Denník N

Podporujem arcibiskupa Róberta Bezáka v jeho podpore Zuzany Čaputovej

Len čo Denník N napísal, že Róbert Bezák podporí v prezidentských voľbách Zuzanu Čaputovú, negatívne reakcie konzervatívnej lobby na seba nenechali čakať.

Písal sa rok 2009. Bol som vtedy ešte rímsky katolík, od trinástich rokov som v našom okresnom meste každý deň chodil na omšu (niekedy aj viackrát), miništroval som, viedol som spoločenstvo tínedžerov, mával som prednášky a viedol som rôzne „stretká“. Raz pred omšou za mnou v sakristii prišiel miestny farár a povedal mi, že má na mňa ťažké srdce, lebo v prezidentských voľbách podporujem Ivetu Radičovú – a tá predsa schvaľuje potraty! Vraj sa to o mne šíri po celej našej farnosti.

Zostal som vtedy stáť v nemom úžase. Na svojom ruksaku som totiž hrdo nosil odznak či nálepku „Volím FERA!“, zapojil som sa do Mikloškovej kampane a rozdával som vo svojom okolí jeho letáky. Omnoho viac ma však vtedy ohromilo, ako rýchlo vás v cirkevnom prostredí dokážu za vaším chrbtom ohovárať ľudia, ktorí sa na vás pri osobnom stretnutí normálne usmievajú a hovoríte si navzájom „bratia a sestry“. NIKTO mi to vtedy nepovedal do očí. NIKTO sa ma na to nespýtal. No aj takouto banálnou prkotinou ma chceli očierniť a znemožniť.

Fejsbúky Vladimíra Palka a Richarda Vašečku.

Róbert Bezák dnes popoludní oficiálne oznámil, že sa rozhodol podporiť prezidentskú kandidatúru Zuzany Čaputovej. A začína sa podobne negatívna kampaň zo strany „jeho vlastných“. Keď tie statusy a komentáre čítam, je mi z nich naozaj zle. Zdá sa, že to odvolanie bolo pre arcibiskupa Bezáka naozaj oslobodením a požehnaním. Lebo takto to v slovenskom cirkevnom prostredí, žiaľ, funguje.

A potom po ostrejšej kritike ešte vychádzajú uplakané komentáre o tom, že liberáli na Slovensku „kopú“ do konzervatívcov, takže oni chudáčikovia vlastne nemajú na výber, a musia voliť kotleby a Kollára. Opäť zostávam stáť v nemom úžase. To si naozaj niečo také myslíte? V krajine, kde vládni politici skáču tak, ako „konzervatívna lobby“ píska? Kde sa nikto, kto chce vládnuť, neodváži ani len otvoriť otázku finančnej odluky cirkví od štátu? Kde sa zatiaľ ani len nesníva o registrovaných partnerstvách? Kde sa organizuje homofóbne referendum? …

Priatelia – kresťanskí konzervatívci, ktorí sa cítite prenasledovaní a ohrození, musím vás, žiaľ, vyviesť z omylu. To my, liberáli, sme v tejto krajine výraznou menšinou a vaše spiatočníctvo nám komplikuje naše každodenné životy. Osobne nepoznám žiadneho konzervatívca, ktorý by bol v porevolučnom obodbí pre svoje názory prenasledovaný alebo prišiel o prácu. Stalo sa to však viacerým z mojich otvorenejšie zmýšľajúcich priateľov – od Jakuba Pavlúsa cez Ondreja Prostredníka až po samotného Róberta Bezáka.

Nerobte, prosím, zo seba obeť. Realita je totiž taká, že v tejto krajine ste stále vo výraznej prevahe. Nežije sa nám tu s vami ľahko, no ak tu chceme zostať žiť a ide nám o dobro tejto krajiny, musíme sa spolu naučiť nejako rozumne vychádzať.

Teraz najčítanejšie

Martin Kováč

Som manžel, otec, teológ, starokatolícky kňaz a ľudskoprávny aktivista. V rokoch 2019-2023 som pracoval na projekte obnovy Starého Lýcea. Aktuálne pôsobím na pozícii projektového manažéra v Nadácii Volkswagen Slovakia. Venujem sa najmä otázkam náboženskej slobody, medzináboženského a medzikultúrneho dialógu, právam menšín a vzťahu štátu a cirkví.