Denník N

Pripravuje sa životopisný film o jedinej žijúcej 100 ročnej sopranistke

V uplynulých dňoch sa na verejnosť dostal trailer k pripravovaného filmu Waltera Wehmeyera „Gesang als Weg“ popisujúceho spevácku kariéru dnes už 100 ročnej nemeckej sopranistky Hilde Zadek. Tá bola prvou židovskou speváčkou po období holokaustu spievajúcou vo Viedenskej štátnej opere.

Po anšluse Rakúska vyhnali viedenskí hudobníci svojich židovských kolegov najprv z opery a filharmónie (a ďalších hudobných inštitúcií) a neskôr aj z krajiny. Niektorých poslali dokonca do plynu. Paradoxné preto bolo že dva roky po vojne práve vo Viedenskej štátnej opere debutovala prvá židovská sopranistka.

Svoje prvé predstavenie odspievala bez možnosti absolvovania čo len jedinej skúšky, išla priamo na scénu. V tom čase nevedela ani slovo po taliansky, celý svoj part v opere AIDA sa naučila len foneticky bez znalosti významu jednotlivých slov. Napriek tomu urobila veľký dojem na dirigenta Josefa Kripsa.

Tak odštartovala svoju svetovú kariéru, ktorá pokračovala v Royal Opera House v Londýne, v Paris Opéra, La Monnaie v Bruseli, milánskej La Scale, v Štátnej opere v Mníchove a Berlíne, Teatro Colón v Buenos Aires, či v Metropolitnej opere v New Yorku (v rokoch 1952-53). Dodnes svoje pôsobenie na rôznych scénach spája predovšetkým s postavou Maršálky zo Straussovho Gavaliera s ružou. Túto postavu totiž spievala viac ako 100 krát.

Narodila sa v Bydgoszczi, ktorý vtedy patril Nemecku. Keď po prvej svetovej vojne mesto pripadlo Poľsku, jej rodičia sa v roku 1920 presťahovali do Štetína. Ako Židovka sa musela neustále čeliť narastajúcemu barbarstvu okolia a v škole na antisemitské výpady a urážky zo strany jej spolužiačky odpovedala päsťou. V časoch, ktoré boli nebezpečné aj bez podobných incidentov, jej po tejto udalosti nikto nevedel zaručiť bezpečnosť, a tak bola v roku 1934 donútená opustiť Nemecko a odísť do Palestíny.

Po jej odchode však nacisti zatkli jej otca a poslali ho do koncentračného tábora Sachsenhausen. Vzhľadom na to, že Hilde Zadek žila v Palestíne v úplnej chudobe ako opatrovateľka v jednom z detských domov (kde bývala na jednej izbe s trinástimi trojročnými deťmi, ktoré častokrát nedostávali ani poriadnu stravu) je neuveriteľné, že dokázala takto nadiaľku zmanažovať prepustenie jej otca z koncentračného tábora s podmienkou, že celá rodina sa odsťahuje z Nemecka a všetok majetok, včítane domu, pripadne nacistom.

Foto: Hilde Zadek v roku 1947 v Jeruzaleme

Potom, ako rodičia prišli za ňou do Palestíny, Hilde Zadek päť rokov pracovala ako predavačka obuvi, aby si mohla našetriť na štúdium spevu. Túto ideu jej vnukla lekárka v nemocnici v Jeruzaleme, kde Hilde tiež chvíľu pracovala ako zdravotná sestra. Lekárka totiž zároveň viedla aj miestne konzervatórium a pomohla Hilde, aby ju na štúdium prijali.

V roku 1945 sa Hilde Zadek vrátila do Európy a už v roku 1947 debutovala vo Viedenskej štátnej opere ako Aida v rovnomennej Verdiho opere. Vo Viedni potom účinkovala dvadsať rokov. Vrátila sa tak naspäť do prostredia, ktoré ju a jej otca ohrozilo na živote a pripavilo o všetok majetok.

„Napriek tomu som nikdy nemala problém s bežnými viedenčanmi. Problém som mala len s niektorými dirigentami, ktorí predtým slúžili nacistickému režimu a ja som im to neskôr dávala jasne najavo. Napríklad Karl Böhm bol nacista a netajil sa ani tým, že nemal rád Židov. Keď som s ním pracovala, samozrejme mali sme v súkromí konflikty, avšak nikdy nie na javisku. Keď je človek na scéne, súkromné nezhody je nutné potlačiť“ – povedala.

V roku 1948 prvý krát spievala na festivale v Salzburgu, kde postupne stvárňovala Donnu Annu, Ariadnu a mnohé ďalšie postavy. Do jej repertoáru patrila aj Elsa, Tosca, Leonora (z Fidelia) či EvaMajstrov spevákov norimberských.

Dobový plagát s Hilde Zadek

K jej najvýznamnejším nahrávkam patrí Don Giovanni pod dirigentským vedením Rudofla Moralta, na ktorej stvárnila Donnu Annu. Od roku 1967 učila majstrovské kurzy na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Niektoré zábery z jej speváckych kurzov v Ticine a Jeruzaleme sú zaznamenané aj vo filme Gesang als Weg. Pripravovaný film hovorí o jej živote, ako aj o spevákoch, ktorých vychovala (okrem mnohých iných Georg Nigl, či Alfred Šramek).

Trailer k životopisnému filmu sa dostal na verejnosť len nedávno. Svoju storočnicu však speváčka oslávila už 15. decembra minulého roku.

 

 

Informácie o hudbe, flash news, aktuality, recenzie a publicistika zo sveta vážnej hudby, opery a baletu na Do Re Mix

Autor článku: Peter Bleha

 

 

 

Teraz najčítanejšie