Denník N

Za čo ste ma platili? Moje koncoročné poslanecké vysvedčenie

Je to už viac ako 2 roky odvtedy, čo som sa stala poslankyňou, tak pre vás občanov už druhý raz píšem odpočet mojej práce za posledný rok, pretože cítim povinnosť vám napísať, na čom som za vaše peniaze pracovala.

PLNENIE PROGRAMU
Nikdy som sa neprestala riadiť programom, s ktorým som kandidovala do parlamentu. Hoci sme s kolegami zo SPOLU – občianska demokracia odišli zo Siete, pretože sme nesúhlasili so vstupom do vlády so Smerom, za programom, ktorý som tam vytvorila v pracovnej skupine, stále stojím, pretože sa tam urodili dobré myšlienky, ktorých hodnota nezávisí od straníckeho trička. Dokonca som začala pracovať na jeho rozšírení, na ktoré sa môžete čoskoro tešiť.

ČO SA PODARILO PRESADIŤ 
1. Na základe mojej interpelácie ešte na ministra Druckera o poplatku za prítomnosť sprevádzajúcej osoby pri pôrode, bol poplatok začiatkom roka 2018 zrušený. Väčšinou sa vyberal v nemalej výške – 20 -40 eur. Mladým rodinám sa tak ušetria peniažky v jednom z finančne najnáročnejších období života. Avšak podarilo sa to len v tých nemocniciach, ktoré zriaďuje štát. V súkromných pôrodniciach, pôrodniciach pod VÚC, obcou a inými zriaďovateľmi poplatok zostal. Tomuto problému sa preto budem venovať naďalej, lebo sa domnievam, že vyberaním poplatku je porušované ústavné právo na rodinný život.

2. Ministerstvo práce odkopírovalo návrh zákona strany SPOLU, ktorý rieši finančné znevýhodnenia, ktoré mamám plynú v prípade reťazových pôrodov alebo rizikového tehotenstva. Spomínané výhody budú v platnosti od 1.1. 2019.

3. Za svoju najdôležitejšiu tému už druhý rok považujem boj s ministrom Richterom o podobu jasličkového zákona. Hoci ministerstvo práce zákon prijalo v tej najhoršej forme, po mojom podaní na Ústavný súd sa už druhýkrát opravil a odsunula sa jeho účinnosť. Je to obrovským zlyhaním Ficovej vlády, ktoré sa pokúšam zo všetkých síl zmierniť.

4. Upozorňovala som aj na neplatnosť certifikátu Baby-Friendly Hospital, ktorý má zabezpečovať štandardy na podporu dojčenia v pôrodniciach. Už síce bol zahájený program na recertifikáciu – na obnovu dodržiavania týchto štandardov, čo by sa dalo vnímať pozitívne, ale neziskové organizácie z toho boli zase vynechané a myslím si zatiaľ, že tento proces je viac formalitou ako reálnou zmenou. Budem to naďalej sledovať.

ZÁKONY A PRÁCA V PARLAMENTE 
Za druhý rok poslancovania som predložila alebo spolupredložila 15 návrhov zákonov, viacero z nich opakovane. Medzi nimi aj:

  • Flexibilné poberanie rodičovského príspevku
  • Zákon, ktorý zmazáva finančné znevýhodnenia, ktoré mamám plynú v prípade reťazových pôrodov alebo rizikového tehotenstva
  • Zavedenie otcovskej 2-týždňovej dovolenky po narodení dieťaťa
  • Garancia miesta v škôlke pre každé dieťa od troch rokov
  • Zavedenie detských skupín, aby sa odľahčilo tlaku na miesta v škôlkach
  • Zdieľanú OČR – jej rozdelenie medzi viacero ošetrujúcich

Pozmeňujúce návrhy: 
Občas vláda prišla so zákonmi, ktoré sa týkali oblasti rodinnej politiky. Snažila som sa tieto návrhy korigovať pozmeňujúcimi návrhmi. Celkovo som ich navrhla 5.

Interpelácie: 
Jedným z najdôležitejších nástrojov tlaku opozičnej poslankyne je možnosť pýtať sa ministrov otázky, na ktoré musia do 30 dní odpovedať. Podala som ich za tento rok 7 a oplatilo sa, zistila som dôležité informácie o dianí v oblasti rodinnej politiky.

Hodina otázok: 
Umiestnila som sa v prvej pätici najaktívnejších poslancov za posledný rok.

MIMOPARLAMENTNÉ AKTIVITY 
Nie všetko, čo poslanec robí, je však spojené s legislatívou. Povedala by som dokonca, že viac energie som venovala aktivitám, z ktorých sa zákony nestanú. Dávno som pochopila, že ak chcem priniesť zásadnú zmenu pre rodiny a ženy, z opozície je to veľmi ťažké, aj keď sa občas niečo podarí. Na zásadnú zmenu potrebujeme zmeniť vládu a hlavne spôsob vládnutia.

To sa u nás nedá inak, ako prostredníctvom volieb, ktorých sa zúčastňuje politická strana. Posledný rok som venovala veľa práce budovaniu SPOLU – občianskej demokracie.

  • Bola som zodpovedná za organizáciu ustanovujúceho snemu v Poprade v apríli 2018. Na ňom som sa stala aj členkou predsedníctva.
  • Som už niekoľko mesiacov zahltená prácou s našimi regionálnymi zástupcami. Máme ich už viac ako v 60 okresoch a k tomu 800 členov.
  • Počas celého roka som radila ženám, ako sa zaregistrovať, ak chcú opatrovať deti do 3 rokov a poberať za to príspevok na opatrovanie. Ministerstvo totiž túto možnosť zaviedlo do zákona, ale nijak skutočne nepomáha tomu, aby sa táto možnosť rozšírila medzi ľudí.
  • Zorganizovala som v parlamente diskusiu o Istanbulskom dohovore pre poslancov
  • Som účastníčkou medzinárodného programu LEAD21, ktorý je zameraný na budovanie demokracie a v rámci neho som sa vzdelávala v e-governmente, extrémistickom populizme a robení kampaní pre novovznikajúce strany.
  • Neskôr v lete ma budete môcť stretnúť po celom Slovensku – budem sa zúčastňovať ciest Mobilnej poslaneckej kancelárie SPOLU.

Za jeden rok sa toho udialo celkom dosť, čo poviete? Moju prácu pre rodiny, ženy a zmenu spôsobu vládnutia na Slovensku môžete sledovať tu:

 

Teraz najčítanejšie

Simona Petrík

Mama, politička, feministka. Hlas žien. Odborníčka na rodinnú politiku. Spoluzakladateľka strany SPOLU - občianska demokracia.