Denník N

Mercedes môže zobrať Tesle miesto na slnku. Trhy však na nové plány reagovali negatívne

Nemecký výrobca áut oznámil revolučné rozhodnutie, trhy ho ale nemilosrdne potrestali kvôli faktorom, ktoré automobilka nemá žiadny dosah

Mercedes-Benz, najväčší svetový výrobca luxusných automobilov oznámil výrobu prvej série elektricky poháňaných modelov, ktoré majú tvrdo konkurovať známej americkej značke Tesla. Aj keď všetky okolnosti vyznievajú pozitívne, trhy plány ocenili jednoznačným „palcom dole“. V tomto prípade má luxusná značka smolu na obdobie, v ktorom novinku oznámila.

Produkcia nového modelu Mercedes EQC má začať už v prvej polovici roku 2019, oznámil CEO koncernu Daimler Dieter Zetsche pri svetovej premiére tohto auta v Štokholme. Firma pôvodne chcela investovať do vývoja EQC modelovej rady vyše 10 miliárd eur, no priebežné čísla hovoria o tom, že tento rozpočet nebude stačiť. Presnú investovanú sumu však pán Zetsche odmietol oznámiť. CEO firmy však oznámil, že elektrické autá sú budúcnosťou, a preto sa firma rozhodla venovať sa novým modelom naplno.

Mercedes sa tak pridal ku konkurenčným firmám a modelom ako Porsche Taycan, Audi E-tron, alebo Jaguar I-pace a spolu budú vytvárať veľký tlak na spomínanú Teslu. Elon Musk a jeho spoločnosť má problémy zatiaľ dodržiavať vytýčené čísla produkcie a veľa áut je chybných, čo sťažuje predaj a znižuje nové objednávky. Tesla navyše na každom jednom aute stráca peniaze a nie je zisková, čo sa v prípade spomínaných európskych automobiliek nedeje a všetky dnes na predaji svojich áut zarábajú. Aj preto by sa v blízkej dobe mohli investori skôr odkloniť od problémovej Tesly, ktorá je vysoko nadhodnotená a bude potrebovať nový kapitál a skôr sa zamerať na európske automobilky.

Práve spomínaný model EQC bude vyzerať ako GLC od Mercedesu, a teda bude priamo konkurovať Tesle X, keďže sa jedná o SUV. Odhadovaný dojazd na jedno dobitie by mal byť 450 kilometrov (280 míľ), pričom Tesla X má dojazd okolo 237 míľ. Navrhovaná cena zatiaľ nie je známa, no Tesla X sa predáva od 85 000 dolárov a Mercedes oznámil, že by cena mala byť o dosť nižšia.

Oznámenie nového modelu však, na prvý pohľad paradoxne, nebolo trhom prijaté pozitívne a akcie Daimler v stredu klesli na nové dvojročné minimá pod 55 EUR. Od začiatku roka je Daimler v strate už 23 %, a pohybuje sa preto v medveďom trende. Za pokles akcií môžu hlavne obavy z obchodnej vojny a uvalenia ciel na export áut do USA, ako aj silnejšie euro a vyprchanie prílišného optimizmu z ekonomického rastu v EU.

Teraz najčítanejšie

Peter Bukov

Vyštudoval podnikové financie na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Na finančných trhoch pôsobí od roku 2008 a obchodovaniu sa venuje od roku 2011. Pôsobil v spoločnosti CAPITAL MARKETS ocp. ako dealer a člen investičného výboru. Od roku 2015 začal pôsobiť v spoločnosti TopForex ako hlavný analytik. V roku 2017 mu bol udelený titul ACSI od vzdelávacieho inštitútu CISI v Anglicku, kde sa stal plnohodnotným členom a pokračuje v štúdiu na získanie diplomu v študijnom odbore Capital Markets. Štúdium je plne v súlade s MIFID II a je pod dozorom Európskeho regulátora ESMA s výrazným dôrazom na etiku a morálku pri investovaní a práci s klientom.