Denník N

Tip na cyklovýlet: Z Bratislavy do Vysokej pri Morave

Očarujúce lúky a lesy, ale aj architektonické skvosty a hlavne krásna príroda.

Hrad Devín, vodárenské múzeum, cyklomost Slobody či historický železničný viadukt ponad Moravu. To sú len niektoré vychytávky, ktoré môžete vidieť na jednej z najkrajších cyklotrás pri Bratislave. A pritom vôbec nemusíte šliapať do pedálov dlhé vzdialenosti. Celá trasa meria okolo 35 kilometrov a je vhodná aj pre rodiny s deťmi. Okrem krátkej výnimky medzi Karlovou Vsou a Devínom vedie mimo akejkoľvek automobilovej dopravy.

Vodárenské múzeum v Karlovej Vsi

Trasa začína pri moste SNP a pre cyklistov mám hneď na začiatku dobrú správu: celé nábrežie až po most Lafranconi je už kompletne zrekonštruované a nebezpečné jamy na tomto úseku sú už minulosťou.

Bozpochyby už prvé kilometre popri Karloveskom ramene sú doslova pastvou pre oči. Žiaľ, úzky chodník si obľúbili nielen stovky cyklistov, ale aj nespočetné množstvo chodcov a tak neostáva nič iné, len dávať si pozor. Prvým objektom, pri ktorom odporúčam sa pristaviť, je Vodárenské múzeum a vodárenská záhrada. Areál pred pár rokmi veľmi pekne zrekonštruovala Bratislavská vodárenská spoločnosť a najmä záhradu obľubujú rodiny s deťmi.

Devínska cesta medzi autami

Po približne kilometri od Vodárenského múzea cyklotrasa končí. V roku 2012, keď som pôsobil ako poradca primátora, sme viedli vášnivú diskusiu o tom, či by mali alebo nemali cyklisti mať povolený prejazd cez ostrov Sihoť. Na ostrove existuje sieť asfaltových alebo betónových chodníkov a vyriešil by sa tým prejazd najkomplikovanejšími časťami trasy. Nakoniec Mestské zastupiteľstvo rozhodlo o tom, že cyklotrasa cez ostrov nepovedie. S výnimkou kilometrového úseku v lokalite Tieňava sa aj dnes musíte zmieriť s tým, že medzinárodná cyklotrasa železnej opony Eurovelo 13 vedie po frekventovanej hlavnej ceste.

Hrad Devín azda spomínať veľmi netreba. Pre tých, ktorí tadiaľto veľmi často na bicykli nejazdia, mám dve aktuálne správy: Prvou je zosuv brala na nábreží pod hradným bralom (a s tým spojené obmedzenie) a druhou čerstvo ukončená výmena asfaltu na cyklochodníku medzi Devínom a Devínskou Novou Vsou. Tí, čo tento úsek poznáte, si určite spomeniete na neskutočné množstvo koreňov, dier, výmoľov a hrboľov, ktoré tam donedávna znepríjemňovali prejazd.

Niva rieky Moravy

Najkrajší úsek celého výletu začína pri cyklomoste Slobody, prezývaného aj Most Chucka Norrisa (takto dopadla všeľudová anketa). Práve pri ňom sa nachádza významná križovatka cyklochodníkov – cez most sa dostanete do rakúskeho Schlosshofu, doprava do Marianky, rovno vedie trasa k Devínskemu jazeru a doľava smeruje cyklotrasa do Vysokej pri Morave.

Celá táto oblasť, ktorou prechádzame, sú vlastne lužné lesy a zaplavované lúky v blízkom okolí rieky Moravy. Nechýbajú bocianie hniezda, staré stromy, jazierka a mokrade. Pre informáciechtivých výletníkov je k dispozícii náučný chodník s tabuľami.

Nádherná prírodná scenéria je doslova balzamom pre dušu.

Železničný viadukt

Železničný viadukt, nazývaný aj Marcheggský, je skvostnou technickou pamiatkou, po ktorej dodnes premáva vlak medzi Bratislavou a Viedňou. Výstavba mosta dlhého 474 metrov bola ukončená v roku 1847. Most pozostáva z desiatich tehlových klenieb a vedie na ňom jednokoľajná neelektrifikovaná trať. Počas svojej existencie bol most niekoľkokrát zničený a opätovne zrekonštruovaný.

Vláčik – Záhoráčik

Záverečná etapa cyklovýletu vedie cez les a po hrádzi. Tí, ktorí ešte vládzu, sa môžu vrátiť späť to istou trasou, prípadne využiť niektoré paralelné cesty. Ak už vám ale došli sily a nepomohol ani bufet vo Vysokej pri Morave, odporúčam využiť vlak, ktorý premáva medzi Záhorskou Vsou a Zoborom. Motoráčik prepravuje aj bicykle. V stanici Zohor treba prestúpiť na vlak z Kútov do Bratislavy. Jazda trvá približne 40 minút. Mimochodom, nabudúce odporúčam v stanici Zohor nasadnúť na vláčik – Záhoráčik a odviezť sa až do Plaveckého podhradia. Osobnú dopravu na tejto trati obnovila Železničná spoločnosť Slovenska spolu s Bratislavským samosprávnym krajom v roku 2017 a teší sa veľkej popularite.

Karloveské rameno
Vodárenská záhrada
Cestičky na ostrove Sihoť
Cyklomost Slobody
Rieka Morava
Povodie rieky Moravy
Marcheggský viadukt
 

 

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.