Denník N

Kde nič nie je, nemôže byť ani BMW.

V čase, keď Slovensko riešilo stíhačky a vírivku v novom byte bývalej štátnej radkyne, Viktor Orbán zapĺňal stránky nemeckých periodík. Uznal dominantnú úlohu Nemecka v Únii, povedal čo to o migrácii s tým, že rešpektuje postoj Nemecka (a na rozdiel od Richarda je rovnocenným diskrétnym patrnerom do debaty s kancelárkou) a uviedol medzinárodne do života svoju predstavu kresťanskej demokracie. Za odmenu získal titul miláčika nemeckých prémiových značiek. A nejde len o BMW, Mercedes (Daimler) sa chystá utratiť ďalšiu miliardu do nového “Full-Flex“ závodu v Kecskeméte (2500 pracovných miest).

Miera výbušnosti Žitného ostrova klesala nepriamo úmerne rozdielu kurzu koruny voči forintu. Viktor Orbán naštartoval rozhodujúcim spôsobom proces dorovnávania kurzových rozdielov (obrazne). Získal si Bavorsko (juh Nemecka) a je vysoko prevdepodobné, že BMW (Mercedes) budú nasledovať ďalší.

Začiatkom roka 2015 sa Ferdinand Piech (patriarcha koncernu VW) údajne od bývalého izraelského veľvyslanca v Nemecku dozvedel, že Volkswagen rieši u niektorých typov motorov problém emisií nedovoleným spôsobom. Nasledovali personálne rošády, bagatelizovanie problému a pokus cez víťazstvo v parlamentých voľbách obsadiť post kancelára sociálnym demokratom, ktorý by presvedčivejšie hájil záujmy koncernu. Výsledok je všeobecne známy …

Pokiaľ Robert Fico bojoval za záujmy sociálnej demokracie, mal moje sympatie. To, že väčšina aktérov skončí na okraji politiky a podaktorí manažéri koncernu budú čeliť obvineniam (trestným oznámeniam), v tom čase nemusel vedieť. Ale ak premiér v ňom rozhodol v prospech predsedu strany, tak sú preňho tie aktuálne správne dvere zatvorené. A to je problém.

Ak tvrdil minister Kažimír nedávno, že sme vo finále o významnú investíciu, tak Orbán vyhral bez boja. Pretože sme do finále ani nenastúpili.

Aj preto dnes Slovensko potrebuje prezidenta (a neskôr aj vládu), ktorý dorovná Orbánov hendikep a začne sa v očiach nemeckej (bavorskej) vládnej garnitúry správať ako dôveryhodný partner, ktorý minimálne ovláda bontón. A ak niekto hovorí o chýbajúcej  infraštruktúre, skúsme chorvátsky model. Peniaze nemôžu byť problém. Najmä ak už nemusíme ručiť Grékom.

A len pripomínam, že aktuálne najpopulárnejší vládny politik a sociálno-demokratický minister financií Olaf Scholz, je verziou Wolfgang Schäuble “light“. Vyrovnaný rozpočet, investičné balíčky – YES, sociálne balíčky – NO.

Howgh.

Teraz najčítanejšie