Denník N

Reklamná firma odmietla bilbord proti Nočným vlkom, s bilbordami Kotlebu problém nemá

Niekedy sa rozum zastaví, čo všetko sú schopné bilbordové spoločnosti zverejniť. No pri zásadných spoločenských posolstvách majú odrazu problém. Napríklad ako teraz spoločnosť Bigmedia.

Aktivista Rastislav Kalnovič v súvislosti s aktuálnym výročím augustových udalostí vymyslel akciu Pohľadnica Vlkom. Vyjadruje ňou aj nesúhlas s tým, že si ruský motorkársky gang Noční vlci vytvoril na Slovensku pobočku.

Vizuál pohľadnice tvorí nápis Nevítali sme vás tu v 1968, nechceme vás tu ani v 2018! a dopĺňa ho známa fotografia muža s odhalenou hruďou pred okupačným tankom.

Mladý absolvent Technickej univerzity Kalnovič sa rozhodol na vlastné náklady objednať si aj niekoľko bilbordov v okrese Trnava, v ktorom má gang sídlo. Čakalo ho však nemilé prekvapenie: dve bilbordové spoločnosti – Bigmedia a Arton – najprv súhlasili, dokonca aj prijali objednávku, no neskôr mu napísali, že si to rozmysleli a objednávku zrušili.

Na bilborde pritom nie je nič, čo by bolo v rozpore s etickými normami.

Objednávku zrušila bilbordová spoločnosť Arton: „Rozhodol tak majiteľ spoločnosti. Ja osobne som na grafike nevidel nič zlé, preto aj bola objednávka potvrdená. Majiteľ to bral ako podnet k možnej agresii adresátov. Už sa nám v minulosti stalo, že grafika určená konkrétnej skupine, skončila rozbitím reklamnej plochy,“ povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Arton Ladislav Kotrč.

Objednávku nečakane zrušila aj najväčšia bilbordová spoločnosť na Slovensku Bigmedia. Prečo? Na moje otázky spoločnosť neodpovedala.

Naopak bilbord bez problémov zverejnila v Trnave  spoločnosť Nubium.

Bigmedia mala pred rokom problém aj s vizuálom kampane SND na divadelnú hru Rodáci. Hra bola o rodových stereotypoch a extrémistických názoroch, ktoré dedia mnohí Slováci. Vizuál tvorila umelecká výšivka, s odkazmi na symboliku vojnového Slovenského štátu kde bol hákový kríž či hajlujúci panáčik. Hoci z plagátu bolo zrejmé, že nejde o podporu totalitného režimu a zároveň to je umelecké dielo, kde je takéto zobrazenie odrazom a dokladom doby, Bigmedia ho odmietla zverejniť. No s bilbordami strany ĽSNS, ktorá šíri neonacistické symboly, Bigmedia problém nemala:Foto: ĽSNS

Ani s týmito vizuálmi predvolebnej kampane strany TIP Bigmedia problém nemala:

Foto: Strana TIP

Bigmedia nemala problém ani s bilbordami mladých ľudí a fliaš vodky, ktoré zavesila ku škole, či pod okná protidrogovej liečebne:Foto: Omediach.com

O pár dní si pripomenieme výročie invázie, počas ktorej sa ľudia v uliciach nebáli postaviť pred ruské tanky a firma, ktorá dnes bez problémov vylepí bilbord šíriteľovi neonacistických hesiel, odmieta vylepiť billboard kritizujúci prítomnosť ruského motorkárskeho gangu. Smutné.

Miroslava Kernová, Omediach.com

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.