Denník N

Prípad „Senická“

Od začiatku sledujem opravu ulice Senická v Starom meste. Na tejto ulici sa naplno prejavil „systém“, ktorý správca uplatňuje pri opravách komunikácií. Veľa času som venoval komunikácii s p. starostom a so zamestnancami úradu a aj s poslancami a snažil som sa im vysvetliť, že objednávať opravu komunikácií bez náležitej prípravy, súčasťou ktorej je aj vypracovanie dokumentácie na realizáciu stavby (DRS) je amaterizmom a zadáva reálny predpoklad nekvality. Predsa systém, kedy zhotoviteľ chytí do ruky výkresy a podľa nich zrealizuje stavbu nie je ničím novým. Platilo to v minulosti a malo by to platiť aj v súčasnosti aj v budúcnosti. Ale…

Oprava Senickej ulice začala klasicky popisom prác:

– celková rekonštrukcia asfaltového povrchu vozovky ulice v úseku od Gaštanovej ulice po ulicu Západný rad;

– rekonštrukcia lokálnej časti chýbajúcich povrchov asfaltu na chodníku;

– lokálna výmena poškodených betónových obrubníkov;

– lokálna výmena poškodených sklopených betónových obrubníkov;

– lokálna oprava a výšková úprava kamenných obrubníkov do betónového lôžka;

– oprava a výšková úprava uličných vpustov a uličných šupákov pre inžinierske siete;

– lokálna oprava prepadov na vozovke;

– vyfrézovanie celého povrchu vozovky a uloženie nového asfaltového koberca v jednej vrstve;

– zabezpečenie výškového geodetického zamerania;

– spracovanie projektu rekonštrukcie;

– šírka chodníkov a vozovky sa nemení.

Tak sa aj oprava začala napriek tomu, že technický stav ulice bol taký, že bolo nezodpovedné objednať opravu v uvedenom súpise prác. Od začiatku bolo potrebné uvažovať s kompletnou výmenou obrubníkov a hĺbkovou rekonštrukciou komunikácie. To by bolo odborné zhodnotenie technického stavu.

Oprava podľa pôvodného zadania
Oprava podľa pôvodného zadania
Oprava podľa pôvodného zadania

Krátko po začiatku prác, kedy zhotoviteľ lokálne opravil obrubníky to našťastie niekomu došlo a takéto práce boli zastavené a zhotoviteľ zo dňa na deň začal s odstraňovaním všetkých obrubníkov.

Nádejná zmena zadania rozhodnutím o výmene všetkých obrubníkov

 

A začal aj s ukladaním nových obrubníkov. Lenže ak by niekto seriózne posúdil stav komunikácie pred opravou, nemohol by navrhnúť ukladanie obrubníkov s prevýšením oproti pôvodnej vozovke asi o 12 cm. Tým sa dramaticky navyšuje úroveň chodníkov, pretože pôvodne boli obrubníky prevýšené oveľa menej, na niektorých miestach takmer vôbec. Uvedenú skutočnosť niekto navrhol eliminovať v miestach vstupov znížením obrubníka a tým asi aj chodníka tak, aby sa trafil do vstupov. Odvodnenie ulice je riešené odtokom vody pozdĺž obrubníkov po celej dĺžke v smere pozdĺžneho sklonu až na obidva konce ulice. Takže zvýšenie obrubníkov a chodníka mimo vstupov bude zbytočné, pretože v miestach vstupov bude voda pravdepodobne vtekať na priľahlé pozemky. Toto všetko je dôsledok zavedeného „systému“, kedy si objednávateľ objednáva ako súčasť opravy aj vypracovanie projektovej dokumentácie, mimochodom v rozpore s rámcovou dohodou. Všetko sa to deje za pochodu. Na zhotoviteľa je vyvíjaný tlak dodržať termín opravy a tak je zhotoviteľ nútený aj improvizovať a nečakať na projektovú dokumentáciu. Projektová dokumentácia by sa mala vypracovať, posúdiť objednávateľom, následne schváliť a použiť na stavbe. Je viac ako pravdepodobné, že schvaľovanie a posudzovanie dokumentácie buď vôbec neprebehlo alebo bolo iba formalitou. Ak vôbec je vypracovaná projektová dokumentácia. Mám vážne obavy, že v reálnom čase potrebná projektová dokumentácia nie je vypracovaná a zhotoviteľ na stavbe improvizuje. Ak by zostala realizácia tak ako začala, z chodníka sa stane „húsenková dráha“, kedy v miestach vstupov a vjazdov sa bude chodník znižovať a následne navyšovať. Takéto riešenie je absurdné, netechnické a nevhodné.

Zárodok „húsenkovej dráhy“ na chodníku

Stále sa však dá všetko napraviť. Je potrebné urobiť dobrý technický návrh s jasným zadefinovaním, že povrch chodníka musí zostať bez lokálnych znížení tak ako to bolo doteraz. Je potrebné vypracovať technický návrh všetkých detailov súvisiacich s ukladaním obrubníkov. Je neprijateľné, aby sa na prechody výšok obrubníkov použili upravené bežné obrubníky, keď tam patria prechodové obrubníky. Je neprijateľné, aby sa v mieste nájazdov použili bežné obrubníky zapustené, keď tam patria prejazdové obrubníky. Bežné obrubníky sa kedysi používali na všetko, ale vtedy sa iné nevyrábali.

Detail používaný v „socialistickej ére“

Dnes, keď sa vyrábajú špeciálne tvarované obrubníky ako súčasť systému pre použitie v konkrétnych miestach. Bohužiaľ, už teraz uložené obrubníky predstavujú také „socialistické“ riešenie, ktoré je dnes neprijateľné a netechnické. Ak sa komunikácia a obrubníky zhotovia v tom duchu, ako sú dnes začaté, bude to iba ďalšie potvrdenie toho, že jediným výsledkom opravy bude čierny asfalt. Bude to ďalšia nevyužitá príležitosť urobiť kvalitnú opravu tak, aby sa za ňu nehanbil ani objednávateľ ani zhotoviteľ. Prosím zodpovedných, aby v tomto prípade urobili nápravu. Dnes sa to určite dá urobiť.

Teraz najčítanejšie