Denník N

Reklamu o slovenských mamičkách a Natálii potrebujeme ako nikdy predtým

Foto: Absolut Vodka

Tlieskam spoločnosti Absolut, že sa s takou kampaňou odvážila prísť aj na Slovensko, a tlieskam hlavne Natalii Dongovej, ktorá sa odvážila do toho ísť.

Reklama od Absolut vodka s Natáliou tmavej pleti v slovenskom kroji vyvolala nevídané ohlasy.

Stačí sa pozrieť na stránky kotlebovcov, konšpirátora Lukáša Machalu či odkazy stovky ďalších facebookových „odborníkov“ o tom, že Slovensko je „biele“ a katolícke, či že sa nesmú miešať rasy…  a človek sa cíti, ako keby čítal Mein Kampf.

Priznám sa, nie som fanúšik reklám na alkohol, ale podobných reklám, ako sa odvážila na Slovensko priniesť Absolut vodka, potrebuje naša krajina v súčasnosti ako soľ.

Tvárou kampane je speváčka Natalie Dongová. Hoci sa narodila na Slovensku, cíti sa byť Slovenkou, podľa mnohých nahnevaných diskutérov nemá čo robiť v reklamnej kampani z jediného dôvodu –  lebo má tmavú pleť. Záplava hejtov nemá konca, no na druhej strane, čo ma veľmi teší, komentáre tých, ktorí rasizmus odsudzujú a bojovníkom za bielu pokožku sa vysmievajú, je tiež neúrekom.

Virálny zásah kampane je aj vďaka tomuto vzájomnému súboju obrovský. Marketingový cieľ dostať značku k čo najširšiemu publiku sa firme určite podaril. Práve to vyčítajú firme niektorí marketingoví experti- že sa prvoplánovo zviezla na kontroverznej téme, len aby sa zviditeľnila. Áno, ktorá firma sa nechce s reklamou zviditeľniť?

Podrobnosti o kampani: Autori kampane Slovenské mamičky, pekné dcéry máte: Vedeli sme, že to bude horúca téma

No v žiadnom prípade to nie je prvoplánová kampaň. Firma na sociálnych sieťach diskutuje s hejtermi,  vysvetľuje im postoje, má pripravené rozhovory, prieskumy a kampaň ďaleko presahuje hranice spotu a sociálnych sietí. Zapojí do nej spevákov, ďalšie osobnosti, zverejní prieskum.

Podobné reakcie zažil nedávno aj obchodný reťazec Lidl.

Je fakt šokujúce, čo spôsobí na Slovensku to, ak sa v reklame objaví modelka, ktorá má tmavšiu pleť. Na Slovensku je aj preto nepísané pravidlo, že firmy, až na zriedkavé výnimky, sa farebným modelkám vyhýbajú – aby nenahnevali rasisticky zmýšľajúceho zákazníka.

Upozorňovanie na predsudky, netoleranciu, rasizmus od firiem so silným zázemím je špeciálne v súčasnej situácii, keď sú debaty na sociálnych sieťach plné hejtu, neofašisti sedia v parlamente a klasické politické strany používajú radikálny slovník, veľmi potrebné.

V prípade firmy Absolut apel na toleranciu nie je nič nové, firma celosvetovo komunikuje tému tolerancie. No za to, že sa odvážila s takou kampaňou prísť aj na Slovensko, jej tlieskam a tlieskam hlavne Natálii Dongovej, ktorá do toho šla s ňou.

Miroslava Kernová, Omediach.com

Novinky zo sveta médií môžte sledovať aj na facebooku

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.