Denník N

Mesto občanovi: Neotravujte, tu sa míňajú eurofondy. Nedá sa.

Miliónová rekonštrukcia a semafor priamo v strede úzkeho chodníka, stĺpy pre trakčné vedenie taktiež. Takéto absurdity v skutočnosti veľmi vypovedajú o 3 veciach, ktoré sú pre súčasné vedenie mesta Košice typické.

Prečítal som si článok o tom, ako v Košiciach znova postavili semafor priamo do stredu úzkeho chodníka. (Článok TU: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20869157/rozsirili-cestu-a-postavili-novy-semafor-do-stredu-uzkeho-chodnika.html) Stĺpy uprostred chodníkov „preslávili“ už prvú etapu rekonštrukcie koľajníc, ktorú robila firma Dúha. Odvtedy sa kompetentní nedokázali poučiť a aj Eurovia, v súlade s projektovou dokumentáciou, osadzuje stĺpy priamo do chodníka (B.Nemcovej, trieda SNP, teraz Štúrova)

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20500892/vraj-sondy-do-chodnika-uz-sa-tam-tycia-stlpy.html#ixzz5LVZB0Zed

K legendárnym argumentáciám mesta Košice tak môžeme smelo priradiť aj tú, že všetko je „v súlade s projektovou dokumentáciou“. Košičania naďalej nedočkavo čakajú kedy bude všetko v meste najmä “v súlade so zdravým rozumom…”

Táto absurdita v skutočnosti veľmi vypovedá o 3 veciach, ktoré sú pre súčasné vedenie mesta Košice typické:

  1. Kultúra „Nedá sa“ – Keď čítam vyjadrenia pána Marka, mám pocit, že nič sa nedá. Všetko je neskutočný problém. To je odkaz – komunikácia mesta Košice smerom navonok k občanom. Takto komunikuje otvorené mesto? V Košiciach sa nedá nič, čo neprináša veľké čerpanie eurofondov alebo nie je developerským projektom. Nedajú sa stavať cyklotrasy, lebo pozemky. Nedajú sa chrániť vtáky pred zbytočnými kolíziami so sklom, lebo to tak nebolo v projekte. EEI sa nedá vyhnať z mesta, lebo hrozí súdny spor. Zastávky sa nevedeli dizajnovať viac pre ľudí, lebo tak to bolo naprojektované. Parkovacie domy nevieme postaviť, lebo nie sú peniaze. Podzemné kontajnery nevieme mať, lebo inžinierske siete… Všetko, čo iné samosprávy na Slovensku vyriešili a pomaly zavádzajú do praxe sa u nás v Košiciach čo? No predsa nedá. Nemožné. Výhovorka sa vždy nájde. Chýba ochota zaoberať sa detailami, ktoré skutočne zaujímajú občana. Na staveniskách chýbajú už len tabule: „Neotravujte, tu sa míňajú eurofondy.“

Update: Medzičasom sa už problém “zrazu” dal vyriešiť https://kosice.korzar.sme.sk/c/20875970/semafor-pred-krajskym-sudom-ustupi-z-chodnika.html#ixzz5M3TNS5wK

  1. Chodci sú na poslednom mieste – Chýbajú nám cyklotrasy. Košičania hodnotia MHD dlhodobo ako nekvalitnú, nespoľahlivú a dlhodobé rekonštrukcie tento pocit len znásobili. To všetko má za príčinu čo? No predsa všetci chodíme autom. Čudujeme sa potom, že vznikajú zápchy? A ďalšie cesty vytvoria len viac áut. Nie opačne. Ďalšie bariéry chodcom ich nedonútia chodiť viac, ale presedlať do áut. Chodiť je pritom prirodzené a zodpovedné mesto by robilo všetko preto, aby riešilo pohyb chodcov, verejné priestranstvá a kvalitu mesta pre ľudí. Toto nie je technický problém, ale politický problém. Ak na prvom mieste nie je chodec, aký signál posiela mesto občanom a aký developerom? Ulice predsa nebudujeme pre autá, ale pre život ľudí v nich.

Život v Košičiach preto vyzerá napríklad takto: https://kosicednes.sk/udalosti/aj-chodci-chceli-zelenu-vlnu-na-priechode/

  1. Pri plánovaní sa nepozeráme 3 kroky dopredu – Hovorí Vám niečo pojem „User experience / UX“ alebo užívateľský zážitok? Stĺpy (osvetlenie, semafóry) v strede chodníkov pri Amfiku, na Moldavskej pri SPP aj oproti súdu, sklenené výplne, ktoré zabíjajú vtákov, prechod popri stavenisku pre chodca skoro ohrozením života, to všetko je len dôsledkom toho, že sa pravdepodobne nikto nezamyslel nad tým, ako to bude nakoniec vyzerať a čo to spôsobí. Myslíte, že pri presune chodníkov pribudnú aj cyklotrasy? Nedalo sa to už robiť ruka v ruke? Priorita bola na čerpaní peňazí, nie na detailoch ako sú každodenný zážitok Košičanov. To z dlhodobého časového hľadiska spôsobí problémy. Jednoducho, za tie peniaze a pri tých prácach a priestranstvách, sme sa už mohli nad daným územím zamyslieť viac, ako len po koniec výkresu na projektovej dokumentácii. Aj toto dokazuje, že v Košiciach chýba inštancia/entita, ktorá by presne takéto veci riešila – plánovanie a „urban development“. Referát Útvaru hlavného architekta to zjavne v dnešnej podobe byť nemôže…

Teraz najčítanejšie

Ladislav Lorinc

"CHÝBAJÚ MI RYTIERI, ROVNÍ CHLAPI... V POLITIKE, V UMENÍ AJ V ŽIVOTE"