Denník N

Rozmýšľaj – je to to najlepšie, čo môžeš robiť

Niekedy ma udivuje, aké produkty a služby v súčasnosti fungujú a dokážu prosperovať – ľuďia podpíšu prebranie tisíciek €, bez toho, aby ich reálne dostali, cez telefón sa predávajú bambusové ponožky a na bilboardoch lákajú produkty, ktoré nás zbavia 10kg za 2 týždne bez pohybu, diéty alebo iných veľkých obmedzení.

Článok bol aktuálny v roku 2015.

Ale zjavne majú zákazníkov, pretože by už dávno skrachovali. Takéto spoločnosti fungujú aj v oblasti leteniek a cestovného ruchu a niekedy sa mi nad nimi zastaví rozum.

Na jeden z takýchto ,,výjavov“ som narazila dnes a to ma inšpirovalo k napísaniu tohto článku. Išlo o zľavu cez jeden zo zľavových portálov – ponúkané bolo ubytovanie pre 2 osoby na 3 noci v hoteli vlastného výberu a ako darček ubytovanie pre 2-3 osoby v Budapešti, a to všetko za 23€. To znie super, povedala som si – ale kvôli tak nízkej cene som rovno zdvihla obočie.

Nový obrázek (7)

V podmienkach bolo napísané, že osoby si musia doplatiť stravu, ktorá stojí od 12€/osobu/noc. Povedala som si – stále super cena, idem sa na to pozrieť bližšie. Klikla som na stránku a začala prezerať hotely. Pozerala som sa na talianske hotely v blízkosti mora – v okolí mesta Bari. Našla som dva, ktoré spĺňali podmienky. Rozklikla som a začali už očakávané komplikácie:

1.V rámci vyjadrenia predbežného záujmu som musela stránke poskytnúť moje údaje – email, meno. Informácie neboli dostupné na stránke, potrebovala som sa tam dostať cez link v emaili.

2. Dostala som email, rozklikla link, dostala sa do verejne nedostupnej časti stránky, kde boli všetky ponuky ubytovania a začala som hľadať. Stránka bola zjavne preložená do slovenčiny google translatorom a niektoré frázy boli v slovenských textoch vložené po nemecky.

3. Hotely, ktoré boli na výber v prvom kroku sa vôbec nezhodovali s tými, ktoré pribudli v druhom kroku – nefungovala tu mapka, popis hotela nulový, sem-tam nemecké výrazy.

4. Konečne som sa ale dopátrala k cenám, ktoré musím zaplatiť za stravu – počas sezóny to nebolo menej ako 30€-40€ na osobu na noc za polpenziu. Keď si to teda vezmeme za 3 noci, dvojica zaplatí približne 200€-250€ za ubytovanie s polpenziou (cena doplatku za polpenziu plus kúpa kupónu na stránke morezliav.sk).

grand-hotel-excelsior_masthead

Po zrátani 2+2 sa zrazu proklamovaná 87% zľava nestáva až tak atraktívnou – za 200€ ubytovanie pre 2 osoby na 3 noci nájdem na veľa iných zdrojoch a ešte je to aj rýchlejšie a bez toho, aby som nemusela lúštiť nemecké výrazy, zisťovať, koľko vlastne finálne musím zaplatiť cez 3 rôzne prekliky a riešiť, či to nie je nejaký podvod.

Táto stránka nie je podvodom, pre niekoho je stále ponúkaná cena atraktívna. Problém vidím v tom, že na prvý pohľad vyzerá ponuka ako akcia roka, takmer 100%-ná zľava, niečo, čo ,,musím mať“ a pritom ide o ponuku, ktorá je prinajlepšom priemerná.

A takýchto projektov, stránok, ponúk je veľa – a oveľa peňaženke alebo zdraviu škodlivejších ako táto stránka s ubytovaním – a aj keď sa nestanú hitom roka, stále za ne zaplatí dostatok ľudí na to, aby sa udržali nažive.

Keby neexistovali ľudia, ktorí platia, neexistovali by ani ponuky podobného rázu. A keby neboli ponuky podobného rázu, ľudia by sa nenachytávali na proklamované top akcie.

Kde je teda pes zakopaný? Osobne si myslím, že v ľuďoch – napriek tomu, že nám bol poskytnutý mozog a schopnosť uvažovať, niektorí ľudia ho zjavne nepoužívajú – aspoň nie vždy. A pritom na takéto prípady stačí zdravý sedliacky rozum.

Ak chceš o cestovaní získať viac tipov, celé know-how nájdeš na mojom Travelhacker blogu. Ak chceš cestovať, no nevieš, ako a kde začať, odporúčam ti moju knihu Cestuj bez miliónov, ktorú pravidelne aktualizujem o nové tipy a triky, ktoré získavam počas ciest.

Janka Travelhacker

Teraz najčítanejšie

Janka Schweighoferová

Cestovateľka a zakladateľka webu travelhacker.blog. Pomáham ľuďom cestovať po svete šikovne a lacno vďaka praktickým tipom a vychytávkam, ktoré šetria čas, nervy a peniaze. Verím, že precestovať svet môže každý a netreba k tomu milióny na účte. O tom, ako na to, píšem blogy, knihy a robím workshopy.