Denník N

Vlak vyhral nad automobilovým pretekárom Maťom Homolom

Dochádzate pravidelne automobilom do Bratislavy? Túto jeseň na vás za volantom čaká „malé peklo“, ktoré ste mohli „ochutnať“ už dnes ráno.

Napriek tomu, že v letných mesiacoch zvykol byť presun autom z blízkych miest a obcí v rádiuse približne 50 km do Bratislavy relatívne rýchly, tento rok to bolo citeľne horšie najmä kvôli výstavbe diaľnice D4/R7. S novým školským rokom a zhustenou dopravou nám hrozí niekoľkomesačný dopravný kolaps.

Jednou z najproblémovejších trás do Bratislavy je tá zo Senca. V dopravných špičkách večne upchatá cesta okolo Ivanky pri Dunaji a Bernolákova a k tomu dopravne silno exponované ulice Bratislavy cez centrum. To je každodenná realita v ranných a popoludňajších hodinách pre všetkých cestujúcich, ktorí vo svojich autách trávia denne často viac ako hodinu. Mnohým sa zdá, že zdanlivo nemajú na výber. Preto som  pozval na kávu na petržalskú vlakovú stanicu automobilového pretekára Maťa Homolu, ktorý trasu zo Senca až na miesto stretnutia absolvoval autom a ja vlakom. Obaja sme vyrazili zo Senca o 7:13. Kým Maťo Homola, napriek presunu po diaľnici, zostal stáť v zápche a do Petržalky sa dostal až za 52 minút, ja som tam bol vlakom o 12 minút skôr a za ten čas som stihol vybaviť napríklad aj viacero pracovných e-mailov. Do Bratislavy som dorazil s parádnym, takmer štvrťhodinovým predstihom a dobrým pocitom, že som porazil najrýchlejšieho Slováka na štyroch kolesách.

Problémovou trasou však nie je len tá, ktorú sme s Maťom Homolom absolvovali v našom teste. Veľmi podobne sú na tom aj ďalšie smery, napríklad Pezinok či Trnava. Naozaj by som nechcel denne stráviť v aute toľko času ako šoféri z okolia Bratislavy, ktorí naplno pocítia výstavbu diaľnice D4/R7. Od augusta do novembra totiž prebiehajú stavebné práce na rozšírení južnej strany diaľnice v celej dĺžke a tiež sa robí na násype v mieste budúceho diaľničného mosta. Okrem toho sú dopravné obmedzenia na Prístavnom moste až po most Lafranconi, uzavreté sú aj dva kľúčové nájazdy na Prístavný most – zjazd smerom z Petržalky na Bajkalskú a zjazd na Prístavnú ulicu. Úplná uzávierka Bajkalskej (medzi nadjazdom a zjazdom na rondel), smer Podunajské Biskupice z dôvodu preložky kanalizácie a výstavby spodnej stavby mosta tiež nikoho nepoteší. Zároveň prebieha uzávierka (ľavý jazdný pruh) na Bajkalskej ulici (medzi nadjazdom a zjazdom na rondel) v smere na centrum. A takto by sa dalo ešte pokračovať. Podčiarknuté – sčítané, každému je jasné, že doprava do práce sa neúmerne natiahne. Najmä v smeroch zo Senca a Pezinka.

Aj toto sú dôvody, prečo sme v júni posilnili vlakovú prepravu v okolí Bratislavy o 56 vlakov denne. 27 ich spája Trnavu s Bratislavou a 29 zasa Senec s Bratislavou. Tiež sme pridali ďalšie vlakové spojenia do Žiliny a Košíc. A teraz budeme celú jeseň ľudí v Bratislavskom, Košickom a Žilinskom kraji vyzývať, aby dali šancu vlaku. Viem, že to nie je úplne pre každého, že vlak nie vždy vyráža spred vášho domu a „neparkuje“ pri vašej kancelárii, ale som presvedčený, že vlaková doprava môže byť riešením pre oveľa viac ľudí, ako si ktokoľvek myslí.

Hlavu hore, riešenie na vašu nervozitu z dopravnej situácie je možno skryté práve v našich vlakoch. 😊

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.