Denník N

Ktoré tri veci by si ukázal ty?

„Ktoré ti napadnú ako prvé, keby ťa na ulici prekvapil turista, alebo keby sa tvoj známy pýtal, čo má ukázať nejakej zahraničnej návšteve?“ Takýmito otázkami ma minule zahrnul jeden môj priateľ a ja som automaticky vysypal z rukáva tri z dominánt, ktoré všetci chronicky poznáme. Hlavnú ulicu s vedľajšími uličkami, Dóm sv. Alžbety, ZOO. Ako bonus som v rýchlosti pridal aj Vyhliadkovú vežu Hradová. Pre nás, Košičanov, je to reflex, ako keď sa vás niekto opýta na tri pracie prášky.

Marketing pracuje s podvedomím. Každý zahraničný turista má nejakú povinnú jazdu na Hlavnej ulici a možno sa dostane aj k iným dominantám. Možno dokonca, ak bude mať ako, objaví aj viac krás celého regiónu. Netuším ale, koľko turistov sa dostane reálne aj mimo Hlavnej. Koľkí turisti už navštívili aj nejakú tú mestskú časť. Či daná časť dostala priestor odkomunikovať svoje dominanty a či magistrát dovidí aj za Hlavnú ulicu.

Naše mesto dáva do podpory turizmu 250 tisíc eur ročne prostredníctvom turistického informačného centra, resp. projektu Visit Košice. Ďalších takmer 250 tisíc eur údajne prispieva štát aj keď na bezcieľne projekty. Za pol milióna eur ročne sa urobia drahé akcie, zvyšok ide na prevádzkové náklady, teda najviac na mzdy. Sú tieto peniaze rozumne použité? Asi nie, keďže stratégia neexistuje. 

Podľa štatistík Košice navštívilo za minulý rok 195 890 návštevníkov. Košice sú ešte stále vnímané ako cieľ business klientely, nie turistov objavovateľov. Ak si dáme záväzok, že z 200 000 návštevníkov bude do 10-tich rokov 2 000 000, tak musíme vytvoriť a nastaviť stratégiu. Musíme stanoviť merateľné ciele. Plán, ktorý je dnes pripravený viac pre šuflík, než pre prax je v oblasti turizmu prázdny a ciele neobsahuje. Každý návštevník Košíc pomáha našej ekonomike.

My môžeme byť mestom, kde sa budú konať kongresy pre IT sektor z celého sveta, kde sa bude stretávať akademická obec z celého sveta na konferenciách. Máme rozbehnutý kreatívny priemysel a EHMK, kde môžu byť festivaly a kultúrne podujatia. Nechať to žiť aj keď projekt skončí. Zaujať ľudí kultúrou. Veď každý minimálne zo Slovenska vie, že najviac, najmä hudobných talentov pochádza z východu.

V Košiciach máme dve veci, ktoré sme zatiaľ nedokázali odprezentovať a urobiť z nich „značku“ v povedomí ľudí: našu históriu a klasickú turistiku.

Verím, že dokážeme zmeniť myslenie aj v oblasti rozvoja turizmu. Silnejšie Košice sú Košice, ktoré si uvedomujú svoj potenciál a dokážu s ním aj pracovať.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Špak

Otec veľkej rodiny. Stavbár. Majiteľ SPAK s.r.o. Poslanec mesta Košice.