Denník N

Aká je vzájomná korelácia hlasovaní politických klubov v parlamente?

Nedávno som videl diskusiu na túto tému. Samozrejme, typické pre tzv. „pivových“ diskutérov je diskutovať bez dát, v tom (len o málo) lepšom prípade vytiahnuť pár vzoriek a z nich určovať celkový výsledok.

Ja som sa pozrel na stránku NRSR, kde sú jednotlivé hlasovania a spravil som si štatistickú analýzu.

Metodika

Spravil som si skript, ktorý stiahol všetky hlasovania zo stránok NRSR za 7. volebné obdobie SR a ku každému klubu som spravil výpočet pre konkrétne hlasovanie nasledovne:

(sum(Z) - sum(P)) / (sum(Z) + sum(P) + sum(?) + sum(N))

Význam symbolov Z, P, ?, N možno nájsť na zdrojovom webe NRSR.
Výsledné výsledky pre hlasovanie za klub som dal do korelácie s ostatnými stranami.

Výsledok

Korelačná matica je vizuálne zobrazená:

Záver

Korelačná matica zobrazuje vzájomnosť (súlad alebo nesúlad) v hlasovaní jednotlivých politických klubov navzájom. Je získaná z informácií od 23. marca 2016 (začiatok volebného obdobia) po 20. septembra 2018.
Matica zohľadňuje každé hlasovanie. Isté vylepšenie by bolo, keby sa zohľadňovali len hlasovania o zmenách zákonov (návrh zákona, pozmeňujúce návrhy) alebo hlasovania o vyslovení nedôvery vládnemu činiteľovi, nie ostatné hlasovania (programy schôdze, interpelácie, atď).
Z výsledku jasne vidieť silný súlad medzi stranami vládnej koalície (takmer jednomyseľné hlasovania) a aj opozíciu, ktorá hlasuje väčšinou proti. Nie však vždy proti, Pearsonov korelačný koeficient je okolo -0.3, čo je dosť ďaleko od -1.

Teraz najčítanejšie