Denník N

Spoluuniesli Vietnamca z Berlína a automobilka BMW do Košíc neprišla

Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministri Žiga s Rašim vinia za neúspech s príchodom BMW na východné Slovensko opozíciu. Finálne rozhodnutie BMW sa ale rodilo ale práve v čase, keď sa oficiálne vzťahy medzi Bratislavou a Berlínom dostali na bod mrazu kvôli protinemeckým nepriateľským a arogantným činom s kriminálnym pozadím top fukcionárov Smeru a nimi kontrolovaných bezpečnostných zložiek. A kvôli nekonaniu a neplneniu sľubov vlády a osobne premiéra Pellegriniho.

Košice a východné Slovensko za tejto vlády Smeru spolu so SNS a Mostom-Híd prišlo o obrovskú šancu na zásadný a dlhodobý strategický impulz na rozvoj celého regiónu. Renomovaná nemecká automobilka BMW sa totiž namiesto Hanisky pri Košiciach rozhodla umiestniť svoj nový ultramoderný závod do maďarského Debrecínu. Východoslovenská metropola a celý región tak prišli nielen o tisícky kvalifikovaných pracovných miest, ale aj solídny základ celkového ekonomicko-spoločenského progresu na najbližšie desaťročia.

BMW by totiž spolu s US Steelom a rodinou IT firiem upevnil a veľmi dobre doplnil trojuholník prosperity, čo by sa nesporne pozitívne odrazilo aj na rozvoji školstva ale aj celkového spoločenského života. BMW totiž svojou kultúrou biznisu založenej na starých dobrých bavorských koreňoch kombinovaných so špičkovým inovatívnym prostredím by určite mal väčší dosah, ako len obyčajný zamestnávateľ. Skúsenosti s inými, už v Košiciach alebo inde na Slovensku etablovanými renomovanými nemeckými korporáciami (spomeňme len RWE alebo T-Com), sú toho veľmi dobrým príkladom.

Prečo sa vo finále BMW nerozhodla pre Hanisku pri Košiciach, ale pre Debrecín?

„Z môjho pohľadu jedným z faktorov mohli byť aj vyjadrenia opozície, ktorá spochybňuje potrebu ďalších automotive investorov v SR a aj to mohlo rozhodnúť. Lebo v roku 2020 sa môže teoreticky stať také nešťastie, že sa súčasná opozícia dostane k moci a pre investorov v automobilovom priemysle to znamená neisté prostredie po voľbách,“ povedal pre denník Korzár v súvislosti s rozhodnutím BMW vicepremiér pre investície, podpredseda Smeru a exprimátor Košíc Richard Raši. Jeho kolega, Košičan a minister hospodárstva a tiež top fukcionár Smeru Peter Žiga sa tiež pridal, že na vine je opozícia, ktorá odháňa investorov: „Svedčia o tom aj viaceré vyjadrenia predstaviteľov opozície v parlamente v zmysle, že načo nám je piata automobilka alebo že si kupujeme investorov. Aj tie určite prispeli ku konečnému rozhodnutiu BMW, ktoré, žiaľ, z nášho pohľadu nebolo pozitívne,“ povedal Žiga.

Takže dvaja členovia vlády priamo zodpovední za prilákanie zahraničných investorov, navyše top funkcionári Smeru a Košičania, našli vinníka pre nepríchod BMW: sú nimi opoziční poslanci, ktorí mali spochybňovať zmysel ďalšej automobilky na Slovensku.

Tu si žiada pripomenúť, že to bol práve predseda Smeru a dnes tieňový premiér Robert Fico, kto ešte ako opozičný politik v polovici minulého desaťročia verejne ostro kritizoval vlády Mikuláša Dzurindu, že na Slovensko masívne lákali automobilky. A bol to práve Fico, kto napadol vtedy investičnú pomoc pre Kia ako premrštenú.  Napriek tomu práve za druhej vlády Fica prišla na Slovensko ďalšia automobilka.

Veľmi dobre si zapamätajme, kedy sa zrodilo definitívne rozhodnutie BMW: v prvom polroku 2018, keď vypukla aféra s talianskou mafiou a farmármi na východnom Slovensku, keď predseda Smeru a dnes tieňový vtedy aktívny premiér Robert Fico vyhlásil, že na východe Slovenska nič nie je, a v čase, keď sa čoraz viac potvrdzuje, že exminister vnútra a podpredseda Smeru Robert Kaliňák spolu s časťou vedenia ministerstva a jemu podriadených zložiek mohli pomáhať pri únose vietnamského občana z Nemecka cez Bratislavu a Moskvu do Hanoja.

Možno si mnohí poviete, že je to súhra okolností. Že netreba „konšpirovať“ a spájať rozhodnutie BMW  so spoluúnosom Vietnamca cez Bratislavu, a doterajšiu nespoluprácu slovenských štátnych a vyšetrovacích orgánov s nemeckými kolegami pri vyšetrení tohto prípadu. Že na rozhodnutie BMW nemal vplyv celkový aktuálny stav vzťahov medzi Bratislavou a Berlínom po tom, čo napriek negatívnym signálom nemeckej diplomacie si predseda Smeru a expremiér vezme na rokovanie s nemeckou kancelárkou slečnu štátnu radkyňu, ktorá mala veľmi úzke vzťahy nielen s ním, ale aj s podozrivým taliansko-slovenským kriminálnym podsvetím. Že BMW sa pri finálnom rozhodovaní na toto v Berlíne svojej vlády nepýtal, alebo to celé nezahrnul do svojich finálnych kalkulácií pre a proti.

Veď predsa ani vzťahy Orbána s Merkelovou nie sú ani zďaleka ideálne. Politicky určite nie. Orbán na rozdiel od Fica netvrdil, že chce byť jadrom EÚ pod vedením Nemecka a Francúzska, ba práve naopak. Lenže tiež nie je nič známe o tom, žeby si Orbán na nedávne rokovanie s Merkelovou do Berlína priviedol nejakú poradkyňu s veľmi pochybnou minulosťou. Alebo žeby  vláda v Budapešti bola dôvodne podozrivá, že sa podieľala spolu s vládou nejakého iného štátu na závažnom kriminálnom čine spáchanom na území Nemecka a proti záujmom Nemecka, a pritom ešte arogantne a ostentatívne ignorovala nemeckých vyšetrovateľov a dávala sľuby o spolupráci, ale ich následne vôbec neplnila – ako pripomenula nemecká ambasáda v Bratislave vo svojom čerstvom stanovisku, keď sa zmienila o postoji premiéra Pellegriniho v máji v Berlíne pri rozhovoroch s kancelárkou Merkelovou v otázke vyšetrovania únosu Vietnamca.

Žiga a Raši tvrdia, že na negatívne rozhodnutie BMW „určite“ mali vplyv nejaké kritické vyhlásenia opozičných poslancov na adresu ďalšej podpory pre novú automobilku.

Čo si myslíte, aký vplyv mali obe návštevy premiérov Pellegriniho a Orbána u Merkelovej v Berlíne doslova pár dní pred rozhodnutím BMW? A aký vplyv mali činy (nielen slová) oboch slovenských premiérov, členov vlády a top funkcionárov Smeru voči Berlínu za posledné mesiace?

Čo si myslíte, kto obral Košice a východné Slovensko o top investora BMW: opoziční politici alebo obaja premiéri a zodpovední ministri za Smer?

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie