Vlaky chceme modernizovať nielen v Bratislave. Pár slov o nových „zubačkách“ pre Tatry.

Zubačka v stanici Štrba

Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina máme veľký investičný dlh v Tatrách. Na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia nezmestia do vlakov a v zime, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť.

Asi sa zhodneme, že moderná verejná doprava je najlepším riešením preťažených ciest a ekologizácie nášho pohybu po svete. V porovnaní so šoférovaním ponúka benefity, ako sú bezpečnosť a možnosť práce či odpočinku počas prepravy. A pre niekoho, aj príležitosť dať si po práci pohár piva či dve deci vína. Zatvárali by sme oči pred realitou, ak by sme tvrdili, že slovenské vlaky a autobusy sú dokonalé. Neodvezú vás až pred dvere bytu či kancelárie, nie vždy máte šťastie na príjemných spolucestujúcich… Navyše, v porovnaní so západnou Európou nám v prípade modernizácie koľajovej dopravy doslova takmer „ušiel posledný vlak“… Môžeme urobiť tisíc kampaní o presadaní z neekologického auta spôsobujúceho dopravné zápchy do vlaku, ak cestujúcim neponúkneme alternatívu hodnú 21. storočia, vykašľú sa na nás.

Jednou z úloh vedenia ZSSK je preto hľadanie všetkých možných ciest modernizácie našich vlakov. Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina máme veľký investičný dlh aj v Tatrách. Pre bližšiu predstavu uvádzam zopár čísel: na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia takmer nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť.

Počet prepravených cestujúcich (TEŽ + OŽ)

2016               – 2 542 000

2017               – 2 587 000  (1.- 6. 2017: 942 000)

1.- 6. 2018      – 1 013 000

Tatranské železnice sú využité v každom ročnom období (leto)

Aj preto sme sa rozhodli doplniť vozňový park v Tatrách o päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré nahradia staré zubačky a najmä doplnia našu súčasnú flotilu s počtom osemnásť vlakov – tri v rámci OŽ (jeden z nich je nepojazdným „darcom orgánov“) a pätnásť TEŽ. Priznávame, že ikonické zubačky majú naozaj problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné. Nové vlaky majú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu, a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac.

Jedna vec je totiž ponúkať jazdu v dnes už historických (a pre niekoho atraktívnych) vozidlách z roku 1970, tá druhá je zabezpečiť komfortný, spoľahlivý a čo najrýchlejší presun napríklad z Popradu na Štrbské pleso. Pretože iba pre čaro histórie by zrejme nikto nechcel cestovať z Bratislavy do Košíc každý víkend parným vlakom na drevených sedadlách. Pripomínam tiež, že aj v tom najpozitívnejšom prípade, ak naša snaha vysúťažiť hybridné „zubačky“ dopadne bez problémov, nové vlaky do Tatier prídu až o necelé tri roky, t. j. v roku 2021.

 

Tatranské železnice sú využité v každom ročnom období (zima)

Najdôležitejšou súčasťou nových zubačiek bude hybridný pohon, vďaka ktorému vlaky zvládnu ozubnicovú železnicu (Štrba – Štrbské Pleso) i klasickú trať (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad / Tatranská Lomnica). V našej prevádzke to predstavuje významnú zmenu smerom k zefektívneniu jazdy. Samozrejmosťou v nových vozňoch budú klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie. Nebude chýbať väčší priestor na odkladanie bicyklov, lyží, sánok, snowboardov alebo kočíkov.

Treba zdôrazniť, že okrem hybridného pohonu nové vozidlá splnia všetky požiadavky prepravy na úzkorozchodných horských tratiach a ich súčasťou budú moderné bezpečnostné a informačné systémy. Aj preto je neadekvátne porovnávať cenu nových tatranských „zubačiek“ s bežným dieselovým vlakom. Alebo úplne prestaviame koľajnice v Tatrách a zmeníme tak tvár jedného z našich najkrajších prírodných klenotov, alebo sem kúpime špeciálne vlaky, ktoré budú ráz krajiny rešpektovať aspoň ako doteraz. Iné možnosti nie sú.

Dizajn 70-tych rokov má aj dnes niečo do seba. Alebo je to len nostalgia? :-)

Na záver pár slov k súťaži, ktorou, verím, čoskoro nájdeme spoľahlivého dodávateľa nových vlakov. Pred vypísaním tendra na nové „zubačky“ sme oslovili všetkých významných výrobcov, aby sme odhadli, koľko nás tento „špás“ bude stáť. Treba otvorene priznať, že produkciou špeciálnych vlakov sa až tak veľa spoločností v Európe nezaoberá. Začiatkom tohto týždňa sa súťaž vyhodnocovala a nasledujúce dni očakávame možné pripomienky k jej priebehu. Držte nám palce, aby sa Tatranci i turisti mohli čo najskôr odviezť v nových vlakoch.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

Filip Hlubocký

Som generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge. Tento blog je súčasťou komunikácie ZSSK.