Denník N

Rozhovor s Matúšom Vallom: „Mesto nemá zarábať na vizuálnom smogu“

Rozhovor s Matúšom Vallom, kandidátom na primátora Bratislavy, o problémoch, ktoré bratislavčanov trápia ako napríklad nedostatok zelene a vizuálny smog, a ich riešenia.

Na začiatok sa nám predstavte, ako by ste sa predstavili človeku, ktorý o vás ešte nikdy nepočul.

 

Moje meno je Matúš Vallo, mám 40 rokov, som architekt, som partnerom architektonického ateliéru Vallo-Sadovský Architects a som kandidátom na primátora Bratislavy. Od roku 2008 som mestský aktivista, stojím za projektom „Mestské zásahy“ a za občianskym združením „My sme mesto“. Je možné si to pozrieť aj na webe : www.mestskezasahy.skwww.mysmemesto.sk. Posledné 2 roky som so 76 odborníkmi pracoval na knihe „Plán Bratislava – Návod na lepšie mesto“, kde sme v dvanástich hlavných témach rozpracovali to, kam by Bratislava mala smerovať a ako by mala fungovať. Som aj členom skupiny Para.

 

Opýtam sa už konkrétnejšiu otázku. Ako vidíte situáciu s Bratislavskou Hlavnou Železničnou stanicou ? Ivo Nesrovnal, ktorý je momentálnym primátorom Bratislavy, sľuboval to, že túto stanicu opraví, no nič sa za jeho funkčné obdobie nestalo. Chcete opraviť alebo zveľadiť túto stanicu ?

 

Hlavná stanica je bolestivý gordický uzol nášho mesta. Najmä preto, že ju používajú všetci Bratislavčania a všetci návštevníci Bratislavy, no v podstate ju Bratislava nevlastní. Je v majetku ŽSR (Železníc Slovenkej republiky) a teda štátu. Kto sľubuje, že má na to z mestskej samosprávy obrovské riešenie alebo obrovský dosah, nehovorí pravdu, lebo dosah na Hlavnú stanicu má predovšetkým štát. To znamená že sa budem usiľovať tlačiť na štát, aby ju dal dokopy. Čo ale môže urobiť mesto a to snažiť budem, je celé okolie stanice, ktoré je tiež zanedbané ale na rozdiel od stanice je v rukách mesta.

 

Čo sa týka dopravy v Bratislave, veľa ľudí nie je spokojných s dopravou v Bratislave, hovoria, že nie je dostačujúca. Ako vnímate dopravu vy, ako Bratislavčan ?

 

Doprava v Bratislave je dnes jeden z najväčších problémov Bratislavčanov. Som presvedčený, že treba nadviazať na všetky tie veci, ktoré tu fungujú alebo by aspoň mali fungovať a ktoré má Bratislava vo svojich rozvojových plánoch. T.j. dobudovanie električkových trás, kvalitná MHD, jednotná parkovacia politika, záchytné parkoviská, atď. V prvom rade musíme znížiť počet áut prichádzajúcich do mesta, zefektívniť ich pohyb po meste a treba ľuďom aj poskytnúť možnosť, aby mali kvalitnú alternatívu k jazde autom. A tou je okrem rýchlejšej, efektívnejšej a kvalitnejšej MHD aj jazda na bicykli alebo chodenie pešo. Dnes totiž v Bratislave aj obyčajné chodenie pešo začína byť problémom, lebo na chodníkoch parkujú autá a chýbajú aj bezbariérové prechody z chodníka na cestu. Doprava je obrovský a komplexný problém, určite nie na jednu otázku ale na celú knihu a preto aj máme knihu „Plán Bratislava“. Odpoveď na túto otázku môžete nájsť aj na stránke www.planbratislava.sk v kapitole Mobilita.

 

Ešte zostanem pri doprave, Ivo Nesrovnal hovoril, že opraví 100 km Bratislavských ciest, teraz už opravil niečo okolo 60km Bratislavských ciest. Máte aj vy nejaký takýto cieľ s Bratislavskými cestami ?

 

Myslím si, že dnes sa chváliť tým, že som vyasfaltoval cesty, je nezmysel. To má predsa mesto robiť automaticky, bez toho, aby to bol predvolebný sľub alebo aby to bolo bolo považované za výnimočný počin. To má byť úplne normálna vec, že chceme kvalitné cesty. Ja sa pozerám na dopravu v širších súvislostiach. Je veľmi dôležité aby Bratislavčania dostali kvalitnú a rýchlu možnosť presunu po meste aj inak ako automobilom. A o to sa budem snažiť.

 

Veľa ľudí si myslí, že v Bratislave je veľký problém so zeleňou. Niektorí dokonca vinia za touto skutočnosťou terajšieho primátora, Iva Nesrovnala. Chcete podporovať zeleň v Bratislave vy ?

 

Keď sa rozprávame o zeleni, nehovoríme len o tom, aby naše mesto bolo krajšie. Hovoríme o tom, aby sme boli zdravší, aby sme dýchali lepší vzduch, ale aj to tom, aby sme mohli v tieni stromov chodiť po uliciach Bratislavy aj v horúcich letných mesiacoch. Nemali by sme sa uspokojiť tvrdením, že Bratislava je zelené mesto, lebo Karpaty má na dosah. Zeleň potrebujeme priamo v uliciach mesta, kde žijú ľudia. Chcem, preto vysadiť aspoň tisíc nových stromov v uliciach Bratislavy, sadiť stromové aleje, zriadiť mestské záhradníctvo. Opäť sa začať starať aj o cestnú zeleň pri komunikáciách v správe mesta, na ktorú sa roky zabúdalo. Chcem, aby sa o zeleň starali odborníci a nie pilčíci s pílkou v ruke.

 

Posledná otázka. Ako by ste chceli riešiť vizuálny smog v Bratislave, ktorý je čím ďaľej, tým väčší ?

 

Odkážem na svoj blog https://dennikn.sk/607473/co-vam-nikto-nepovie-o-vizualnom-smogu/ kde môžte nájsť aj viaceré, rozsiahlejšie odpovede na túto otázku. Máme zistené, že vyše 40 % všetkého vizuálneho smogu je na pozemkoch mestskej časti alebo štátu. Myslíme si, že práve tam treba začať. Mesto nemá zarábať na vizuálnom smogu, to je základ. My sme predložili do parlamentu zákon o dani z vonkajšej reklamy. Ten bohužiaľ neprešiel ale myslíme si, že vonkajšia reklama má byť zdanená.

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Patrik Taliga

Som rodený Bratislavčan, študujem na strednej odbornej škole masmediálnych a informačných štúdií v odbore masmediálne štúdiá a úspešne som doštudoval základnú školu A. Dubčeka v Bratislave. Medzi moje záľuby patrí písanie a pripravovanie článkov, politika a beh. V budúcnosti sa chcem venovať politológií a médiám. Vitajte na mojom profile!