Denník N

Staviame: Na vlastnú päsť… riešiť starý bordel

Po vykopnutí stavebnej firmy z nášho staveniska sme museli všetko zobrať do vlastných rúk, zorganizovať dokončenie hrubej stavby a dohodnúť remeselníkov na ďalšie etapy. Samozrejme najskôr som sa oboznámil s tým, čo všetko ešte stihli stavbári povystrájať a my sme to museli teraz naprávať.

Ako som už spomínal, s remeselníkmi sme mali družné vzťahy, veľmi si vážili, že sme ich nenechali bez groša a buď sme ich vyplatili, alebo sme svojou zárukou donútili stavbárov, aby si plnili svoje záväzky. Pretože ak by ich nevyplatili, tak by sme ich vyplatili my a odrátali by sme to od faktúry. Práve od remeselníkov sme sa dozvedeli, že s touto firmou bol problém od začiatku a to s peniazmi ale aj s ľudským prístupom. Počas prvých týždňov výstavby sme neplatili nič, čakali sme na banku. Vtedy stavebná firma niektorým neplatila načas a niektorým vôbec. Lenže potom sme už platili načas a situácia s platením bola aj tak podobná. Ako to už vo svete pána konateľa stavebnej s.r.o. chodí, aj za toto sme mohli my, pretože oni nemohli vystaviť faktúru hneď, ale až potom ako to prevzal dozor a na konci etapy. Takže my sme im platili neskoro napriek tomu, že mali FA uhradenú pár dní po vystavení. Toto ma už začalo fakt baviť a mali sme obdobie, keď som ich aktívne povzbudzoval aby stavali, že peniaze sú nachystané a fakt im chcem platiť a chcem aby sa stavalo. Ani to nepomohlo, napriek sľubom všetko meškalo. Aj za toto sme mohli my, pretože sme neplatili – vtedy v lete. Práve vtedy sa im údajne zhoršili vzťahy s remeselníkmi a niektorí žiadali peniaze hneď po dokončení, alebo dokonca napred. Zatiaľ ale nevysvetlili, ako je možné, že remeselník nedostal peniaze ani po tom, ako sme my zaplatili za nejaký výkon. Nooo… to preto že sme platili niečo iné, viete pán Mikulík.

No… Takže ako mi povedal Murár, táto firma funguje ako v 90. rokoch. Staviate niekoľko domov naraz a prelievate peniaze z jedného do druhého a lepíte to ako sa dá. Predpokladám, že napríklad peniaze za naše okná boli použité v lepšom prípade na zaplatenie betónu spred mesiaca na náš dom, v horšom prípade za strechu či železo na úplne inom dome. Toto je veľmi neseriózne jednanie, ktoré spôsobuje sklzy nakríž cez všetky projekty a skôr či neskôr určití ľudia s vami spolupracovať nebudú. A to je presne dôvod, prečo náš dom začal takto meškať. Remeselníci (hlavne murári) odmietali robiť, kým nedostal zaplatené za predošlé dielo. A niektorí nešli pracovať ani potom, lebo dostali vyhubované, že akože pýtajú peniaze. Mali dosť roboty inde a naša slávna stavebná firma ich nevedela presvedčiť, aby išli pracovať na náš dom. Dozvedel som sa, že vznikali absurdné situácie. Napríklad, že ten chudák stavbyvedúci, ktorý dozeral na okná, musel murovať niektoré pasáže a že priečky sme mali vymurované, ale náhradní „murári“ to urobil krivé a museli to zbúrať. A platiť za betón hneď pri dodávke? Absurdné – pokiaľ teda nemáte povesť, že neplatíte. Fakt nastala situácia, že prišiel domiešavač a odmietal pustiť betón, kým nedostal zaplatené na ruku. To nám náš Murár hovoril, že ešte nevidel, len pri tejto firme. Takže toľko k tomu, ako sme to všetko kazili.

Takže prvá etapa výstavby vo vlastnej réžii spočívala v dorobení priečok, domurovania štítov na dome, montáže strešných okien, dorobeniu ukotvenia pomúrnice krovu na veniec múru (to som sa už naučil naspamäť tieto pojmy) a zabezpečeniu takých drobností ako sú kontajner na odpad a wc búdka.

Murári ktorí murovali náš dom od začiatku dokončili priečky a neskôr robili aj domurovanie štítov. To som sa neskôr dozvedel, aká to bola absurdná situácia, ktorá nás stála peniaze a murárov zbytočnú námahu. Náš dom nemá nijakú špeciálnu konštrukciu (poznáte to, čím jednoduchšie, tým lepšie) a to sa týka aj strechy. Takže na štíty sa normálne mal položiť krov a naň krytina. Ale nie. Náš Dozor si bez konzultácie s nami zmyslel, že tam má byť veniec. Ten sa pritom robí iba vtedy, keď máte štít oslabený nejakým veľkým oknom alebo dákou čudno-špeciálnou konštrukciou, vtedy to spevní. Takže on murárom povedal, že tam pôjde veniec a až naň pôjde krov. Murári mu hovorili, že je to hovadina, ale Dozor na tom trval. Takže murovali tak, aby sa ten veniec tam zmestil, urobili štít menší. Ako sa blížil koniec roka, nastal tlak na to, aby bol dom pre boha aspoň pod strechou, keď sa iné nestihne. Nad zmenšený štít sa urobil krov, a medzi štítom a krovom ostala medzera. Tak 30 – 40 cm. Stavebná firma už veniec nedorobila a pracovník od Dozora im tu strechu takto prebral. Takže neskôr to odmietali v rámci vyrovnania pri ukončení zmluvy dorobiť či odrátať náklady na domurovanie štítu zo sumy čo od nás chceli, lebo veď „Dozor to prebral, čo od nás chcete pán Mikulík?“. Paráda. Keďže išlo o medzeru o šírke desiatok cm (medzi tehlami a krovom), pozdĺž celého toho obráteného „V“ čo strecha vytvára na fasáde, pričom táto medzera bola v takej výške, že zo zeme ste na to nedočiahli a na lešení ste sa museli zohnúť a toto celé krát dva (z jednej aj druhej strany) a pochopíte, prečo tam murári tri dni nadávali, kým to postupne zapchali Ytongom, aby to zvnútra bolo zarovno a zvonka aspoň dáko, pri fasáde (ktorú budú tí istí murári robiť neskôr) sa to ešte doplní polystyrénom a celé zarovná. A to ešte ušetrili peniaze, lebo sa s tým trápili zvnútra a nedali postaviť lešenie zvonka, to by bolo dvojnásobne tak drahé. Čo už nepochopíte je, že Dozor na to povie, že to je taká „cigánska robota“. To bol jeden z tých momentov, keď mi spotený murár povie, že nech si to ten Dozor teda ide skúsiť urobiť lepšie a ja mu musím dať za pravdu. Funkčné to bude, zateplené tiež, aj zarovnané. Chyba nastala niekde medzi Dozorom a Stavebníkmi, ale obaja zodpovednosť odmietli. Jeden hovorí, že projekt túto situáciu nerieši, druhý to, že mu to dozor prevzal. Ale platiť sme to museli my. Dozor odvádzal väčšinou výbornú robotu, ale tu mi začal vadiť ten ich prístup, že oni chyby nikdy nerobia. A ak áno, tak to podáme tak, že je to celé nejasné a zmätočné, prípadne som to pokazil ja, ale to nevadí, veď som klient. Keď mi murár povedal, že veď to mohli pekne vymurovať na cm presne pod krov ako to vždy robia a nemusel som platiť sumu o výške priemernej mzdy v národnom hospodárstve len za dokončenie štítov, tak to zamrzí. Aj tie peniaze aj to, že vyzeráme, ako blbci. Teda Dozor. Ale ja som ho objednal.

Nabududúce montujeme zdravotechniku a elektriku a nebojte sa, bude sranda :)

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).