch vytrhnutých z kontextu. Dva nové displeje a antikolízny systém ešte nerobia z F-16V automatického víťaza. V prípade modernizácie Vzdušných Síl (VzS) si musíme v prvom rade položiť otázku: Kde chceme vidieť vojenské letectvo OS SR v budúcnosti? Má byť nákup formálnou záplatou na 2% na obranu, alebo reálnou ozbrojenou silou? Aké primárne úlohy má plniť a čo sme ochotní a schopní pre tento cieľ urobiť? Ak by sme postupovali lineárnym spôsobom a šli po najlepších parametroch, museli by sme sa poobzerať po najlepších v ročníku. Ani Gripen a ani Viper to nie sú. Problém je komplexnejší ako sa zdá. Pokúsim sa čitateľa neznechutiť číslami, ktoré si môže bez ohľadu na bíg síkrit hulabalo z ministerstva vojny nájsť na internete, a uvediem argumenty ľudskou rečou. Dáme niekoľko NAJ a ich kontext.

NAJ-modernejšie

sú stroje 5. generácie. Americké F-22 Raptor a F-35 Lightning II, a Ruský Su-57 (koncept T-50), ktorý ešte nie je zavedený ani v Rusku.

F-35 má plnohodnotný stealth, pre konvenčný radar neviditeľný, dizajn. Je to stíhač – bombardér s vyspelou avionikou a integrovanými zbraňovými šachtami a komunikačnými a zbraňovými systémami. Tento stroj je extrémne drahý a aj keby sme naň mali peniaze a ambície, nám ho USA nikdy nepredajú. Technológie tejto ligy zdieľajú len s dlhodobo stabilnými a spoľahlivými politickými partnermi. Pre F-22 platí zhruba to isté, až na to, že ho zatiaľ USA s nikým ďalším nezdieľajú.

Su-57 je len hypotetický súper. Je vo vývoji a ak by sme aj naň mali peniaze a ambície, trvalo by možno aj viac ako 10 rokov kým by sme ním letectvo vybavili. Navyše je technológia zatiaľ nepreverená a jediné správy o výkonoch nového geroja sú z ruských zdrojov. 100% závislosť na Rusku v oblasti by nás samozrejme v oblasti bezpečnosti stála viac ako len finančné prostriedky.

NAJ-aktuálnejší

hráči z Euro-priestoru sú jasní: Jas-39C/D Gripen, Eurofighter Typhoon a jeho bratranec Dassault Rafale B/C. Eurofighter je v Nemecku doslova priklincovaný k zemi a zatiaľ nie je jasné, či je na vine neschopnosť inštitucionálna, alebo poruchovosť technológie. Mimo EÚ sú relevantné len F/A-18 E/F Super Hornet, F-15E a F-16 Block 70/72. Toto je všetko čím má zmysel sa zaoberať, ak chceme o VzS OS SR uvažovať smerom dopredu, ako o moderných vzdušných silách. Rusko je neprijateľné z pohľadu geopolitiky a reálne má v ponuke aj tak len Su-35 ktorý je remake konceptu T-10. Ten už vyčerpáva svoj modernizačný potenciál. MiG-29, ktorého sa chceme zbaviť, nebol ideálom ani v dobe svojho vzniku a jeho zombie variant MiG-35 je technologicky bezpredmetný. Ak sa chceme baviť o možných kandidátoch pre modernizáciu stíhacieho letectva tak treba povedať, že je tu viac možností ako len F-16 a Gripen.

NAJ-viac motorov

majú samozrejme dvojmotorové stredné a ťažké stíhacie lietadlá. S tým ide ruka v ruke spotreba, hmotnosť a prevádzkové náklady. Pripomienky k počtu motorov sú relevantné, ale čísla kolíznych situácií nehovoria v neprospech jednomotorových strojov. Súčasné motory sú robustné a spoľahlivé a asi len experti z ministerstva vojny vedia povedať aký veľký musí byť vták, ktorý ich dokáže pokaziť. Po kauze nedostatočnosti jediného motoru Gripena mi akosi nedochádza, prečo je zrazu jeden motor pre F-16 v poriadku. Iba ak by bol na stole utajený variant spoločného vývoja Slovenska s USA, kde „naši“ producenti priskrutkujú na F-16 ešte jeden motor záložný (možno repasovaný zo starých hasičských tatroviek ). Samozrejme na bionaftu. Okrem bezpečnosti zamestnáme „našich“ ľudí a minieme nejaké tie euráče aj na výskum a vývoj. Možno po zubárovi bude vlastniť zbrojovku aj nejaký holič. Sranda, nie? Nie. Je to jeden z momentov, kde je jasné, že kapitánovi ľudia argumentujú ad-hoc cielene práve proti Gripenu. Ak by brali svoje výroky vážne, mali by sme sa baviť minimálne o dvojmotorovej F-15E.

NAJ-novšia Zmija F-16

Block 70/72 je najmodernejší variant, ktorý vychádza z overeného dizajnu. Dnes je to už úplne iné lietadlo ako v dobe svojho vzniku. A je stále lepšie. V porovnaní s rannými verziami nesie viac výzbroje, prídavné CFT (conformal fuel tank) nádrže nad trupom a má priestor pre dodatočnú avioniku v oblasti (dorsal spine) medzi kabínou a zvislou chvostovou ovládacou plochou. Podobné úpravy majú aj Izraelské F-16I Sufa denne preverované nasadením na blízkom východe. Slová o neoverenosti technológie F-16, ako to dokážu niektorí experti v TV, sú jednoducho sprostosti.

NAJ-dostupnejší Gryf

Jas-39 C/D Gripen je kvalitný stíhací-bojový stroj. Je európsky a je lacnejší ako F-16. Gripen na rozdiel od F-16 stavia na inej paradigme. Švédi svoje stroje stavali tak, aby vyhovovali aj menej sofistikovanému prostrediu a drsným klimatickým podmienkam. Preto štartujú a pristávajú aj na cestách a menej kvalitných povrchoch. Naše tankodromy by možno zvládli, ale pri F-16 si to dovoliť nemôžeme. Čo sa týka avioniky, je F-16 generačne pred Gripenom. Ten ale v pohode zvládne robustné podmienky našej infraštruktúry a to, čo bude v prípade konfliktu asi hlavnou úlohou letectva – nie vybojovanie vzdušnej prevahy, ale útoky na pozemné ciele a blízka letecká podpora (CAS), ak pravda uvažujeme pre budúce nové stíhačky rovno aj budúci modernizačný program MS20 capability, akým prešli aj Gripeny české. Argument, že Gripen nedokáže útočiť na pozemné ciele je nezmysel. Lietadlo to dá, ale tak ako pri autách závisí od výbavy konkrétneho modelu. Ak si kúpite holé auto bez strešného okna, tak holt musíte strčiť hlavu do vetračky. Kupovať v budúcnosti niečo, čo je už dnes zastarané nedáva zmysel.

NAJ-úspešnejšia

je jednoznačne F-16. V porovnaní s ňou je len o 10 rokov mladší Gripen stále bojovým novicom. F-16 zasiahla do všetkých moderných konfliktov a prešla bojmi v najtvrdších možných podmienkach v rámci vojen v Perzskom zálive. Bojové misie lieta dodnes v Izraeli. Neviem o jedinom bojovom stretnutí, ktorého by sa za celú svoju existenciu zúčastnil Gripen. Okrem toho prešla F-16 mnohými vylepšeniami a modernizáciami, ktoré súvisia nielen s nepomerne väčším balíkom investovaných dolárov, ale aj so zapracovaním operačných a bojových skúseností týmto typom akumulovaných v najúspešnejších bojových letectvách sveta – U. S. Air Force a IDF AF. Pri Gripenoch vidíme len málo modernizačného potenciálu, a ak tak vynúteného. Ak sa bavíme o perspektíve pre budúcnosť, tak F-16 jednoznačne vedie. Kde Gripen dobieha, tam je F-16V v pohodovom úniku pred zvyškom pelotónu.

NAJ-menší odpor

súvisí s finančnými možnosťami, technickou a technologickou a personálnou spôsobilosťou OS SR prevádzkovať nejakú technológiu. V prípade stíhacieho lietadla nejde len o stroj čo parkuje na letisku, lebo máme malý hangár. Je to celý komplex infraštruktúry, technológií, materiálovo-technického zabezpečenia a odborných spôsobilostí. Tu vyhráva na celej čiare Gripen. V prípade najmodernejších strojov z USA vstupujú do hry aj otázky bezpečnosti na spravodajskej úrovni, ktoré môžu za to, že nám najmodernejšie technológie Američania nedajú. Na Sliači sa stále špacírujú ruskí technici… nuž hádajte prečo?

„America first, America alone, America against?“

NAJ-citlivejší

na geopolitické otrasy je dnes stroj F-16. Nie je ľahké predpovedať kroky pána prezidenta Trumpa. Ak sa pustí cestou America first, America alone, America against… môže mať nákup vojenskej techniky z USA komplikovanú dohru. Uzatváranie sa a embargá už raz dohnali Japonsko do vojny a aktuálny cirkus okolo vojny obchodnej to komplikuje ešte viac. Ale pán Trump nie vždy s bojovým pokrikom víťazí a tiež v Bielom dome nebude navždy. Pre budúcnosť nášho letectva je pri F-16 dôležitá trvalo udržateľná technická, technologická a modernizačná podpora z USA. Na druhej strane sú USA historicky najspoľahlivejším politickým a vojenským partnerom a aj keď so zaťatými zubami dohody so spojencami plnia. To že im tečú nervy, lebo už je načase aby sme si NATO platili aj my Európania, je viac ako pochopiteľné. USA žiadne NATO nepotrebujú. My áno. Okrem toho, v hre je údajne aj možnosť financovania rozvoja komplementárnej (súvisiacej) infraštruktúry pre prevádzku F-16V v OS SR z amerických vládnych dolárov. Že zaujímavé ;?)

NAJ-lepšia voľba

F-16V je objektívne kvalitnejší a overenejší stroj ako Gripen. Z geopolitického hľadiska výrazne stúpne náš kredit ako spojenca USA. Bude to stáť viac peňazí. Zvýši sa spoločenský kredit – byť vojakom a byť vojenským pilotom a možno kvalitní ľudia nebudú armádu obchádzať, ak budú môcť byť na niečo hrdí. Vyžiada si to ale veľké investície pre up-grade stávajúcej infraštruktúry. Obnova tejto súvisiacej infraštruktúry, technologického zázemia, letiskových plôch a pod., ako aj rozvoj ľudských zdrojov bude trvať dlhšie ako pri Gripenoch. Môže sa tiež stať, že Slovensko kúpi nákladný program, ale nebude pri súčasnom stave ľudských zdrojov a technológií VzS a OS SR technicky spôsobilé istý čas ho plne využívať. Čas potrebný na dodávku nových Viperov by však mohol byť VzS využitý práve na tento rozvoj, ktorý veľmi, veľmi potrebujeme. Z pohľadu lokálnych podmienok vedia naše F-16 opraviť, natankovať a vyzbrojiť najbližšie v Poľsku. Suma sumárum, F-16 Block 70/72 je super stroj za riadny balík peňazí, ktorý by v konečnom dôsledku posunul naše VzS do budúcnosti a pripravil ich na možné konflikty lepšie ako Gripen. Obchod tiež upevní spojenectvo s USA.

NAJ-lacnejší variant

Gripen je európske riešenie a znamená, že zvýši viac peňazí na predražené CT-čka, ako v prípade F-16. Kvalitný a robustný stroj a regionálny geopolitický rozmer, keďže ho úspešne používajú v Maďarsku a Česku. Rozsah možnej výzbroje je v porovnaní s F-16 spartanský. Súvisiace investície do infraštruktúry nebudú tak rozsiahle ako pri F-16. Gripen je úrovňou náročnosti porovnateľný s MiG-29 a schopnosť zvládnuť túto konverziu už preukázali porovnateľné letecké zbory v Česku aj Maďarsku. Naše vzdušné sily by mali byť technicky spôsobilé tento typ prevádzkovať v relatívne krátkom čase. To ale znamená, že s kvalitatívnym rastom ľudského potenciálu OS SR sa veľmi neráta a to by bola tá horšia správa. Výhodou je tiež možnosť získavať skúsenosti s prevádzkou v susednom Česku. Modernizačný potenciál Gripena, vychádzajúc z jeho konštrukcie, sa však už včera priblížil k svojim limitom. Nevyhnutnosť modernizovať ho okamžite po nákupe je obrovské mínus. Suma sumárum obstojný výkon za dobrú cenu. Na rozdiel od F-16 možno pristúpiť ku generačnej obmene a využívaniu bez veľkých bočných investícií a prakticky okamžite. Dodávka by bola pravdepodobne rýchlejšia ako pri F-16. Technický a technologický potenciál pre budúcnosť VzS ale nedosahuje možností F-16.

NAJ-zaujímavejšie otázky

Vypadá to tak, že na ministerstve vojny sa rozhodli paradoxne nakúpiť americké stíhačky. Gripeny sú mi sympatické, ale fajn! Z pozície človeka, ktorý chce aby bola jeho vlasť v bezpečí, veľký aplaus aj keď sedím v opozičnom košiari. Akurát mi nejde do hlavy, kde sa dá na tom obchode nabaliť. Ak to bude kontrakt vláda – vláda, asi ťažko tam zašijeme nejaké provízie v alobale. Zaujímavejšie asi budú bočné výdavky, ktoré s týmto biznisom pôjdu ruka v ruke. Technické parametre lietadiel bez problému nájdete na internete, preto jediná vec, čo stojí za utajovanie je to, čo sa bude míňať bokom. Analýzy, právnické služby, služobky, minerálka, alebo napríklad aj predĺžený servis a potom sprostredkovanie predaja našich MiG-ov niekam do krajín tretieho sveta, kde budú prispievať k nášmu mierotvornému úsiliu (ala Azerbajdžan-Arménsko). Tiež stojí za to utajiť potrebné kompetencie pre možnosť uchádzať sa v budúcich tendroch o americké doláče a naše eurofondové na rekonštrukciu infraštruktúry vojenského letectva. Aj keď objektívne vzaté je obnova hangárov, letísk, bunkrov a wc v našom záujme a nevyhnutná, ak už dnes neviete, aké podmienky bude treba v budúcnosti splniť, tak ich v deň „D“ splní len ten vyvolený.

Suma sumárum

Keď príde na lámanie chleba, každý chce aby mal v tíme Ramba. Ak by som mal vyberať z pohľadu kde by som chcel kvalitatívne vidieť VzS v budúcnosti, tak by som po sčítaní plusov a mínusov hlasoval za komplikovanejšiu a drahšiu F-16 block 70 a vyšší. Odpoveď na otázku, prečo je prijateľnejší imperialistický výrobok ako ten švédsky je jednoduchá. Len na biznise s Američanmi sa dá naozaj zarobiť.

Páči sa Ti môj blog :?) Áno? Tak ho dopraj aj ostatným. Lajkuj a posunieš ho na viditeľné miesto. Zdieľaj a strčíš ho kamošom rovno pod nos ;o)

Teraz najčítanejšie

Štefan Kemenyík

Som bývalý hasič a manažér projektov v oblasti výskumu a vývoja. V súčasnosti sa venujem problematike elektromobility a bezpečnosti.