Denník N

Ako Nathan Fielder vo svojej šou odkrýva našu ľudskosť

This is Nathan For You
This is Nathan For You

Americká stanica Comedy Central o niekoľko týždňov uvedie piatu sériu svojho hitu Nathan For You, čo je skvelá príležitosť povedať si, prečo je to jedna z najzábavnejších televíznych šou vôbec.

Reality šou/sitcom/mockumentary Nathan For You sa už zopár rokov objavuje na stanici Comedy Central. Táto šou sa točí okolo Nathana Fieldera, ktorý ponúka svoje rady a skúsenosti malým a stredným podnikateľom v rôznych odvetviach od správcu zoo, cez majiteľa malej čerpacej stanice, až po predajcu televízorov. Nathan im podľa vlastných slov pomáha prežiť v tomto súťaživom a rýchlom svete, v ktorom musíte byť vždy o krok pred svojou konkurenciou, lebo inak nemáte šancu.

Nathan dôverčivým podnikateľom ochotným nechať si poradiť ponúkne nápad, ktorý má ich biznisu pomôcť. Možno sa pýtate, prečo by celkom neznámeho absolventa ekonomickej školy v Kanade mal niekto počúvať. A pýtate sa celkom správne. Neexistuje jediný dôvod, pre ktorý by sa mal niekto riadiť bizarnými nápadmi trocha podivínsky pôsobiaceho muža po tridsiatke. O jeho minulosti, okrem toho že študoval ekonómiu, vieme len to, že vyrastal v Kanade ako jediné dieťa svojich rodičov. O jeho súčasnosti vieme len to, že nemá priateľku, ani kamarátov a je tak trochu autista, ktorý nevie nadviazať normálny vzťah s iným človekom.

Mrazený jogurt s príchuťou výkalov

Dať žánrovú nálepku tejto šou je nemožné. Je to skrytá kamera? Tak trochu, ibaže žiaden účastník nie je natáčaný potajme – všetci vedia, že sú v televíznej šou a že Nathan je jej moderátorom. Je to sitcom? Tak trochu, ibaže chýba smiech v pozadí a pevný scenár. Je to dokument? Tak trochu, ale… Ale takto by sa dalo pokračovať donekonečna.

V prvej epizóde seriálu sa Nathan rozhodne pomôcť zvýšiť počet zákazníkov malej predajne mrazených jogurtov. Po tom, ako v prezlečení (dlhá brada na gumičke) preskúma fungovanie prevádzky, navrhne jej majiteľovi brilantný marketingový ťah – zaradiť medzi jogurtové príchute aj chuť výkalov. Plán? Šokovať miestne médiá nezvyčajnou príchuťou mrazených jogurtov, čo vyvolá záujem verejnosti a aj ľudia, ktorý by túto predajňu nikdy nenavštívili tam zájdu, aby sa presvedčili, či sú chýry pravdivé. No a keď tam už budú, ochutnajú aj nejaký ten mrazený jogurt. Geniálne? Odpoveď nechám na vás.

A práve tu nastáva moment, v ktorom Nathan For You dokazuje, že je to jedna z najunikátnejších šou vôbec. Sledujeme sympatického mladého majiteľa predajne s jogurtmi, ako súhlasí s Nathanovým nápadom a skutočne zaobstará výkalovú príchuť. Nájde sa aj zopár odvážlivcov, ktorí túto výzvu príjmu a my sledujeme ich bezprostredné reakcie na jogurt s veľmi špeciálnou arómou. Všetci prítomní veria, že toto je realita a takto by mal postupovať úspešný biznis – majiteľ reštaurácie, zákazníci, Nathan. A my? Nám po prvotnom smiechu možno napadne, či je v poriadku si takto vystreliť z nevinného predajcu, ktorý sa svojou prácou snaží uživiť seba a svoju rodinu. Alebo si niekto vystrelil z nás?

Nathan s majiteľom predajne mrazených jogurtov

Blbý Starbucks

V piatej epizóde druhej série predvedie Nathan pamätný kúsok, o ktorom sa dá povedať, že skutočne posúva hranice televíznej zábavy. Plán? Spropagovať neznámu kaviareň na periférii na základe tzv. „parody law,“ teda zákona, podľa ktorého môžu umelci používať známe značky, ak ich parodujú. Príkladom je šou Saturday Night Live, ktorá ak chce  sparodovať povedzme neochotu zamestnancov American Airlines, môže použiť logo tejto spoločnosti a nebude sa to považovať za plagiátorstvo. Aké jednoduché.

Nathan majiteľovi kaviarne predostrie myšlienku – podnik sa premenuje na Dumb Starbucks (Blbý Starbucks). A nielen to. On aj bude vyzerať úplne ako Starbucks – logo, interiér, oblečenie zamestnancov a dokonca ponuka nápojov bude úplne totožná s ponukou a dizajnom známej spoločnosti. Majiteľ reštaurácie s týmto plánom nesúhlasí, no Nathan je o jeho sile natoľko presvedčený, že sa do toho rozhodne ísť sám a o pár dní skutočne otvorí prvú prevádzku kaviarní s názvom Dumb Starbucks. Až teraz nastane skutočná zábava.

Nathan oznamuje otvorenie druhej prevádzky Dumb Starbucks v New Yorku

Prvý deň novej kaviarne je pomerne nudný – vyzerá to na ďalšie z mnohých Nathanových sklamaní. Pri otvorení kaviarne na druhý deň však už pred ňou čakajú desiatky zvedavých zákazníkov. Chýr o netradičnom koncepte sa o pár dní rozšíri aj do celoštátnych médií – Dumb Starbucks je senzácia. Mediálni experti špekulujú, či za senzáciou nestojí Banksy, iní si tento koncept vysvetľujú ako protest proti veľkým spoločnostiam, ktoré postupne získavajú monopol nad všetkým, ďalší v tom vidia geniálnu recesiu… a Nathan o pár dní pred desiatkami novinárov oznamuje otvorenie druhej prevádzky Dumb Starbucks na opačnej strane USA – priamo v New Yorku.

Vysoká škola fake news

Tu niekde si divák šou možno uvedomí, že sa nachádza v nekonečnej „rabbit hole,“ ktorá nevedie nikam. My sledujeme recesistickú šou a vieme, že ide o žart. Nathan sa však so svojim bizarným nápadom dostal do  najsledovanejších televíznych správ v USA a docielil čo chcel – má úspešný kaviarenský biznis. Verejnosť ho považuje za geniálneho aktivistu, ktorý bojuje proti systému. A pôvodný majiteľ kaviarne, ktorý tento nápad odmietol? Ani Boh nevie, čo si asi myslí on.

Do popredia však vystupuje najmä jeden motív – ako vlastne fungujú fake news? Naozaj je možné dostať sa do serióznych médií s tak zjavnou recesiou? Existujú niekde hranice zábavy a túžby po senzáciách? Alebo sme aj my obeťami triku a vtiahnutí do paralelnej reality? Ťažko povedať.

Ľudskosť v priamom prenose

Okrem hry s vlastnými divákmi a s ich očakávaniami prináša šou Nathan For You do dnešnej televíznej zábavy jeden veľmi nečakaný, no o to krajší motív. Počas nespočetných trápnych situácií, ku ktorým počas nakrúcania dochádza sa stávame svedkami nefalšovaných ľudských reakcií. Možno to znie banálne, no takéto chvíle sú veľmi vzácne a mimoriadne zaujímavé. Všetci drobní podnikatelia (podľa tvorcov šou za štyri roky jej nakrúcania iba jeden jediný účastník odhalil s kým má v skutočnosti tú česť), ktorým Nathan pomáha sú totiž počas celého filmovania presvedčení, že ide o serióznu reláciu, ktorá má skutočne za cieľ pomôcť ich firme, či biznisu. Často pristupujú na bizarné nápady a robia veci, ktorý by pravdepodobne bez zapnutých kamier naokolo nikdy nerobili.

A my tak vidíme zákazníkov čerpacej stanice, ktorí sú kvôli zľave pár dolárov ochotní dva dni stanovať v divokej prírode, či majiteľku reštaurácie, ktorá z nej urobí verejné toalety, aby mohla takto lákať okoloidúcich na večeru, či rodičov, ktorí sú ochotní dať svoje dieťa do pokusnej zvukovo izolovanej kapsule, vedľa ktorej sa odohrá divoká súlož siedmych pornohviezd.

Tomu hovorím naozajstná šou!

Teraz najčítanejšie

Peter Barnáš

Vyštudoval scenáristiku a žurnalistiku. Píše, číta a pozoruje. Na tomto blogu ukladá to, čo ho zaujalo. A mohlo by zaujať aj iných.