Denník N

Návod, ako zmeniť čokoľvek – Switch

Ak má prebehnúť akákoľvek zmena – osobná či organizačná, niekto sa musí začať správať novým spôsobom. To je však považované za ťažko realizovateľné. Právom preto, pretože akákoľvek zmena vyžaduje úplne nový pohľad. A ten prináša zhrnutie z knihy Switch od Dana a Chipa Heathovcov. Zmena je možná, dokonca jednoduchá, ak vieš, ako na to.

1.) Nasmeruj pohoniča (Direct the rider)

V našej hlave fungujú 2 rôzne systémy. Popísané už boli v knihe nositeľa Nobelovej ceny za ekonómiu, Daniela Kahnemana. Ten píše v knihe “Myslenie, rýchle a pomaléo dvoch systémoch myslenia mozgu: rýchlom, emociálnom, nazývanom Systém 1. Druhý je pomalý, analytický, nazývaný Systém 2. V knihe Switch tieto systému dostávajú metaforické pomenovanie SLON – robustný a emóciami vedení Systém 1. POHONIČ je presný opak, útly a racionálny usmerňovač, Systém 2.

Ak chceš zmeniť správanie, seba alebo ľudí okolo, je príliš málo hovoriť smerom k racionálnej stránke. Úspešná zmena správania prebehne za niekoľkých podmienok, najmä ak:

  • nasmeruješ pohoniča na správny cieľ
  • nájdeš silnú emóciu na motivovanie slona
  • pripravíš postupné kroky na ceste k cieľu

2.) Hľadaj riešenia cez úspešné momenty (Find the bright spots)

Tzv. pohonič má skvelé vlastnosti, silné stránky. Rovnako však aj mnoho slabých. Jednou z nich je, že pri analýze problémov očakáva riešenie porovnateľné veľké problému. Mnoho terapeutov napríklad bude hľadať príčiny súčasných problémov ľudí v detstve a v období dospievania. Riešenia však prichádzajú vo všetkých formách, ale najmä tých malých.

Malá zmena vie spôsobiť v postupných dávkach väčší efekt ako kompletná a komplexná prestavba celého systému. Naviac “pozitívno-negatívna asymetria” spôsobuje, že sa často cyklíme vo vlastných chybách a omyloch. Táto asymetria je o tom, že na negatívne veci si oveľa dlhšie pamätáme ako na tie pozitívne. Riešenie je hľadať pár “úspešných” momentov, ktoré nás spoľahlivo navedú k riešeniu, ako hviezdy na oblohe.

3.) Plánuj kritické momenty (Script the critical moves)

Jedným z našich ďalších omylov, ktorý bráni efektívnym zmenám, je paralýza rozhodovania. Niekedy sme vystavení riešeniam, medzi ktorými musíme vyberať. Máme však viac než 100 zdokumentovaných skreslení a zlyhaní, vďaka ktorým robíme nepriaznivé rozhodnutia. Vyberať si bez rozmyslenia môže skončiť fatálne.

Často tak nakoniec skončíme pri tzv. záložnom pláne – prvom pláne, ktorý opakujeme automaticky a najčastejšie. A to aj v prípade, že máme lepšie alternatívy – ako bolo totiž vyššie uvedené, zvykneme sa pozerať viac na negatívne faktory. A tak sa rozhodneme pre osvedčené riešenie. A zmena sa nekoná. (Default nás pochová.)

4. Ukáž smerom k cieľu (Point to the destination)

Ak ľudí nasmeruješ na určitý cieľ v budúcnosti, pomáhaš im prekonať ďalšiu známu slabinu pohoniča, Systému 2. Náš mozog rád veci analyzuje, bez toho aby sa dostal k práci. Určením konečnej destinácie môžeš nastaviť klapky na oči, ktoré nebudú vidieť detaily cesty okolo. Tento fakt je spôsobený aj ďalšími skresleniami, ktoré radi robíme.

Paralýza rozhodovania pôsobí aj v tomto prípade: keď máme na výber viacero možností, vieme si vybrať pomalšie, ako keby sme na výber mali len 2 alebo 3. Pre efektívnu zmenu povedz vždy presne, čo konkrétne chceš dosiahnuť.

5. Nájdi silnú emóciu (Find the feeling)

Svet biznisu nás za posledné roky naučil pristupovať k problémom strategicky: cez plány, stratégie, kultúru či systémy. (Teda naučil ako naučil. V lokálnych podmienkach sa biznis a politika stále robí na kolene – pozn. autora blogu.) Na čo ostrieľaní manažéri úplne zabúdajú, je motivovať svoj tím pomocou emócií.

Druhá, automatická časť nášho mozgu, tzv. slon či Systém 1, je vedený práve emóciami a potrebami. Ak pohonič (analytická časť mozgu) nenájde správny prístup, ako korigovať naše konanie, sme ovládaní bezhlavo emóciami a potrebami bez akéhokoľvek progresu. Progres, zmena, sa bez emocionálneho naladenia tímu nikdy nestane. Emócie sú pre nás veľmi dôležité.

6. Zníž laťku (Shrink the change)

Jediný spôsob ako dosiahnuť veľké ciele je vybudovať momentum – pomocou cieľov malých. Mnoho motivačných rečníkov hovorí, že rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými je jednoduchý. Úspešní vyhrávajú. (Winners win.) A v tom je zrnko pravdy.

Malými cieľmi a úspechmi vieme vybudovať momentum, ktoré nám pomôže urobiť násobne väčšiu zmenu. Ako príklad dávajú autori knihy porovnanie stratégie dvoch firiem na umývanie áut. V oboch si mohol za 8 pečiatok za umytie auta získať jedno umývanie zadarmo. Rozdiel, ktorý robil dvojnásobný počet zákazníkov bol v detaile nastavenia laťky. V úspešnejšej firme bol výsledný počet pečiatok 10, ale 2 ste dostali na začiatku. Ľudia nezačínali teda od 0, a to motivovalo ich to navštevovať umyváreň viac. Jednoduché.

 

Switch – by Chip and Dan Heath

 

7. Uč ľudí “rastový mindset” (Grow your people)

Každá nová úloha, každý nový krok, nevyhnutne vedie k zlyhaniu. Ak budeš prikladať výsledku najdôležitejšiu hodnotu, nikdy nenaučíš ľudí zlepšovať svoje schopnosti. Rastový mindset znamená prijať, že omyly a zlyhania sú súčasťou cesty za zlepšením.

Statický mindset znamená vyhovárať sa, že ľudia sú hlúpi, úlohy náročné, podmienky sa nedajú zmeniť. Rastový mindset nepozná obmedzenia – ľudia sú ochotní riskovať viac, prijímať spätnú väzbu, učiť sa zo svojich chýb a skúšať, kým nedosiahnu úspech. Žiadna zmena neprebehne na prvý krát, uč preto svojich ľudí zniesť úvodné zlyhania.

8. Hackni prostredie (Tweak the environment)

Naše prostredie je najviac zodpovedné za rozhodnutia, ktoré robíme. Ak sa rozhodneš bývať na najvyššom poschodí bez výťahu, budeš mať o kondičku pri výstupe schodov postarané. Najviac fit ľudia sú aj podľa výskumov nie tí, ktorí chodia najčastejšie do fitka. Sú to tí, ktorých okolité podmienky nutia prirodzene sa hýbať dostatočne pre udržanie svojej kondície.

Pri akejkoľvek zmene preto mysli na to, ako prostredie prispieva k výsledku. V prípade, že sa snažíš prestať fajčiť a priatelia, s ktorými sa najčastejšie stretávaš sú ťažkí fajčiari, zažiješ veľa sklamaní na svojej ceste s odvykaním od cigariet.

9. Buduj návyky (Build habits)

Všetci máme dobré a zlé návyky. Málokedy však myslíme na zlé návyky, ako na výsledok svojho prostredia. Naopak, často sa psychicky trestáme za podľahnutie pokušeniam, ktoré si sami postavíme do cesty. Ak chceš zmeniť svoje návyky, zmeň svoje prostredie. A začni s plánovanou pravidelnosťou.

Prvé kroky (podľa slávneho TEDx prvých 20 hodín) to bude náročné, ale s každým ďalším opakovaním sa budeš cítiť v novej aktivite viac doma. Prvý krok na ceste k zmene návykov však je uvedomiť si, že je to cieľavedomá aktivita. Nestane sa sama od seba.

10. Veď ľudí zodpovedne (Rally the herd)

Vo chvíľach neistoty vzhliadame k lídrovi alebo skupine ľudí. V prípade paniky sa snažíme reagovať podvedome rovnako, ako sa chovajú ľudia okolo nás. V niektorých prípadoch to môže mať fatálne následky.Ak preto chceš zvýšiť šancu, že ľudia sa zachovajú správne, buď pripravený.

Najviac životov počas požiarov nezachraňujú hasiči. Najviac životov v prípade nešťastí vždy zachraňujú šípky na dverách so smerom únikových ciest. Priprav si preto informácie pre každú situáciu. Ľudia pri nepredvídanej situácií neupadnú do neistoty.

11. Dosahuj svoje ciele – postupne (Keep the switch going)

Žiadny cieľ a žiadna zmena sa nedá dosiahnuť naraz. Zmena vyžaduje trpezlivosť a plánovanie postupných malých krokov. Pokiaľ ti záleží na efekte, a rozhodneš sa urobiť veľký skok, tak zlyháš. Ak vedieš svoj tím rovnakým spôsobom, tak ich s veľkou pravdepodobnosťou odradíš. Naviac, zamedzíš ich ďalšie pokusy o zmenu neskôr v budúcnosti. Preto pri príprave plánu na akékoľvek zmeny počítaj s dlhším obdobím a plánuj svoje kroky postupne.

Tento blog je voľným sumárom úspešnej knihy Zmena (Switch) od Dana a Chipa Heatha. Odporúčam prečítať každému, kto chce hlbšie pochopiť seba a ľudí okolo. Tu sú 3 prekvapivé zistenia, ktoré kniha obsahuje:

  1. Čo vyzerá ako problém s ľuďmi, je problém situácie
  2. Čo vyzerá ako lenivosť ľudí, je často vyčerpanie
  3. Čo vyzerá ako odpor voči očakávaniam, je často nedostatok jasných pravidiel

Teraz najčítanejšie

Matúš Záhradník

Autor sa 4 roky venuje digitálnemu marketingu, budovaniu osobných značiek, a pôsobí ako marketingový konzultant, aj v oblasti politického marketingu.