Denník N

Prečo je bikesharing veľkým skokom pre naše mesto

Cyklodoprava je veľkou mestskou témou už niekoľko rokov. Viaceré občianske združenia tlačia na to, aby sa rozvíjala rýchlejšie. To je úplne legitímne, je to ich agenda a je prirodzené, že sú často nespokojní. Chcem však k tomu povedať pár vecí z pohľadu mesta a z môjho pohľadu primátora a politika.

S cyklodopravou je to podobné, ako s väčšinou mestských tém: zeleňou, dopravou, výstavbou. Čokoľvek urobíte, zainteresovaným sa to bude zdať málo a zvyšok ľudí to nebude zaujímať. Za môjho pôsobenia sa skokovo zvýšil rozpočet mesta na cyklo projekty. Otvorili sme 30 km nových cyklociest, ďalšie sú v rôznom stave prípravy, cyklotrasy budujú aj mestské časti, opravili sme v spolupráci s ministerstvom životného prostredia povrchy na dunajských hrádzach a cesty v lesoparku. Niektoré cyklotrasy nám zamietol dopravný inšpektorát a na jednom mieste sme museli pristúpiť k úprave cyklotrasy na priestor so zmiešaným pohybom. A napokon, po rokoch plánov, rečí, vízií a koncepcií bez hmatateľného výsledku sme spustili bikesharing, ktorý si Bratislavčania zjavne užívajú a jeho úspech prekvapil aj najväčších optimistov.

Práve bikesharing považujem za skokovú zmenu v našom meste. Tento projekt môže naozaj dostať mnoho váhajúcich ľudí na bicykle a spolu s rozmachom nových dopravných prostriedkov, ako sú elektrobajky a elektrické kolobežky, môže odštartovať úplne novú éru mobility v Bratislave. Pre každú víziu, koncepciu, plán a zámer je podstatné, aby jej ľudia rozumeli, aby s ňou boli stotožnení a aby ju chceli. Pred 10 rokmi bolo bicyklovanie v meste doslova o život. Dnes si už šoféri na cyklistov pomaly zvykajú, vďaka veľkému množstvu opravených ciest ani v úsekoch bez cyklotrás nehrozí na každom metri, že sa cyklista zabije na výtlku. A napokon, keď budú cyklisti v uliciach pribúdať, budú sa mestu a mestským častiam oveľa jednoduchšie robiť aj radikálnejšie kroky pri preferencii cyklistov napríklad na úkor ciest alebo parkovacích miest.

Bez týchto postupných krokov by nič z toho nebolo možné, pretože ak ešte donedávna na bicykli v Bratislave jazdilo necelé percento ľudí, nikto súdny by nepresadzoval riešenia, ktoré ďalších 99% ľudí výrazne obmedzí. Dnes sa tento pomer pomaly mení, počet cyklistov stúpa a ja očakávam, že k budovaniu cyklotrás budú otvorenejší aj majitelia pozemkov, cez ktoré plánované cyklotrasy majú prechádzať. Pretože reálne, práve toto je dnes v tejto téme náš najväčší problém: nekonečná úradná mašinéria povolení, stanovísk a súhlasov spojených s výkupom a výmenou pozemkov, kde napríklad na 100 metrovej cyklotrase treba vysporiadať 200 rôznych majiteľov.

Verím, že popularita bikesharingu a bicyklov všeobecne bude v Bratislave ďalej stúpať, systém sa bude rozširovať a rozširovať sa tak bude aj ďalšia cykloinfraštruktúra. Pre dobrý život v našom meste je to kľúčové.

Teraz najčítanejšie

Ivo Nesrovnal

Narodil som sa v Bratislave 19. mája 1964. Bývali sme na Jelačičovej. Po ukončení gymnázia som chcel študovať históriu, lebo dejiny ma vždy priťahovali. Nakoniec som však išiel na právo. Vo vzdelávaní som pokračoval ďalej na univerzitách v USA, Nemecku a Francúzsku. Profesionálnu dráhu som začal v Akadémii vied a ako právnik som mal tú česť pracovať so skvelými ľuďmi v kancelárii prezidenta Václava Havla. Ako advokát som žil a pracoval v rôznych európskych krajinách. Trinásť rokov som spoluviedol pobočku renomovanej medzinárodnej advokátskej kancelárie Gleiss Lutz Rechtsanwälte pre Česko a Slovensko. Dlhšie som žil v Hamburgu, Štuttgarte, dobre poznám Viedeň, Mníchov, Zurich či Kodaň. Po návrate zo zahraničia som ostal z mnohých vecí v Bratislave nemilo prekvapený. Odstup od západnej Európy sa zväčšil, Bratislava strácala konkurencieschopnosť a vypadla z rebríčkov kvality života. V roku 2009 som preto vstúpil do komunálnej politiky a stal som sa poslancom mestského zastupiteľstva. Pochopil som, že keď chce človek meniť veci, mal by začať niečo robiť. Pre mesto sme spolu s kolegami, mestskými poslancami vykonali kus roboty. Snaha vyvrcholila v roku 2014 zvolením za primátora hlavného mesta SR Bratislava.