BLOG
Tomáš Palkovič
Tomáš Palkovič
3 549

Aké je to nevlastniť auto a prejsť na car sharing? Oplatí sa to?

Car sharing je služba, ktorá patrí do fenoménu zdieľanej ekonomiky. Podobný koncept môžete na Slovensku poznať z bike sharingových služieb.

Koncept je veľmi jednoduchý. V mobilnej aplikácii na mape nájdete najbližší dostupný bicykel, alebo vozidlo. Cez aplikáciu si vozidlo odomknete, nasadnete a môžete sa odviezť kam chcete. Ak auto vlastníte a využívate iba na presun po meste, skúste sa zamyslieť, koľko času v aute strávite a koľko času stojí nevyužité na parkovisku.

Pozrite si naše testovanie služby car2go vo Viedni.

Aké sú výhody car sharingu?

  • auto nemusíte vlastniť, t.j. nemusíte jednorázovo na kúpu auta minúť tisíce eur, alebo byť zaťazený úvermi, či leasingom
  • vaše auto s pribúdajúcim vekom a najazdenými kilometrami nestráca na hodnote
  • nemusíte platiť poistky za automobil
  • o servis vozidla sa postará prevádzkovateľ služby, čiže vám odpadajú poplatky za servis, ktoré môžu dosiahnuť stovky eur ročne
  • za parkovné neplatíte, t.j. autá ktoré sú súčasťou car sharingu majú parkovanie častokrát zdarma a majú vyhradené špeciálne miesta v parkovacích domoch. Zaparkujete tak oveľa ľahšie.
  • neplatíte za benzín. Cena pohonných hmôt je zohľadnená v cene požičania vozidla.
  • jazdíte na kvalitných autách. Služby car sharingu prevádzkujú hlavne väčšie automobilové značky. Väčšina aút tak je Mercedes, BMW, alebo Smart. O svojom vlastnom car sharingu, ale uvažuje aj Peugeot.
  • máte povolený vjazd do zakázaných zón. Napr. v Taliansku môžete autom vojsť aj do zóny ZTL (Zona a Traffico Limitato), ktoré mestá zriaďujú v centrách aby odbremenili centrá od aút. Vjazd majú povolený iba rezidenti, alebo turisti ubytovaní v hoteli, ktorých hotel musí nahlásiť na polícii. Vjazdy sú monitorované kamerami a za nepovolený vjazd vám hrozí pokuta. Na Slovensku zatiaľ takéto zóny neexistujú, ale v budúcnosti ich niektoré mestá určite zriadia.

Čo to stojí?

Služby car sharingu sú obvykle účtované minútovou tarifikáciu. Napr. vo Viedni zaplatíte 0,31€ – 0,38€ za minútu jazdy. Dajú sa však zakúpiť aj balíčky na dlhšie časové obdobie za výhodnejšiu cenu.

Kedy sa to oplatí?

Ak auto používate iba na kratšie presuny po meste, určite má pre vás ekonomický zmysel svoje auto predať a využívať iba car sharing. Ideálny príklad využitia je napr. cesta domov z mesta alebo na nákup, keď sa potrebujete odviezť do nákupného centra. Niekedy vie zas car sharing plne nahradiť taxi, alebo mestskú dopravu. Ak je vás viac a cenu rozrátate odveziete sa lacnejšie, rýchlejšie a pohodlnejšie ako autobusom, alebo električkou.

Samozrejme takáto forma nie je celkom vhodná napríklad pre ľudí, ktorí za prácou dochádzajú z iných miest, alebo v prípade ak si potrebujete požičať auto napr. na presťahovanie bytu.

Ukážky z aplikácie car2go

Záverom

Volám sa Tomáš Palkovič a venujem sa téme udržeteľnej mobility, najmä cyklistickej doprave. Od môjho návratu zo zahraničia sa aktivisticky snažím prispieť k zlepšeniu infraštruktúry pre cyklistov. Rýchlo som však pochopil, že z pozície aktívneho občana má človek veľmi malé šance niečo reálne zmeniť. Tento rok preto kandidujem do Mestského aj Miestneho zastupiteľstva za Petržalku v rámci Team Vallo. Viac o mne sa dozviete na mojej stránke: Tomáš Palkovič

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Venujem sa téme udržateľnej mobility, najmä cyklistickej doprave. Kandidujem do Mestského aj Miestneho zastupiteľstva za Petržalku v rámci Team Vallo.

Blogy

|